ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

התחלה נכונה של דיאטה אחרי החגים

יש מי שמסיים את תקופת החגים עם טעם של עוד, ויש מי שכבר שמח לחזור לשגרת העבודה ואף מפטיר אנחת רווחה. יחד עם זאת, כמעט כולנו מסיימים את השבועות הספורים של ראש השנה, יום הכיפורים וסוכות עם מספר קילוגרמים עודפים. השאלה אינה רק כיצד נוריד את המשקל העודף שצברנו, אלא איך נפצח או נשוב לדיאטה מאוזנת ובריאה שתחזיק לטווח הארוך. על מנת לסייע לכם הבאנו בפניכם מספר המלצות.

 

שמרו על איזון

 

גם אם העליתם במהלך החגים כמה שכבות נוספות וממש בוער לכם לחזור למראה הקודם, זכרו שדיאטה איננה עניין של זבנג וגמרנו. מדובר בתהליך שיש לבוא אליו בגישה מאוזנת ובריאה, עם מוכנות להשקיע את המחשבה וההתמדה הדרושות, ולרכוש הרגלי אכילה מאוזנים. בנוסף, עליכם להציב יעדים ריאליים שאותם תוכלו להשיג מבלי להתייאש עד מהרה, ומבלי לפצוח בדיאטות כסאח למיניהן שעלולות לפגוע בגופכם, ושתוצאותיהן ממילא אינן מחזיקות מעמד לאורך זמן. אם תציבו לעצמכם כמטרה להשיל במשקלכם בין קילוגרם אחד לשניים בשבוע תוכלו בהחלט לעמוד במשימה, וזאת לאור תוכנית הכוללת בין היתר תפריט בריא, ארוחות מסודרות ופעילות גופנית.

 

ממה כדאי להיזהר

 

כדאי להיזהר מעצות וגישות בלתי רציניות ולא בדוקות, וכאלו יש בשפע. לדוגמא, יש מי שמאמין שאם יצמצם את התפריט רק לפירות, לירקות, למרקים וכדומה – ישיג את מטרתו עד מהרה. לעומת זאת, יש המאמינים שכל שצריך לעשות הוא להפסיק את האכילה בשעות הערב, לוותר לחלוטין על שומנים ופחמימות, לאכול רק ארוחת צהריים, ללכת על שיטות קסם המתפרסמות באמצעי התקשורת, או ליטול תוספי תזונה המבטיחים לשרוף שומנים בלי כל מאמץ או שינוי באורחות החיים. עוד גישה שפשוט אינה עובדת היא לקזז את הקלוריות שצורכים, כלומר לאכול ארוחות מלאות בקלוריות ושומנים מחד, ולאחר מכן להיכנס לצום סגפני כדי להוריד את העודפים. מלבד סיכוי נמוך להשיג את התוצאה המבוקשת, גישה זו גם פוגעת בגוף ולמעשה לא מדובר כלל בדיאטה, אלא בהרעבה ובולמוסים לסירוגין. אנו מציינים זאת על מנת להבהיר שדיאטה היא מחויבות לשמור ככל האפשר על תוכנית סדורה ומתוכננת.

 

מה אפשר ורצוי לעשות

 

מלבד הגדרה של יעדים ריאליים ישנם מספר כללי אצבע שיסייעו לכם בהתחלה של דיאטה מאוזנת ובריאה:

  • כפי שאמרנו, דיאטה אינה מרוץ למאה מטרים אלא דומה יותר להליכה ארוכה. לכן, חשוב להיות סבלניים לא רק כלפי התוצאות (שיגיעו!) אלא גם כלפי עצמכם. אחרי החגים אנשים נוטים להאשים את עצמם ולהכות על כל חטאי הארוחות הדשנות, וקשה מאוד לשמור על איזון ומוטיבציה כאשר התחושה המרכזית היא כעס עצמי. ברוח יום הכיפורים, סלחו גם לעצמכם והביטו קדימה.
  • החגים נוטים לשבור גם את שגרת הפעילות הגופנית, וזהו בהחלט הזמן לשוב אל הפעילות האהובה עליכם בין אם היא רכיבת אופניים, ריצה קלה, הליכה או שחייה. זכרו ששתי הרגליים של דיאטה הן תזונה ופעילות גופנית שעוזרת לשרוף קלוריות באופן יעיל, מפחיתה את כמות השומנים ומעודדת חילוף חומרים בגופכם.
  • תכננו את היום כך שיכלול ארוחות מסודרות, לרבות ארוחת בוקר בריאה, וכדאי להכניס משהו לפה בכל ארבע שעות לכל היותר. בתוך כך, יש להעדיף מוצרים מהחי (בשר, חלב) שהינם דלים בשומן, ולהוסיף לתפריט היומי ירקות ופירות. זכרו שבירקות קשה להגזים שכן הם מכילים כמות נמוכה ביותר של קלוריות ופחמימות, לעומת רמות גבוהות של סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים, והם גם משביעים מאוד. לעומתם, עקב כמות גבוהה יחסית של סוכרים, עם הפירות לא כדאי להשתולל ולאכול עם קליפה (תפוח למשל) כשלושה בכל יום. אגב, לא קשה מדי לבצע את המהלכים האלו בעזרת רשימת קניות מתוכננת מראש שלא חורגים ממנה בסופר, ואם אתם נוהגים לאכול במסעדות הזמינו יותר סלטים טריים, ירקות אפויים ומנות עיקריות שאינן עשירות בקלוריות. לבסוף, ותרו על מיני מאפים מתוקים שמוגשים במהלך פגישות עסקיות, וותרו על ממתקים גם אם הם קורצים אליכם ממדפי המכולת.
  • אם הצלחתם להתמכר במהלך החגים למיני משקאות ממותקים ומוגזים, זה הזמן לחזור אל המים ולזרוק אל הפח את בקבוקי הפלסטיק שנותרו במקרר. זכרו כי מים בהחלט תורמים לתחושה של שובע ומונעים נשנושים מיותרים, ומי שרוצה לגוון בהחלט יכול ללכת על תה צמחים או משקה דיאטטי אהוב.

 

לסיכום

 

התחלה נכונה של דיאטה אחרי החגים תלויה בראש ובראשונה בגישה מאוזנת, בגיוס מוטיבציה, במטרות ריאליות ובנכונות ליצור ולהקפיד על תוכנית סדורה. לא מדובר במשטר קפדני או בדיאטת כסאח, ובעזרת מספר צעדים בסיסיים המתייחסים לתפריט היומי ולפעילות גופנית תוכלו בהחלט לעמוד במשימה. יש לא מעט חומר מקצועי והמלצות טובות ברשת האינטרנט, וניתן גם לקבל תמיכה ועזרה בבניית הדיאטה שלכם מבעלי מקצוע בתחום.

 

 

 

 

חזרה לרשימה