ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

כיצד צואה מעידה על בריאותנו?

רבים מאיתנו ממהרים לסיים את ענייניהם בחדר השירותים ולצאת במהירות. ואולם, אם תקדישו כמה רגעים להתבוננות על המרקם, הריח, הצבע וסדירות היציאות שלכם תוכלו לגלות כמה דברים חשובים על בריאותכם ובעיקר על מערכת העיכול שלכם.

 

מהי בכלל צואה?

 

ראשית, צואה היא חומרים שנפלטו מהגוף לאחר שעברו את הסינון במערכת העיכול, כגון שומנים, מים, תאי דם, מרכיבים שאינם אפשריים לעיכול ורקמות שונות. שנית, בצואה קיימת כמות בלתי מבוטלת של חיידקי מעיים הנפלטים ברובם חיים. מאחר שהיא מכילה כל כך הרבה מרכיבים ניתן להסיק מהצואה על מצבי בריאות שונים כמו זיהומים, דימומים, עצירות, חוסר איזון תזונתי, מאכלים שאכלנו לאחרונה, ובעיות במערכת העיכול.

 

מה המשמעות של צואה טובה?

 

כמו בתחומים רבים אחרים, גם לגבי הצואה קיימות מספר הסכמות הנוגעות לתפקוד תקין, אשר נוגעות בין היתר לזמני היציאות, מראה ומרקם,, צבע וריח. לדוגמא, אם אתם ניגשים לשירותים פעם אחת עד שלוש פעמים בכל יום הרי שמערכת העיכול שלכם מתפקדת בצורה תקינה, וזאת בנוסף ליציאות שאינן כרוכות בכאבים או במאמצים מיוחדים. כמו כן, הצואה עצמה אמורה להיות אחידה ורכה, כלומר לא קשה מידי או מפוזרת ונדבקת מדי, לא בעלת ריח חזק מאוד ועם צבע חום שאינו כהה או בהיר במיוחד. בנוסף, תפקוד תקין הוא כאשר מרגישים בבירור שצריך לגשת לשירותים, אבל לא בדחיפות קיצונית והיעדר שליטה, וכאשר הפליטה מתבצעת במהירות ובקלות מרגע שמתחילים. לבסוף, אם לאחר שסיימתם אתם מרגישים תחושה נעימה של רווחה כללית, הרי שהמערכת תקינה. יחד עם זאת, גם אם אינכם עומדים בדיוק בהגדרות הללו אין צורך לקפוץ למסקנות מרחיקות לכת, וכדאי פשוט לבצע מעקב לאורך תקופה.

 

מהו סולם בריסטול?

 

לפני כ- 20 שנה בוצע מחקר מקיף על ידי רופאים המתמחים במערכת העיכול (גסטרו-אנטרולוגיה), ולאור ממצאיו יצרו סולם שמאפשר לכל רופא ולכל אדם לאמוד את איכות הצואה. הסולם אמנם אינו מתייחס להיבטים של ריח וצבע אך הוא מדרג את תקינות פעילותה של מערכת העיכול לפי שבע מדרגות הנוגעות לסדירות היציאות ומרקמן. לדוגמא, המדרגה הראשונה כוללת קושי ביציאות עם גושים קשים ונפרדים זה מזה, המדרגה השלישית היא יציאות ללא מאמצים מיוחדים בצורת נקניקיה בעלת סדקים, ואילו המדרגה השביעית היא יציאות נוזליות לגמרי ללא מוצקים. במילים פשוטות, סולם בריסטול מדרג את היציאות בין עצירות (מדרגות אחת ושתיים) לשלשול (מדרגות שש ושבע), כאשר מדרגות שלוש וארבע נחשבות לתקינות.

 

כמה מילים מפתיעות על הקשר שבין צואה ודיאטה

 

לפני שנמשיך בתיאור הקשר שבין צואה לבריאות נביא חדשות מעניינות מעולם המחקר, שקשורות בדיאטה. אחד ההליכים החדשניים שמשמשים כיום לטיפול במחלות מעיים הוא השתלת צואה, כלומר הפקה של מיקרואורגניזמים מצואה של "תורם", והשתלתם אל תוך מערכת העיכול של אדם אחר באמצעות קולונוסקופיה, זונדות וחוקנים. הרציונאל שמאחורי הליך זה היא פעילותם החשובה של חיידקי מערכת העיכול, אשר משפיעה על היבטים כגון ספיגת חלבונים, פירוק שומנים, רמות סוכר בדם, ועוד. בימים אלו מבוצעים מחקרים הבודקים אם השתלת צואה יכולה גם לסייע לאנשים לרדת במשקל, וזאת לאור ממצאים מבטיחים בניסויים שבוצעו בעכברים (עכבר שמן הוריד במשקלו לאחר שהושתלה אצלו צואה מעכבר רזה). שימו לב שלא מדובר בפתרון פלא חדש לירידה במשקל אלא הוא מיועד כרגע בעיקר לחולים בסוכרת ומחלות מערכת העיכול שגם סובלים מעודף משקל, ובכל מקרה הוא משולב עם דיאטה שגרתית המתאימה למצבים אלו.

 

מה אומרים הצורה, הריח והצבע על בריאותכם?

 

מלבד המרקם והסדירות, ניתן להסיק מסקנות מעניינות גם מהריח ומהצבע של הצואה שלכם. לגבי הריח, הוא נוצר בעיקר מטפילים וחיידקים שחיים במעיים, אבל לעיתים גם מתרכובות שונות המכילות למשל תוצרי תרופות, זיהומים, מזון שנותר זמן רב במעי הגס, ושומנים. על כן, אם שמתם לב שהצואה שלכם מאופיינת כעת בריח חזק במיוחד ויוצא דופן כדאי לפנות לרופא המשפחה לצורך בירור. לגבי הצבע, כפי שאמרנו צואה תקינה אמורה להיות חומה עקב נוזל המרה. יחד עם זאת, היא עשויה לקבל גוונים נוספים כגון אדום או שחור (מעיד על דימום במעי, בפי הטבעת או בקיבה), ירוק, צהוב או לבן (עשוי להעיד על בעיות בזרימה של נוזל המרה). לכן, גם במקרים של צבע בהיר או כהה מידי של הצואה מומלץ לפנות לבירור רפואי.

 

 

 

 

חזרה לרשימה