ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

צום לסירוגין ודיאטה – בעד ונגד

יום כיפור מעלה בכל שנה מחדש את הדיון בשאלת הצום, משמעותו לבריאות, יתרונותיו האפשריים, וסכנות שעלולות להתלוות לו. דיאטות מסוימות ממליצות להשתמש בשיטות שונות של צום לסירוגין כדרך להפחתת הצריכה הקלורית. אחרים טוענים כי דווקא הרעבה של הגוף במהלך צום מאטה את קצב חילוף החומרים ומקשה על ירידה במשקל. מחקרים מציגים ממצאים שיכולים לתמוך בכל אחת מהטענות, וקיימות גישות רבות שונות לצומות ולשימוש בהם כדרך לשיפור הבריאות או לירידה במשקל. בכל מקרה, כדאי תמיד להתייעץ עם איש מקצוע לפני שמחליטים לבצע צום.

דיאטות צום לסירוגין

דיאטות אלו מתבססות על העיקרון של אכילה רגילה ואכילה מצומצמת של כרבע ממנת הקלוריות היומית, לסירוגין, כשמשך הצריכה המופחתת אינו עולה על יום אחד ברצף. ניתן לאכול במשך יום שלם רק כ-500 קלוריות, או לדלג על ארוחה, וקיימות וריאציות רבות של מספר הימים והיחס ביניהם. בכל מקרה הרעיון הוא שכך קטנה צריכת הקלוריות גם בלי שנאלץ לוותר על כל המאכלים האהובים, אלא רק לחצי יום או יום שלם פעמיים-שלוש בשבוע. ראיות רבות מצביעות על הצלחתן של דיאטות כאלה במונחים של ירידה מהירה במשקל, ושל ערכים טובים בדם. כמו כן, בדרך כלל יש נטייה טבעית לצריכה מופחתת של קלוריות בימים שאחרי הצום. הנתונים מראים כי נבדקים שצמו לסירוגין ואכלו מזון שמן, נהנו מאותם נתונים חיוביים של ירידה במשקל וערכים טובים בדם מהם נהנו אלו שלא צמו ואכלו לפי הגבלה קלורית יומית.

ירידה במשקל כתהליך של שינוי

לעומת גישת הצום לסירוגין יאמרו תומכי הגישה ההדרגתית כי הדרך לירידה יציבה ובריאה במשקל ושמירה על משקל תקין, חייבת להיות שינוי הדרגתי של הרגלי התזונה ואורח החיים, וביסוס של בריאות טובה, פיזית ורגשית. מתנגדי הצום רואים את המצב של הרעבת הגוף כמסב נזק ליציבות שהגוף שואף אליה, ומאלץ את הגוף לבזבז אנרגיה רבה כדי להתמודד אתו. בנוסף, אכילה מועטה גורמת להאטה בקצב חילוף החומרים, גורם שמקשה על ירידה במשקל. דיאטה טובה, יאמרו אלו, היא כזו שגורמת לעלייה בקצב המטבולי, כתהליך הדרגתי שמביא לתוצאה יציבה.

צום מפחית סיכון למחלות

מחקרים רבים מראים כי נבדקים שנהגו לצום באופן קבוע, בתדירות ובמשכי זמן שונים, וכן אוכלוסיות הנוהגות לצום, נטו לפתח פחות את המחלות השכיחות בגיל המבוגר כמו מחלות לב וכלי-דם, סרטן, מחלות ניווניות כמו אלצהיימר ודמנציה, דכאון ועוד. הם נוטים לפתח רמות נמוכות יחסית של שומנים ושל סוכר בדם, ובמיוחד ניכרת יכולת הצום להגדיל את רגישות הגוף לאינסולין, ובכך למנוע סוכרת או מחלת לב. הצום גם מפחית את רמת הדלקתיות בגוף, ומחקרים מסוימים מצביעים על האפשרות שהוא מאט תהליכי הזדקנות ומאריך את תוחלת החיים. תומכי הצום גורסים גם כי המצב של הרעבה מבוקרת מאפשר לגוף להגדיל את יכולת ההתמודדות שלו עם מצבי לחץ וסטרס (עקה), ובכך למנוע התפתחות מחלות.

צום עלול להיות מסוכן

למרות העדויות הברורות ליתרונות אלה, אין עדין ממצאים המבטיחים את בטיחותו של הצום לאורך זמן, ויתכן כי הוא יכול לגרום גם לנזק. מחקרים שונים הראו כי תתכן פגיעה בשריר הלב בעקבות צום, וקיים חשש כי החוסר הקבוע בערכים התזונתיים השונים בזמן התנזרות או המעטה באכילה יכול לפגוע באברים או תפקודים שונים בגוף. מתנגדי הצום טוענים גם כי מצב הלחץ שהוא גורם לגוף הוא מזיק, ויוצר לאורך זמן הצטברות של רעלים ופסולת. חשוב להתייעץ עם גורם מוסמך לפני ההחלטה על צום – כן או לא, ואיזה סוג של צום מתאים לכם.

לסיכום

קשה לומר באופן וודאי מהי משמעותו של הצום לבריאותנו. כל אחד מאתנו צריך לבחון אם האפשרות הזו מתאימה לו מבחינה נפשית ומבחינה רפואית. כדאי לזכור שתמיד עדיף לאכול תזונה מזינה ולנהוג במתינות, כך שגם בדיאטת צום לסירוגין מומלץ לא להרבות באכילת מאכלים שמנים ומזיקים, ולדאוג לספק לגוף את הערכים התזונתיים להם הוא זקוק. נראה כי צומות לסירוגין הם יותר מתאימים לגופנו ועדיפים על פני צומות ארוכים וקיצוניים, העלולים לגרום לתחושות לא נעימות ואף לנזק. אם אתם צמים, הקפידו להיות במעקב רפואי. יש להתייעץ גם בתזונאי או נטורופת שיוכלו לעזור לכם להרכיב לעצמכם תפריטים מזינים שיספקו לגופכם את הנדרש לו. לסיום, חלק מהמחקרים מצביעים גם על שיפור ביכולת הריכוז, ברמת האנרגיה ובמצב הרוח בעת או בעקבות הצום. חשוב לשים לב לנתונים האלה כשאתם צמים, יתכן שגם זהו נתון שיכול להצביע על מידת ההתאמה של הצום לגופכם ולבריאותכם.

 

 

חזרה לרשימה