ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

על חליטות צמחים לחורף

עם בואם של ימי ולילות החורף הקרים, אין כמו כוס משקה חם על מנת שלפר את מצב הרוח. על מנת להעניק למשקה החם ערך מוסף מומלץ להכינו מחליטת צמחים טריות או יבשות שאינן ממותקות. חליטות אלו ניתנות להכנה מקשת רחבה של סוגי צמחים שלכל אחד מהם מעלות ייחודיות משלו.

 

כדאיות שתיית חליטות צמחים

 

החליטות מופקות משלל סוגי צמחים ומחלקים שונים של הצמח לרבות עלים, פירות, שורשים, גזע, ענפים וזרעים. מעבר להיותן משקה חם, טעים ומרגיע, הערך המוסף שלהן נובע משלל סגולות בריאותיות המחזקות את הגוף ואת מערכת החיסון, ומסייעות לעבור בשלום את תקופת החורף על מחלותיה. כמו כן, חליטות צמחים ללא המתקה בהחלט יכולות לסייע בדיאטה בהיותן מהוות תחליף למשקאות אחרים, מספקות נוזלים הנדרשים לגוף ולעיתים כוללות גם תכונות המסייעות להורדה במשקל. למעשה, רבות המחליטות מקורן ברפואות עתיקות יומין העוברות מדור לדור בין עמים וקבוצות אתניות שונות. בימינו רבות מסגולות אלו התגלו במחקרים מדעיים ולכן צמחי חליטה רבים משמשים גם את ענף התרופות המודרני. העיקרון המשותף למרבית צמחי החליטה הוא היותם משחררים את חומריהם הפעילים במים חמים, ובכך עוזרים לתפקודו התקין של הגוף.

 

סוגי  חליטת צמחים

 

למרבה המזל, השווקים המקומיים מציעים מגוון סוגי חליטות כטריות או מיובשות. לפניכם דוגמאות למספר חליטות צמחים נפוצות על ערכיהן התזונתיים ומעלותיהן הבריאותיות:

  • חליטת נענע – זוהי חליטה מוכרת ונפוצה המכונה גם חליטת מנטה ומכילה זרחן, מגנזיום, אשלגן, סידן וויטמינים E, B 1-3, וכן פקטין המאזן רמות הסוכר בדם ומוריד כולסטרול. בנוסף, חליטת נענע טובה למקרי הצטננות, חום וסינוסיטיס, מפחיתה גזים, עוזרת לכיב, מונעת בחילות והקאות, נוגדת דלקות בכיס המרה ומסייעת לבעיות עיכול וכאבי בטן.
  • חליטת בבונג - ידועה גם בכינוי קמומיל והינה עשירה בחומצה פולית, ברזל, סידן, אשלגן, אבץ, מגנזיום ובויטמינים A, B1, B2 ו-B5. חליטה זו נחשבת כמרגיעה והיא טובה לשימוש במקרים של כאבי בטן או ראש, מרגיעה גזים והתכווצויות ונוגדת נזלת וליחה. בנוסף, היא טובה לבחילות בהיריון, כאבי מחזור, מניעת שלשול וחוסר שקט.
  • חליטות קינמון - מכילות חומצה פולית ושלל ויטמינים מסוג A, ,1-3B ,5-6 B  ,C   E ו-  Kוכן ברזל, אשלגן, סידן, זרחן ואבץ. חליטות אלו ידועות בטעמן העז והן נחשבות לאנטי ויראליות ובקטריאליות וכטובות כנגד פטריות, קנדידה ותולעי מעיים. כמו כן, הן יעילות להתמודדות עם מחלות חורף, מחממות גפיים קרות, מפיגות גזים, מגבירות זרימת דם ומסייעות בהרפיית שרירים. הקינמון מוכר גם כחומר מאלחש ונמצא כיעיל כנגד חיידק הקיבה הליקובקטר פילורי ונגד עוויתות ושלשולים.
  • חליטת לואיזה - מכילה נוגדי חמצון וחומצה פולית. היא נחשבת כחליטה מרגיעה הטובה למערכת העצבים ומסייעת במקרים של מצב רוח ירוד, תשישות או דיכאון, מיגרנות וכאבי ראש. כמו כן, הלואיזה מסייעת בהזעה, בתפקוד פעולות המעיים ומערכת העיכול, מסדירה וסת, מגבירה ייצור חלב ומסייעת כנגד התכווצויות או עוויתות. עוד היא מסייעת להירדם, טובה כנגד הצטטנות, מורידה חום, מחזקת את הגוף אחרי מחלת השפעת, ותומכת בריפוי מחלות צהבת וכיס המרה.
  • חליטות ג'ינג'ר - מכילות ויטמינים מסוג A, ,1-3B ,5-6 B ו- C, וכן שלל מינרלים לרבות אשלגן, סידן, מגנזיום, סלניום וזרחן. חליטות אלו נחשבות כנוגדי חמצון חזקים וכצמחים אנטי דלקתיים המסייעים לכאבי שרירים, מונעים בחילות והקאות, ומסייעים במניעת כרישי דם. כמו כן, הג'ינג'ר נחשב לצמח מחם ומייזע, הטוב כנגד מחלות חורף, מוריד חום, מסייע בכאבי בטן, ממריץ פעולות עיכול ופעילות כיס המרה והכבד, מפחית גזים, מסייע במצבים של אנמיה ומקל על כאבי וסת.

 

וזו רק ההתחלה

 

מלבד האמור לעיל יש בשוק עוד מגוון סוגי חליטות צמחים עם מעלות וטעמים שונים, מהם כול אחד יכול לרכוש את אלו המתאימים לו. בין היתר, אפשר לקנות חליטת עלי סרפד הטובה ללחץ דם גבוה ודלקות בדרכי השתן, חליטת לבנדר שמרגיעה ומשפרת מצב רוח וטובה גם לשיעול, חליטות אכינצאה המחזקות את מערכת החיסון, חליטת גדילן המכיל נוגדי חמצון וטוב לכבד, או שורש בן ארי המפחית רמות שומן בדם. זאת בנוסף לחליטות אניס, מרווה, תלתן אדום, הל, לימון, זוטה לבנה, פטל שחור ועוד רבים טובים נוספים.

 

הכנה של חליטת צמחים

 

בדרך כלל חליטות צמחים מומלץ להכין בקנקן תה המכיל מסננת פנימית. לחילופין, ניתן להיעזר במסננת חיצונית או להשרות את הצמח במים החמים. בקנקן שמים את החליטה ומוסיפים מעליה את המים הרותחים, מכסים את הקנקן וממתינים זמן קצר הנע בין חמש לעשר דקות שלאחריו ניתן ליהנות ממשקה חם, טעים ובריא. יחד עם זאת, כדאי לבדוק את אופן ההכנה מומלץ לחליטה שאותה רכשתם, כשאת המידע ניתן לקבל מהמוכר בחנות או באמצעות רשת האינטרנט.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חזרה לרשימה