ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

המשקל שלנו בשירות הצבאי

במהלך השירות הצבאי חיילים וחיילות רבים נוטים לעלות במשקל והתופעה נחשבת לבעיה מוכרת, נפוצה וחמורה. הנטייה להשמנה בצבא מתחילה לרוב לאחר הטירונות במהלכם של הקורסים וההכשרות, ובהמשך במהלך השירות השוטף. הסיבות להשמנה נעוצות במספר גורמים עיקריים שחשוב להיות מודעים אליהם ולפעול על מנת לשנותם ולאמץ תפריט ואורח חיים בריא.

 

הבעייתיות בארוחות הצבאיות

 

למרבה הצער, תפריט הארוחות בצבא מורכב ממאכלים עתירי קלוריות, שומן וסוכרים המוגשים בכמויות גדולות. בנוסף, לא אחת מוקצב זמן קצר מידי לארוחות, דבר הגורם לאכילה זריזה ואף לדילוג, כך שלארוחה הבאה החיילים מגיעים מורעבים וזוללים באופן לא מבוקר. לחילופין, הם מפצים על החוסר על ידי נשנוש וצריכת חטיפים וממתקים בין הארוחות, או שבבואם לביקורים בבית הם מפצים עם הרבה אוכל של אמא, המוכר והאהוב. כמו כן, חיילים רבים מוצאים את הארוחות הצבאיות לא טעימות ומעדיפים לשבוע בדרכים חלופיות.

 

תזונה לא מאוזנת בין הארוחות

 

בנוסף לארוחות עצמן קיימת בעיה תזונה ביניהן. בזמנים אלו מוגש לחיילים כיבוד קל של עוגות ורבים גם נוטים לאכול פרוסות לחם עם ממרחים מתוקים כמו שוקולד או ריבה. כמו כן,  עומדת בפני החיילים אפשרות לרכישת שלל חטיפים וממתקים בדוכני השקם והמזנונים שפזורים בתוך וליד בסיסים. בנוסף לכך, בביקורי שבת המשפחה מגיעה לבקרם כשהיא עמוסה במאכלים, חטיפים ודברי מתיקה.

 

הצד הנפשי והחברתי של עלייה במשקל בצבא

 

את השירות הצבאי מתחילים מרבית החיילים כשהם מגיעים מבית הוריהם, האחראים על תזונתם היומית והשוטפת. כעת, בפעם הראשונה האחריות על תזונתם ומרכיבי תפריטם נופלת על כתפי הצעירים, שלא אחת הינם חסרי מודעות להתמודדות עם נושאי הרגלי אכילה ועלייה במשקל. לכך מצטרף הווי חברתי הנוטה להעביר את זמנו הפנוי עם אוכל, חטיפים וממתקים מהבית או מהשקם, או עם מסורת של טוסטים עם גבינה או עם ממרח שוקולד בין הארוחות. בנוסף, הרגלי תזונה גרועים אלו נובעים מהיות האוכל אמצעי לפיצוי על קשיים ותסכולים שהצעירים נדרשים להתמודד מולם במהלך שירותם הצבאי. עבור צעירים רבים המעבר מחיי ילדות בחסות ההורים לחיים עצמאים במסגרת צבאית נוקשה, אינה קלה, ומלווה במצוקות וקשיים רבים. בין היתר, הם נדרשים להעמיד את יכולתם במבחן, להיות מחויבים למסגרת לא גמישה ולא מתחשבת, לעמוד מול עייפות ומטלות קשות, ולהתמודד מול מצבים חברתיים לא נוחים ולא נעימים. גורמים אלו של תסכול, חוסר אונים, עייפות, חוסר בטחון עצמי ומתח מובילים לא אחת לאכילת יתר לא מבוקרת.

 

מאמצי הצבא להתמודדות עם בעיית עליה במשקל

 

על פי ממצאי ועדות הבריאות של הכנסת עולה כי מרבית החיילים עולים במשקלם במהלך שירותם הצבאי. עקב מציאות זו הצבא החל לשנות את גישתו לנושא ולבשל אוכל יותר בריא עם חומרי גלם טריים, תפריט מגוון ואמצעי בישול בריאים. למען מטרה זו הוכשרו מחדש הטבחים ועובדי המטבח לבשל אוכל בריא ומאוזן. כמו כן, ירדה באופן משמעותי כמות השמן המשמש להכנת מזון מעובד, הופסק לגמרי השימוש בשומן טרנס, ומנגד גבר השימוש בירקות ומוצרי בשר ודגים טריים, דגני בוקר ומוצרי קמח מלאים. מעבר לכך, הצבא החל בהעברת הרצאות ממוקדות לחיילים להקניית הרגלי אכילה בריאים, וכן במתן סדנאות מיוחדות לחיליים הסובלים מעודף משקל הכוללות בניית תפריט ופעילות גופנית. 

 

לשמור על משקל תקין במהלך שירות צבאי

 

למרות טענת הצבא בדבר מאמציו לשנות את גישתו בכול הקשור לתזונת חייליו, הדרך להימנע מעלייה במשקל עדיין מתחילה לפני השירות, וגם במהלכו עם פיתוח מודעות לנושאי תזונה נכונה, בריאה ומאוזנת. הורי החייל יכולים לתרום רבות לעליית המודעות על ידי שיחות על הנושא והפנייה למקורות שונים המעידים על הבעיה. פיתוח מודעות תוביל לשימת לב לסוג ולכמות האוכל הנצרכים במהלך ארוחות וביניהן, לשתייה מוגברת של מים, ובכך  תמנע דילוג על ארוחות ותחושת רעב לא מבוקרת המלווה אותו. כמו כן, במקום להביא מהבית מזון עתיר שומן, חטיפים וממתקים יש להעדיף מזונות בריאים כמו לחמים קלים, טונה או מסטיקים ללא סוכר, ובמקום לרכוש ממתקים וחטיפים להעדיף אוכל מזין ובריא. בנוסף לכך, במקרים רבים השירות הצבאי אינו מציע מספיק פעילות גופנית. לכן מומלץ לשלב בזמן החופשי פעילות גופנית לבד או בקבוצה כמו הליכה, ריצה או פעילות אירובית, אשר תסייע לשמירה על המשקל, בהעברת הזמן הפנוי וגם תתרום למצב הרוח.

 

 

 

חזרה לרשימה