ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

אודות תזונה מגדרית המבדילה בין גברים לנשים

למרות היותנו חיים בחברה שוויונית, ברור לכול שנשים וגברים שונים זה מזה בדברים רבים. השוני בא לידי ביטוי גם בהעדפות תזונה של כל אחד מהמינים, מה שמכונה תזונה מגדרית. על התזונה המגדרית וההבדלים בין נשים לגברים תוכלו לקרוא בכתבה הבאה.

 

אודות רפואה ותזונה מגדרית

 

עם השנים המדע הסיק כי הבנת מצבו של אדם נגזרת מגורמים שונים המבדילים איש מרעהו כמו גיל, תורשה, הריון, לידה, סגנון חיים ופעילות גופנית. לכן, בעשורים האחרונים החל המדע גם לבדוק ולבחון את ההבדלים בין נשים לגברים. ההבדלים ניכרים בהיבטים מגוונים לרבות פיזיולוגים, התנהגותיים, פסיכולוגיים, מיניים ובריאותיים. כפועל יוצא מכך החל להתפתח בעולם המערבי ענף ברפואה המכונה רפואה מגדרית, אשר בוחנת דרכי טיפול מתאימות לכול מין. כך למשל, פעולת פירוק התרופות בכבד אצל נשים יותר נמוכה מאשר בגברים ולכן הן נדרשות במינון שונה. כמו כן, נמצא שאספירין יותר יעיל בהשפעתו על גברים מאשר על נשים, ושעקב תוצרת נמוכה יחסית של סרוטונין נשים נוטות יותר לדיכאון. בנוסף, גם מבנה המוח של נשים שונה מזה של גברים, הן בכמות סיבי העצבים,והן מבחינת ביצוע משימות עם אזורים שונים במוח. הבדלים אלו לא פסחו על נושא התזונה וגם בכול הקשור להעדפות והרגלי אכילה, נטייה להשמנה והרזיה יש הבדל בין נשים לגברים. ההבדלים נובעים ממגוון גורמים וסיבות לרבות מבנה גוף ואזורי צבירת שומן, אופן צריכת מזון, דימוי עצמי והשפעות הורמונאליות.

 

נשים נוטות להשמין יותר מגברים

 

מסתבר שבממוצע יש כעשרה אחוז יותר שומן אצל נשים מאשר בגברים בעלי אותו BMI. הבדלים אלו נוצרים למעשה כבר בגיל ההתבגרות, בו בלוטת יותרת המוח בקרב בנים מייצרת הורמוני מין כדוגמת טסטוסטרון הגורמים לגדילה של הגוף באמצעות עליית מסת שריר. זאת בעוד שבקרב בנות בלוטת יותרת המוח מייצרת הורמוני גדילה ואסטרוגן שגורמים לגידול ברקמות שומן. בנוסף, במחקרים שבוצעו בשנים האחרונות התגלו עוד הבדלים פיזיולוגים הגורמים להשמנה. נמצא למשל קשר בין הורמון המכונה לפטין ומשקל עודף בקרב נשים. הורמון זה נמצא ברקמות השומן ביחס ישיר לרמות השומן בגוף ומופרש מהן אל המוח עם השפעה על מידת התיאבון. למעשה, ככול שאנשים יותר שמנים כך גדלה כמות הלפטין בגוף ואילו רגישות אליו יורדת כשבמקביל עולה הרצון לאכול. עוד התגלה שנשים נוטות להפריש יותר לפטין מגברים ומכאן גם נטייתן הגבוהה יותר להשמנה.

 

מקומות הצטברות תאי שומן

 

גם האופן ששומן מצטבר בגוף שונה בין גברים לנשים. גברים נוטים להשמנה באזור של הבטן העליונה, תופעה המכונה השמנת תפוח. כמו כן, תאי השומן באזורים אלו נוטים להיות יותר גדולים בצורתם וקטנים בכמותם. השמנה זו נחשבת להרבה יותר מסוכנת לבריאות בהיותה מעלה את רמות השומן בדם, לחץ דם וסיכון למחלות לב, ומעודדת התפתחות של סוכרת. מצד שני, יותר קל ומהיר לרדת במשקל באזורים אלו. זאת בעוד שנשים לרוב משמינות באזורי הישבן והירכיים, תופעה המכונה עקב צורתה השמנת אגס. באזורים אלו תאי השומן נוטים להיות יותר מרובים וקטנים. נטייה זו נחשבת להרבה פחות מסוכנת לבריאות מאשר אזורי ההשמנה אצל גברים, אולם הורדת משקל מאזורים אלו יחסית יותר איטית וקשה.

 

לנשים וגברים יש העדפות תזונה שונות

 

מחקרי תזונה מגדרית מצאו שקיים הבדל גם בהעדפות התזונה בין נשים לגברים. בעוד שנשים עורגות הרבה יותר לדברי מתיקה ופחמימות, כמו שוקולד או מאפים, גברים לרוב כמהים לאכול מנות בשר כמו סטייקים, קבאבים או שווארמה. הבדלים אלו בהעדפות התזונה נובעים ממספר גורמים, חלקם פיזיים וחלקם סביבתיים. כך למשל, כמו שמבן מצפים עוד כבר מילדות שיאהב מכוניות ולא בובות, כך מצפים ממנו שיעדיף לאכול בשר ולשתות בירות בבגרות, בעוד שלבנות יותר "מתאים" לאהוב סלטים, פשטידה או עוגייה יפה. סיבה נוספת להבדלים אלו הינו פיזית ונובעת מרמות נמוכות של סרוטונין, הגורם לחוסר ערנות ולמצב רוח ירוד, ומכאן גם לצורך חזק יותר בפחמימות ומתוקים שיסייעו בהספקת אנרגיה מיידית להמשך התפקוד היומי.

 

סיבות סביבתיות, תרבויות וחברתיות

 

בתרבות בה אנו חיים מצפים מנשים להיות יפות, מטופחות ורזות במידה רבה יותר מאשר גברים. לכן יותר נשים מודעות למשקלן ואף נוטות לפתח הפרעות אכילה כדוגמת בולימיה או אנורקסיה. כמו כן, למרות שנשים יוצאות לשוק העבודה ומפרנסות כמו גברים, הן עדיין  הגורם האחראי למרבית נושאי הבית, הכנת האוכל והתזונה. לכן יש להן יחס הרבה יותר מורכב לאוכל בבחינת חיבה אליו וצורך בו, וגם מבחינת היותו גורם עוין ומפחיד המשפיע ומעצב את תדמיתן ואותן לטוב או לרע. זאת בעוד שמרבית הגברים אינם נוטים להתעסק המון באוכל מעבר להיותם רעבים, שבעים ומרוצים או לא מרוצים מהמוגש להם. היעדר מורכבות זו כלפי אוכל ניכר גם בגישה שהינה לרוב יותר עניינית ופחות מסובכת ואישית בכול הנוגע להשמנה והדרכים להתמודד עימה. יחד עם זאת, כמובן שהקשר לסביבה אינו כה פשוט ולכל אדם -  גבר או אישה - יכולים להיות היבטים שיותר משויכים למין השני.

 

לסיכום

 

נשים וגברים שונים זה מזה מעצם מגדרם גם במרכיבי, העדפות ועיבוד תזונתם. הווה אומר שלא אחת הנטיות וההעדפות שלנו בנושאי תזונה מגיעים ממקור מגדרי. זהו תחום שהמדע רק החל לחקרו ומעלה שלל סיבות וגורמים להבדלי תזונה בין המינים. מכאן חשוב להבין שתהליך הרזיה ושמירה על משקל, ויצירת אורח חיים בריא, יהיה לא אחת שונה בין גבר לאישה הן בגישה אליו והן באופן יישומו.

 

 

חזרה לרשימה