ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

על סרוטונין, דיאטה ומצב רוח טוב

הסרוטונין משפיע על תחושת השובע, מווסת את לחץ הדם ומשפיע על מנגנוני השינה, על מצב הרוח, על תגובה לכאב ועוד.

אחד החומרים המיוצרים במוח הוא סרוטונין - נוירוטרנסמיטור, מעביר מסר עצבי. הוא משפיע על תחושת השובע, מווסת את לחץ הדם ומשפיע על מנגנוני השינה, על מצב הרוח, על תגובה לכאב ועוד. גורמים רבים יכולים להשפיע על רמת הסרוטונין, כמו מיעוט שעות אור שמש בחורף, הורמוני מין, הרכב מזון ועוד. ידוע שרמתו הממוצעת בנשים נמוכה בדרך כלל מזו שבגברים, ואצל בעלי עודף משקל הזקוקים לדיאטה רמת הסרוטונין הממוצעת בדם נמוכה יחסית לרזים. רמת סרוטונין נמוכה עלולה לגרום למצב רוח ירוד, לדיכאון, לירידה בסף הכאב, לכאבי ראש, לירידה בזיכרון ובכושר הריכוז, לשינויים בלחץ הדם, לשינה לא רגועה בלילה, לישנוניות בשעות היום ולרעב לפחמימות בכלל ולמתוק בפרט. אכילת פחמימות מעלה את רמת הסרוטונין בבני אדם ובבעלי חיים. סרוטונין נוצר במוח מחומצת אמינו (אבן הבניין של החלבונים) טריפטופן. כדי לייצר את הסרוטונין מוכרח הטריפטופן לחדור לתוך המוח מזרם הדם. עלייה ברמת הורמון האינסולין, המתרחשת לאחר אכילת פחמימות מכניסה את הטריפטופן למח וכך מתחיל ייצור הסרוטונין. זאת הסיבה לעלייה ברמת הסרוטונין לאחר ארוחה עשירה בפחמימות. ואכן, לא בכדי חשים רבים מהעושים דיאטות המבוססות על חלבונים בכל אותם תסמיני ירידה ברמת הסרוטונין, כמו: עצבנות, דיכאון, חוסר שינה בלילה, ירידה בריכוז וכד'. זה גם מסביר את הצורך במתוק אחרי מנת סטייק עסיסית.

לסיכום : אוכלים פחמימות -> רמת האינסולין עולה -> טריפטופן נכנס למוח ->רמת הסרוטונין עולה.

מאחר שכניסת הטריפטופן תלויה בעלייה ברמת האינסולין, ברור שהמזונות המעלים את רמת האינסולין יעלו גם את רמת הסרוטונין. מה הם? בראש וראשונה סוכרים וממתקים. אוכלים ממתק -> רמת הסרוטונין עולה במהירות. נשמע טוב, אך אליה וקוץ בה: לאחר העלייה המהירה ברמת הסרוטונין באה ירידה מהירה שלו, ובתוך זמן קצר, עד שעה, חשים צורך עז במנה מתוקה נוספת, וכך נפתח מעגל המתוק  שקשה לצאת ממנו. לעומת זאת, כשאוכלים פחמימה מורכבת, כמו לחם חי או פסטה, העלייה באינסולין מתונה יותר, והעלייה ברמת הסרוטונין מתונה יותר, אך נמשכת זמן רב יותר - כשלוש עד ארבע שעות.

אם אנו לא אוכלים במשך שעות רבות, יורדת רמת הסרוטונין, עובר במוח מסר של רעב, והרעב מכניע אותנו. במצב זה אנו יכולים להרגיעו לכאורה במגוון מאכלים, אך רובנו בוחרים דווקא בחטיפים המתוקים (ברור לנו למה) ואלה מכניסים אותנו בקלות לבולמוס של אכילעתירת קלוריות של מתוק ועוד מתוק, ולפעמים מלוח ואחרי זה שוב מתוק. הסיבה לכך היא שיבוש מנגנון הרעב-שובע - העלנו והורדנו את רמת הסרוטונין. פחמימות מורכבות מעלה את רמת הסרוטונין, אך בצורה מתונה וממושכת יותר.

חזרה לרשימה