ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

האם אתם באמת שמנים מדי?

בעשורים האחרונים עלתה בהתמדה המודעות הציבורית לנזקים האפשריים של משקל עודף. לכך הצטרפו מגמות תרבותיות וחברתיות הרואות דווקא בגוף רזה כאידיאל, ולצידן סטיגמות לגבי אנשים "שמנים" שמזניחים את בריאותם ואת חזותם החיצונית. על כן, משקל יתר הפך לסוגיה בוערת שמעסיקה רבים מאיתנו, ויש בינינו לא מעטים הסבורים כי הם שמנים מדי. מכאן קצרה הדרך לפיתוח רגשות אשם וכעסים עצמיים, ונקיטה בדיאטות שונות ומשונות. לפני שתעמדו בפעם הבאה מול המראה כדאי שתקראו את השורות הבאות.

 

שאלה של BMI?

 

שומנים משחקים תפקיד חשוב במגוון תהליכים גופניים ומספקים את האנרגיה הדרושה לפעילות השוטפת. יחד עם זאת, אם רמת השומן גבוהה מדי ביחס למידות הגוף ניתן להתחיל לומר כי האדם משמין. מכאן גם ניתן להבין שאין משקל מסוים החקוק בסלע, שמתחתיו נחשבים אנשים לרזים ומעליו לשמנים, אלא הדבר טמון כאמור במידות הגוף. כדי לחשב זאת משתמשים במדד הנקרא (BMI (BODY MASS INDEX, ובעברית – אינדקס מסת גוף. כדי לחשב את התוצאה לוקחים את המשקל של אדם מסוים ומחלקים אותו בגובהו בריבוע (אם החישוב נשמע לכם מסובך תוכלו להיכנס למגוון אתרי בריאות שמציעים מחשבונים בהם מתקבלת התוצאה באופן מיידי). לאחר מכן, את התוצאה שהתקבלה בודקים מול טבלת ה- BMI על פי החלוקה הבאה: כל תוצאה שבין 18.5 ל- 25 נחשבת למשקל תקין, בעוד כל תוצאה שמעל ל- 25 ועד 30 נחשבת לעודף משקל. מאידך, כל תוצאה שמתחת ל- 18.5 או מעל ל- 30 היא כבר סטייה דרסטית יחסית לנורמה שנקבעה. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי גם האינדקס הזה לוקה בחסר ואינו מסוגל לקחת בחשבון גורמים כגון כמות השרירים, כך שכדי לקבוע באופן מדויק בעיית משקל יש להיעזר באמצעים נוספים כמו קליפר למדידה של קפלי עור.

 

ואם יצא לי BMI גבוה – אני שמן?

 

התשובה לשאלה זו אינה פשוטה לגמרי. ראשית, אם ה- BMI יצא מעל ל- 25 ומתחת ל- 30 הרי שמדובר על פי ההגדרות במשקל עודף. מרבית אנשי המקצוע מסכימים היום שלתוצאה זו הנשמרת לאורך זמן עלולות להיות השלכות בריאותיות שליליות, כגון נטייה למחלות לב ולשבץ. לכן, יש לשקול שינויים מסוימים באורח החיים, כגון הקפדה על תפריט יומי מאוזן ופעילות גופנית סדירה. מאידך, אם התוצאה היא מעל ל- 30 הרי שמדובר על פי ה- BMI בהשמנת יתר שבהחלט עלולה לסכן את הבריאות, וחשוב לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי אצל רופא המשפחה או דיאטנית. למרות האמור לעיל, יש להדגיש כי גם על ה- BMI הושמעו ביקורות, כגון שלפני מספר שנים הוחמרו הדרישות של האינדקס ומה שנחשב עד אז למשקל תקין הפך למשקל עודף. אגב, ישנן טענות כי שינוי זה נעשה לאור התערבות של חברות עסקיות בעלות אינטרס לייצר "לקוחות", כלומר אנשים שחושבים שהם שמנים מדי. כמובן שאין בדברים אלו כדי להניא אתכם משמירה על בריאותכם, אך יש להבין כי בעניין ההשמנה משחקים גם היבטים פסיכולוגיים.

 

אז אולי דווקא שאלה של פסיכולוגיה?

 

כמעט כל בעלי מקצוע יאמרו כי BMI הגבוה מ- 30 הינו סיבה טובה לנקיטת פעולה נמרצת. ואולם, בכל הקשור למשקל עודף (כלומר בין 25 ל- 30) הדעות לעיתים חלוקות. לכאורה, מדובר במצב שאינו בריא לגופנו, ולא מעט כתבות ופרסומים מתריעים על הסכנה או על "מגפת ההשמנה". מצד שני, ישנם דווקא מחקרים המעידים שמשקל עודף פחות קשור לתמותה מאשר משקל תקין, ועל כל פנים גורסים כי התמותה ובעיות הבריאות נמוכות בהרבה ממה שנהוג לחשוב. ניתן להבין אם כן, שבתחום זה קיימות מספר תפיסות בסיסיות המושלות בכיפה ושלא כולן בהכרח נכונות. לכך מצטרפת מגמה תרבותית המקדשת מראה רזה שהוא לכאורה "בריא", ונוטה להציג אנשים "שמנים" כחולניים ובלתי מקובלים בחברה. השאלה היא כיצד ניתן להתמצא בתוך סבך המידע, התפיסות והסטיגמות, והתשובה מתחילה בכם. אחרי הכול מדובר בתשובה אישית הדורשת מכל אחד מאיתנו לעמוד מול עצמו ומול גופו, ללמוד להתבונן במראה מתוך רגישות וקבלה, ולשים את הדגש פחות על מה שאחרים חושבים ויותר על התחושה האישית. זאת כמובן, מבלי להזניח את הפן הבריאותי, עליו ניתן לקרוא מידע רב ברשת האינטרנט ולקבל ממומחים בתחום.

 

 

חזרה לרשימה