ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

המלצות לאושפיזין בסוכה – טעים וקל להכנה...

בהיותו משפחתי וחברתי במיוחד, אחד המנהגים העיקריים של חג הסוכות הינו ישיבה ואירוח בסוכה במשך שבעה ימים. המסורת מחייבת לארח כול אדם צפוי או לא צפוי ובייחוד כאלו שאין להם סוכה. אירוח זה המכונה אושפיזין דורש להציב את הסוכה במקום נגיש ופתוח לעוברים ושבים, לייפות ולקשט אותה, ולכבד את באיה באוכל ומשקה. מנהגים יפים אלו כרוכים בעוד הרבה ארוחות חג שאינן תורמות למשטר דיאטה, והופכות את הניסיון שלא לעלות במשקל לקשה במיוחד. יחד עם זאת, ניתן להמתיק את גלולת החג ולהקטין את הסיכוי להשמין על ידי בחירת מזונות קלים לעיכול, דלי קלוריות, בריאים וטעימים.

 

מנהג האירוח בסוכה

 

לאחר ראש השנה ויום כיפור מלאי הייסורים וחשבון הנפש, מגיע חג סוכות השופע בשמחה ואורחים. האירוח מתקיים בסוכה שמסמלת את הישיבה בסוכות לאחר יציאת מצרים ואת רוח אבותינו אברהם, יצחק, יעקב, אהרון, משה, יוסף ודוד המלך. כמו כן, כחלק ממצוות החג יש לארח בכול יום לפחות אדם אחד שעדיין לא ביקר קודם בסוכה. את האירוח יש לבצע בסוכה נאה, נקייה, מקושטת ומסודרת. במהלך החג נהוג לשבת לארוחות חג משותפות עם באי הסוכה ומבקריה, ונהוג שארוחות אלו מבוססות על יבול העונה ואווירת הסתיו. כך שהן מכילות את פירות וירקות הסתיו, לצד תבשילים חמים כמו מרקים וקדירות לערבים הקרירים. עוד נהוג בחג זה לאכול חלות בצורת סולם כסמל לחלום יעקוב, וכן ממולאים המסמלים את התפילות לירידתו של הגשם הראשון. מאכלים אלו ונוספים ניתן בהחלט להכין באופן בריא, מזין ודל שומן וקלוריות, כפי שניתן לראות בדוגמאות הבאות.

 

רעיונות למתכוני חג

 

לפניכם רשימה של רעיונות למאכלים ומתכונים לאושפיזין בחג הסוכות, אשר יתקבלו בשמחה על ידי בני המשפחה והאורחים שלכם, ויקלו על שמירת משקלכם.

  • סלט כרוב - כולל ראש כרוב קטן, רוטב סויה, חומץ בלסמי ומעט שמן קנולה.
  • פטריות במילוי עשבי תיבול ונבטי חמניה - מתכון צמחוני ובריא שופע בריאות המכיל מעט שמן והרבה עשבים ירוקים, אותו מכינים אפוי בתנור במשך כעשרים דקות עם שמן זית ומעט גבינה פרמז'ן מגורדת.
  • פשטידת ירקות - מכינים משלל ירקות העונה, טריים או קפואים, אותם מבשלים או מאדים בתוספת של שלוש ביצים וארבע כפות שיבולת שועל, ואפייה בתנור של כארבעים דקות.
  • תבשיל שעועית - נטול בשר ומבוסס על שעועית שחורה, בצל, שום, עגבניות בשלות, פלפל צ'ילי, פטרוזיליה, בזיליקום וטימין. את התבשיל מכינים על אש נמוכה בבישול ארוך של כשעתיים ומגישים אותו עם אורז לבן או מלא.
  • סלט קינואה – זהו סלט קר המוכן מקינואה לבנה, אדומה ושחורה מבושלת וצוננת, בתוספת בצל סגול, כוסברה, פטרוזיליה, בצל ירוק, מעט חמוציות ושקדים, שמן זית, סילאן ולימון.
  • לזניה מירקות קלויים - מכילה עלי לזניה, חציל הנפרס דק, שני פלפלים אדומים, כף אחת של שמן זית, פטרוזיליה קצוצה, רוטב פסטה, גבינה לבנה דלת שומן ואורגנו יבש.
  • מאפה פטריות וטופו - עשוי מבצק פילו, טופו קשה מיובש ופטריות פורטבלו  מקופצות, עם רוטב של יין אדום, בצלי שאלוט, טימין ומעט סוכר. את המאפה מכינים בתנור בחום בינוני למשך כעשר דקות ועד להזהבתו של בצק הפילו.
  • עגבנויות ממולאות בטופו וקארי ירוק - מכינים מעגבניות ללא קליפה, ריקות מתוכן וחלוטות, וממלאים אותן בטופו, פטרוזיליה, בצל סגול, פטריות שמפיניון, כוסברה מוקפצים. את הכל שמים בתנור לעשר דקות ואת המנה מגישים עם רוטב קארי ירוק מבושל המכיל גם חלב קוקוס, שום, שקדים פרוסים, זרעי כוסברה ומעט סילאן.
  • עוף בגריל עם תפוחי אדמה - מנה קלה וטעימה המוגשת עם מגוון סוגי מרינדות.
  • מנת דגים - דגים מהווים פתרון אירוח טעים, בריא ודל קלוריות שעבורו מוצעים באינטרנט אינספור מתכונים, כדוגמת פילה מושט עם פטרוזיליה ואגוזים.
  • מרקים - גם מרקים הם מנה מתאימה לרוח החג בהיותם מנחמים, מחממים ומשביעים, ויכולים להיות על בסיס ירקות שונים, עוף או דגים, כדוגמת מרק מינסטרונה, מרק עגבניות, מרק פטריות, ברוקולי, מרק כתום או מרק עדשים.

 

לא רק התוכן - גם הכמות

 

מלבד בחירה במתכונים ותפריטים דלי קלוריות, שומן וסוכר לארוחות חג סוכות, חשוב לזכור שלא רק מרכיבי המנות משפיעים על דיאטה ושמירה על משקל, אלא גם הכמות הנצרכת. לכן גם אם הכנתם מנות קלות הקפידו שלא להפריז באכילה, ולאכול מנה עיקרית אחת לצד סלטי ירקות טריים. כמו כן, הרבו במהלך החג לשתות מים, הימנעו משתייה ממותקת והמעיטו בשתיית אלכוהול ובאכילת קינוחים. בין ישיבה ואירוח נוסף בסוכה דאגו לצאת להליכות וגוונו את ימי החג בטיולי הליכה ברחבי ארצנו היפה. שיהיה לכם חג שמח ושנה טובה!

 

 

 

חזרה לרשימה