ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

לעבור את הצום באופן בריא וקל

צום יום כיפור הוא עבור רבים מאתנו הצום היחידי בשנה, ובכל שנה מחדש אנחנו מתמודדים עם השאלה איך לעבור אותו בצורה קלה. חשוב לזכור שהשאלה צריכה להיות גם איך נעבור אותו באופן בריא. צום יכול להיות בריא כשהוא נעשה נכון, או מזיק אם הוא נעשה בצורה לא מתאימה. לקראת הצום הקרב, לפניכם כמה עצות מרכזיות שיעזרו לכם לצום נכון, להרגיש טוב, ולהיטיב עם בריאותכם.

האם טוב לצום?

גישות שונות רואות בצום פעולה חשובה לבריאות הגוף, משום שהוא מאפשר לגוף לעבור תהליך של ניקוי מפסולת שהצטברה בו, כתוצאה מצריכת מזון לא איכותי, מנטילת תרופות, מלחץ ועוד. גופנו נפטר מפסולת באופן קבוע, בפעילות גופנית ותנועה, וגם בעת מדיטציה, בשינה ובזמן מחלה, אך אורח החיים של רבים מאתנו מייצר אגירה של פסולת, ולא מספיק ניקוי שלה. יחד עם זאת, לא כל הגישות תומכות בהכרח בצום, וכן חשוב לזכור כי יש כאלה שנוטים לאכול הרבה, לצבור שומן, ולנוע מעט, ולהם סביר שהצום מתאים יותר מאשר אלו מאתנו הנוטים להיות רזים, לאבד משקל בקלות, ולעתים גם לסבול מחוסר באנרגיה. התייעצו עם איש מקצוע וודאו שהצום אכן טוב לכם.

לקראת הצום

חשוב להכין את הגוף לקראת הצום ולהגיע אליו כשמערכת העיכול נינוחה, וגופנו מלא באנרגיה. לשם כך יש לשתות לכל אורך היום הרבה מים (לפחות כוס אחת כל שעה), ולאכול מזונות קלים לעיכול. אכלו מאכלים בעלי ערך גליקמי נמוך, הם בריאים ומזינים, ויוצרים תחושת שובע לאורך זמן. מאכלים אלו הם ירקות ובעיקר ירוקים, דגנים מלאים, קטניות, זרעים ואגוזים. אם אתם מורגלים בשתיית קפה, התנזרות ממנו לאורך הצום עלולה לגרום לכאב ראש, ולכן כדאי להפחית את צריכת הקפה בהדרגה בימים שלפני. כמו כן קפה הוא משתן ומייבש, ואתם רוצים להגיע לצום כשגופכם רווי בנוזלים. יש כמובן משמעות גם למצב הרגשי והתודעתי בו אתם נמצאים, ולכן נסו להתייחס לצום ללא מתח ודאגה, כמשימה רוחנית וגופנית שתיטיב אתכם.

סעודה מפסקת

הנטייה המובנת היא לרצות לאכול כמה שיותר בסעודה המפסקת. האמת היא שאכילת יתר בדרך כלל יוצרת תחושת כבדות וחוסר באנרגיה, ועדיף לאכול במידה, מזונות משביעים ומזינים, ולהיכנס לצום בתחושה אנרגטית, כשמערכת העיכול יכולה לפעול במיטבה ולנצל את הערכים של המזון. בזמן הצום נוחו ותנו לגופכם לעבור את התהליך הנדרש לו. השתדלו לא לשהות בשמש או בחום, ולא לעשות מאמץ גופני אינטנסיבי. חשוב לדעת שלעתים תהליך הניקוי שהגוף עובר גורם לתחושות לא נעימות, כמו כאבי ראש וחולשה, הקאות, או שלשול. אלו בדרך כלל תופעות רגילות וטבעיות בתהליך ניקוי. תמכו בגופכם על ידי העבודה הרוחנית האישית שלכם. אפשר לראות בניקוי הגוף מעין שיקוף של ניקוי הנפש מחטאים, ולעודד את התהליך כולו.

שבירת הצום

 

את הצום כדאי לשבור קודם כל בנוזל חם, כמו תה ממותק במעט סילאן, או דבש (את הדבש יש להוסיף לתה רק לאחר שהתקרר כמעה), או קערת מרק. הניחו לקיבה להתחיל לפעול ואל תמהרו לאכול עוד. לאחר זמן מה אכלו מזון קל לעיכול ורצוי מבושל וחם, משום שמערכת העיכול צריכה לחזור בהדרגה לפעילות ויש להקל עליה. אכלו במתינות, לעסו היטב, ותנו לעצמכם ליהנות מכל רגע בסעודה. שמרו על כמויות מדודות ואל תתנפלו על האוכל, ובעיקר חשוב לא לאכול יותר מדי, תנו לקיבה שלכם את הזמן לחזור לרמת הפעילות הרגילה שלה. גמר חתימה טובה!!!

חזרה לרשימה