ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

ארבעת המינים ומעלותיהם

ארבעת המינים כוללים את הלולב, הדס, ערבה ואתרוג. הם מהווים חלק ממצוות חג הסוכות שמקורם במסורות חקלאיות הנושאות משמעות דתית וחברתית. לכול אחד מצמחים אלו יש מעלות ותכונות ייחודיות לו, שמקורן במסורות ומיתוסים, מקורות של המקרא והיהדות, רפואות עממיות ומחקרים עכשוויים.

 

חג הסוכות וארבעת המינים

 

חג הסוכות שחל בעונת הסתיו הינו אחד ממועדי העלייה לרגל לבית המקדש, שנחגג במשך שבעה ימים של ישיבה בסוכה כזכר ליציאת מצרים. בנוסף, מועד החג הוא לאחר איסוף תבואת הארץ ומכאן משמעותו ההיסטורית כחג חקלאי, אליו הוספו משמעותיות דתיות. כמו כן, גם מצוות איגוד ארבעת המינים מהיום הראשון של החג, הכוללים כפות תמרים, פרי עץ הדר וענף עץ עבות של ערבי נחל, מקורן בייצוג חקלאי של תנובת הארץ שאליה הוספה משמעות דתית. הבחירה דווקא במיני תנובה אלו נובעת ממעלות ותכונות שונות המיוחסות להם, אשר באיגודן יחד ונענוען לכול הכיוונים בני ישראל ממליכים את האל לאדונם ומכפרים על עוונותיהם.

 

מעלותיו של האתרוג

 

האתרוג המהודר הינו פרי הדר לימוני בעל ריח וטעם מיוחדים המסמלים במסורת עשיית מעשים טובים ושימור התורה, ויש המייחסים אותו לפרי עץ הדעת. כמו כן, האתרוג במסורת מקביל ללב המכפר על הרהורי החטא. פרי זה נדרש לעמוד בקשת רחבה של תנאים לשם הפיכתו לכשר, ולכן מחירו מרקיע שחקים. זאת בעוד שבחיי היומיום אתרוג משמש בעיקר להכנת ריבות מעולות. העץ עצמו מוכר כפרי הדר הראשון שבוית ומקורו בסין והודו, הגדל בארץ בעמקים ובמישורי החוף הצפוני. זהו עץ קטן וקוצני בעל פריחה לבנה שבעבר שימש להרחקת עש מבגדים וטיהור הפה. עוד האמינו שפרי העץ טוב לפוריות ומסייע בהולדת בנים זכרים. ברפואה העממית ייחסו לגרעיני הפרי יכולות לשיכוך כאבים בכליות, ושמנו שימש לכאבי אוזניים ומיצו מרגיע דלקות במרה, מעורר תאבון ומחזק את הקיבה. בימינו נמצא כי האתרוג מכיל חומרים המעכבים תאי סרטן ממאירים ומונעים פטריות ודלקות.  כמו כן, החומרים שבו משמשים כחומר חיטוי לחלל הפה המשמש ברפואת שיניים גם לשם עידוד בניית עצם ויצירת נימי דם חדשים. בנוסף, במחקרים רפואיים התגלה כי האתרוג מכיל חומרים המורידים לחץ דם ומרפים את כלי הדם.

 

מעלות הלולב

 

הלולב לקוח מחלקן הפנימי של כנפות עלי התמר ונחשב כבעל טעם וחסר ריח, כמו אנשים השומרים את התורה אבל לא עושים מעשים טובים. הלולב מקביל לעמוד שדרה המכפר על גאותו של אדם. התמר עצמו גדל בארץ בעיקר באזורים חמים ויבשים ופריו נחשב כטעים אך גם כמשמין. ברפואה העממית פריו נחשב כמגביר כוח גברא והוא ניתן גם לסובלים מבעיות עיכול ואנמיה, לדיכוי תאבון ובולמוסי רעב, וכמסייע במחלות לב. בנוסף, חליטת אבקניו נחשבה כיעילה למחלות מין וקליית גרעיני הפירות כמטפלת בפצעים פתוחים או מוגלתיים ולעצירת דימום מהאף. זאת בעוד שמחקרים רפואיים גילו שהתמר כיל מגוון מינרלים ויטמינים ומינרלים כדוגמת אבץ, ברזל, קלציום ומגנזיום, ויטמין A, B2 ו- B1. יחד עם זאת, הדקל עשיר בשמנים רוויים וסוכרים, ולכן מלבד במצבי חוסר תזונה יש לצורכו במידה. ברפואה הסינית התמר נחשב כחומר מחזק היעיל במקרים של קוצר נשימה, תשישות, שלשולים וירידה בתאבון.

 

 מעלות ההדס

ההדס נחשב כבעל ריח וכחסר טעם, המקביל לאדם העושה מעשים טובים אך אינו שומר על התורה. הוא מדמה את העיניים שמכפרות על מבטים אסורים. הצמח עצמו הינו שיח ירוק הגדל באזורי הר קרירים ונדרש לטיפול מיוחד, ולכן הוא נפוץ בעיקר כגידול ביתי. במסורת צמח ריחני זה מסמל יופי, טוהר ומזל טוב, וכן יוחסו לו תכונות של אהבה ופוריות. ברפואה העממית מייחסים לצמח ארומאטי זה תכונות ריפוי רבות כגון שימוש באבקת יבשה שלו לטיפול בתפרחות, פצעים וכוויות, וכן מרתחת הצמח שימשה לניקוי חניכיים ושניים. לעומת זאת, שמנו נחשב מועיל לדלקות אוזניים, יבלות, מניעת גירויים בעור תינוק ולחיזוק שערות. הרתחת עלי הדס הוכרה כמועילה גם לבעיות ומחלות נשימה, טפילי מעיים, סכרת, בעיות עיכול ומחלות חורף. כיום מחקרים רפואיים מעידים כי תמציות הדס מועילות כנוגדן לפטריה רעילה מסוג אפלטוקסין, וכן לנטרול רדיקלים חופשיים.

 

מעלותיה של הערבה

 

ענף הערבה נחשב כחסר טעם או ריח, כאדם שלא שומר את התורה ולא עושה מעשים טובים. כמו כן, ענפי הערבה מדמים את השפתיים המכפרות על לשון הרע. לעומת זאת, ברפואה המודרנית הערבה משמשת ל"כיפור" על חום ובעיות דם, כלומר כמרכיב לייצור אספירין. הערבה עצמה הינה עץ נשיר הנישא עד לגובה של עשרה מטרים, הגדל על גדות מקורות מים מתוקים כמו נהרות, נחלים ואגמים. במסורות רפואה עממית שימשו קליפת הערבה, זרעיה, ניצניה ועליה לצרכים שונים, לרבות כחומר המקל על כאבים, כחומר משתן ולמניעת קשקשים. תה מקליפת העץ שימש לטיפול בחום גבוה, דלקות פרקים, חיטוי פצעים וניקוי עיניים. זאת בעוד שטבילה באמבטיה עם חלקים שונים של העץ נחשבה כיעילה לבעיות עור שונות. כיום כאמור צמח זה משמש לייצור אספירין המוריד חום גבוה, מגביר הזעה ומונע קרישת דם פנימית, ולאחרונה התגלו בו תכונות אנטי סרטניות,. בנוסף, התגלה שנטיעת עצים אלו תורמת להפחתת זיהום של הקרקע.

 

 

 

 

חזרה לרשימה