ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

הצעת החוק למדבקות אדומות על מוצרי מזון

מנכ"ל משרד הבריאות והאחראי על ועדת הרגולציה לתזונה, הודיע לאחרונה לתעשייני המזון והמשקאות ולציבור הרחב על החלטה לעלות ולחייב את הסטנדרטים

של סימון מוצרי מזון. העלייה תתבטא במדבקות אדומות המתריעות בפני מוצרים עשירים בנתרן, סוכר ושומן רווי, ומנגד השמת מדבקות ירוקות על מוצרי מזון מומלצים ובריאים.

 

תמונת מצב עגומה בישראל

 

יש לדעת כי בדירוגי עודף משקל והשמנה בקרב מדינות אירופה ישראל ממוקמת למרבה הצער במקום הראשון, ובמקום שלישי לעודף משקל והשמנה בקרב ילדים. בפועל, נתונים אלו מתבטאים בכך שכול אדם שני בארץ וכול ילד חמישי סובלים מהשמנת יתר או ממשקל עודף. נתונים מדאיגים אלו מובילים למגוון בעיות בריאות ותחלואה ולמעשה מעלות את התקציבים הנדרשים מהמדינה לטיפול בהם. אם לדייק, עלות טיפול המדינה במחלות הנגרמות בגין משקל יתר עומדת על שישה מיליארד שקלים בשנה. עקב כך החליט משרד הבריאות לנסות ולשנות את המצב על ידי בחינת איכות המזון המעובד הנמכר בשווקים המקומיים. למרבה הצער, על פי ממצאי ועדת הרגולציה לתזונה מעל למחצית ממוצרי המזון המתועש בישראל אינם עומדים בסטנדרטי בריאות בסיסיים, והם נדרשים כאמור בסימון המתריע את הציבור אודות מרכיביהם. יש לציין כי נתונים מסומנים אלו אינם כוללים מרכיבים בעייתיים נוספים במזון כדוגמת צבעי מאכל מלאכותיים או חומרים משמרים. לולא הוסרו נתונים אלו הם היו מעלים עוד יותר את כמות המוצרים הנדרשים בסימוני אזהרה.

 

לא רק חטיפים וממתקים

                                                                    

מרבית ציבור הצרכנים בארץ מודע לעבודה שחטיפים, ממתקים ומשקאות ממותקים אינם מזונות בריאים. מנגד, הרבה אנשים יופתעו לדעת שגם מוצרי צריכה בסיסיים אינם בריאים בהכילם הרבה יותר סוכר, שומן רווי ונתרן מהמומלץ. מדובר במוצרים הכוללים בין היתר סוגים שונים של מוצרי חלב כדוגמת קוטג', מעדנים וגבינות צהובות, וכן מרקים וחטיפי אנרגיה, קטשופ ודגני בוקר.

 

שיטת מדבקות אדומות  

 

הבסיס להצעת החוק של ועדת הרגולציה לתזונה נשען על המודל הצ'יליאני ונועד להחמיר את הסטנדרטים של מרכיבי האוכל המיוצרים על ידי תעשיית המזון והמשקאות בישראל. גישה זו הנעזרת במדבקות התרעה אדומות נועדה לעלות את מודעות הציבור לנושא ולהוביל לשיפור בחירת מרכיבי סל המזון הביתי. בנוסף, מכיוון שמשרד הבריאות אינו יכול לכפות בחוק על יצרני המזון לשפר את מרכיבי האוכל, מהלך זה נועד ללחוץ עליהם לשפר את המרכיבים במזון שהם מייצרים. על פי ממצאי משרד הבריאות בצ'ילי שיטה זו הוכיחה את עצמה והובילה תוך חודשים ספורים לשיפור מרכיבי מזון רבים והחלפתם מנושאי מדבקה אדומה לירוקה. התקווה היא שהידיעה על השמת החוק בעוד מספר חודשים תוביל כבר עכשיו למאמץ של יצרני המזון לשיפור מרכיבי מוצריהם. אלו תהליכים שאמנם מתחילים להתרחש מעצמם בתעשייה בגין עליית המודעות למזון בריא, אך בקצב איטי, לא מקיף ולא מספק.

 

יישום הצעת החוק

 

יישום הצעת החוק על התרעת הציבור עם מדבקות אדומות אמור להתבצע במספר שלבים. השלב הראשון שיחול בשנה הקרובה יתייחס למוצרים המכילים מעל 6 גר' של שומן רווי, מעל 22 גר' של סוכר, ונתרן העולה על 800 מ"ג – כל זאת עבור 100 גרם מן המוצר. בהמשך, בשלבים השני והשלישי עד לתחילת שנת 2018 הדרישות יוחמרו . מעבר לכך, משרד הבריאות מתכנן להגביל את פרסומם של מזונות לא בריאים במדיות השונות לרבות האינטרנט, טלוויזיה, קולנוע ושלטי חוצות, וכן מתכונן להחדיר לגנים חינוך תזונתי ולנסות לשלב גם נושאים אלו בבתי הספר.

 

 

תגובת תעשיית המזון

 

במהלך החודשים הקודמים להכרזה על הצעת החוק ובעקבות הצלחתם בהורדת הפרסומות כנגד חטיפים לא בריאים, נטו לחשוב בכירי התעשייה שהם שולטים בהחלטות משרד הבריאות. זאת גם בזכות הצלחתם להכניס נציגים לוועדת הרגולציה. ואולם, בעקבות ההכרזות האחרונות תעשיית המזון והמשקאות בישראל כלל אינה מרוצה מהמהלך של משרד הבריאות, וזאת בלשון המעטה. הצעת החוק זו תחייב את היצרנים לסמן בקרוב כשישים אחוז ממוצרי המזון שלהם במדבקה אדומה. כפועל יוצא מכך, הם מנסים להפעיל לחץ באמצעים העומדים לרשותם במטרה למנוע את השימוש המתוכנן במדבקות האדומות. לשם כך הם מוכנים להגיע לדבריהם עד לראש הממשלה. במהלך עצמו הם רואים מסקנה קיצונית של ועדת הרגולציה לתזונה וינסו בכול דרך למנוע מהשר ליצמן לממש את דרישותיו בקדנציה שלו. בין היתר, הם טוענים שסימון זה יפגע ביכולת היבוא של מוצרי מזון, יוביל לעליה במחירים וכך גם יזיק באופן דרסטי לתעשיות מזון קטנות.

 

לסיכום

 

יש לקוות שהממשלה ומשרד הבריאות לא ייכנעו לבעלי הכוח וההון בתעשיית המזון וימשיכו בדרכם הראויה לשיפור איכות המזון בארץ, ולהעלאת מודעות הציבור לנושאים מהותיים אלו. עד אז חשוב שכל אזרח במדינה ייקח אחריות על מרכיבי תזונתו ותזונת משפחתו על ידי קריאת השורות הקטנות המודפסות על גבי אריזות המזון, ובחירה נכונה של סל האוכל אותו מכניסים הביתה.

 

 

 

חזרה לרשימה