ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

דיאטה ברוח הסתיו...

העננים כבר מתחילים להיראות בשמיים והימים הלוהטים מאחורינו. זהו זמן מצוין לחזור למיקוד וריכוז, אל שגרת החיים וגם לתפריט מאוזן, ולהתחיל בדיאטה בריאה.

 

לנצל את יתרונות הסתיו

 

עונת הסתיו היא השלב בו אנו מתחילים להחזיר אל הגוף את שכבות הביגוד לאחר שהשלנו אותן בקיץ. הימים נעשים קרירים יותר וכך גוברים הרצון והצורך במקום חם ומוגן. אל ההיבטים הללו ונוספים של הסתיו ניתן להתייחס כיתרון בכל הקשור לתחילת דיאטה, וזאת ממספר סיבות:

  • אוכל חם-  בעוד הימים ומצב הרוח מתקררים אנו נוהגים לחפש אחר מזונות חמים יותר, כמו ירקות מבושלים ומרקים למיניהם. למאכלים אלו יש יתרונות ברורים בכל הקשור לשמירה על משקל תקין, שכן הם מגבירים את תחושת השובע שלנו ולכן מונעים אכילה מוגזמת, ואנו גם נוטים לאכול אותם לאט יותר – מה שתורם לעיכול מיטבי.
  • חוזרים לאיזון – במהלך הקיץ אנשים רבים נוטים לוותר ולזנוח את הפעילות הגופנית, מפני שהחום מקשה על הליכה, ריצה או פעילות במסגרות קבוצתיות, וההזעה אינה נעימה. כמו כן, בעונה זו מופיע החופש הגדול שרבים מנצלים כדי לצאת לחופשות ארוכות עם כל המשפחה, שם כידוע נוהגים להגזים באכילה. הסתיו מסמל את סופה של תקופה זו ומאפשר לנו לחזור למיקוד ושגרה. כעת אין סיבות מיוחדות מדוע לא לצאת החוצה לריצה קלה מסביב לשכונה, ולהתמיד בשמירה על בריאות ומשקל תקין.
  • הקיץ נגמר? – נכון, הקיץ מאחורינו ולכאורה אין סיבה להתאמץ בשביל להראות לכולם את הגוף החטוב על שפת הים. יחד עם זאת, העונות הקרירות בארצנו קצרות מאוד ולכן הסתיו הוא הזמן הנכון להתחיל בהידוק החגורה, לשמור על משמעת עצמית, וליהנות מהתוצאות כבר באביב.

 

לא לוותר על הפירות – ולא להשתולל עם הפחמימות

 

חשוב לומר כמה מילים על הפירות. בעונת הסתיו מתמעט היצע הפירות על מדפי רשתות המזון ובעיקר בולטים פירות ההדר. על כן, רבים מאיתנו נוהגים להמעיט בצריכת פירות דווקא בעונה זו, ובכך מפספסים את רכיביהם החיוניים כמו ויטמין C אשר משחקים תפקיד חשוב בהגנה על גופנו ממחלות של העונות הקרות. אמנם, בכל הקשור לדיאטה רצוי לזכור כי בפירות יש כמויות גבוהות יחסית של סוכר, אך ממש לא מומלץ להוציאם מהתפריט ובכל עת שהעצב של הסתיו משתלט עליכם נשנשו פרי (או ירק) במקום חטיף או ממתק מעובד. ובאשר לפחמימות, ככל שהימים מתקררים נבחין שאנו רוצים יותר מאכלים עשירים בפחמימות. זהו צורך טבעי אך מי שרוצה לשמור על דיאטה מאוזנת יעדיף את הפחמימות המלאות, שלגוף לוקח יותר זמן לעכלן ולכן הן מובילות לתחושת שובע ארוכה יותר. מסיבה זו רצוי לשלב בתפריט הסתיו שיפון, קינואה, כוסמת, אורז מלא, חיטה מלאה ומקורות נוספים של פחמימות מלאות.

 

טעמים מיוחדים לסתיו

 

ישנן מסורות רפואיות שהגיעו אלינו מהמזרח הרחוק, כגון הרפואה הסינית או האיורוודה, אשר מספקות מספר המלצות מעניינות גם בתחום התזונה. לדוגמא, על פי התורה האיורוודית שמקורה בהודו לטעמי המזונות עצמם ישנה השפעה מסוימת על מצב הרוח והיבטים גופניים. את ההשפעה ניתן לרתום בהתאם למצב האישי ולאתגרי הדיאטה שלכם. לדוגמא, לפי האיורוודה טעמים מלוחים מגבירים את פעילותה של מערכת העיכול ומנקים את כלי הדם, לצד שחרור ממתחים ותפיסות. לעומתם, מזונות חמוצים שמצויים למשל בפירות הדר, מזינים ומעוררים את הפעילות של מערכת העיכול ועוזרים בהקלה על גזים. כמו כן, מזונות מתוקים שמצויים למשל באורז, דגנים, מוצרי חלב ופירות מתוקים עוזרים בבניית רקמות, תורמים לתחושת החיות ולמניעת חולשה, ויוצרים הרגשה מענגת שמשפרת את מצב הרוח. לבסוף, טעמים חריפים מחממים את גופנו וניתן להשיגם באמצעות שימוש בתבלינים כמו צ'ילי, פלפל ופפריקה.

 

לא לשכוח את הפעילות הגופנית

 

תפריט הסתיו שלכם יכול לכלול מרקים קלים שנוחים לעיכול, ירקות קלויים ומוקפצים, פירות הדר, טעמים לפי מצב הרוח והתחושה, וגם חליטות התה בהחלט מומלצות. בתוך כך, זכרו שהפעילות הגופנית מהווה נדבך לא פחות חשוב מהתזונה לשמירה על משקל תקין. אם בימי הקיץ תירצתם את ההסתגרות במזגן עם החום שבחוץ, אל תתחילו לומר לעצמכם שקר מידי ואתם חייבים להסתגר עם התנור. הקפידו לבצע פעילות גופנית בהתאם לכושרכם הגופני על מנת לחזק את גופכם לקראת החורף, וכדי לשרוף קלוריות עודפות.

 

 

חזרה לרשימה