ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

הירקות והפירות של הסתיו

הסתיו כבר מתדפק על דלתנו, וזו הזדמנות מצוינת לגלות את הפירות והירקות של העונה המיוחדת הזו. ראש השנה היהודי נקבע בסוף הקיץ ותחילתו של הסתיו, בעונה בה מבשילים כל הפירות שטרם הבשילו, כשהפרי מגיע לשיאו, ולמעשה עם בוא הסתיו מתחילים הזרעים מחזור חיים חדש. למרות שעלינו להיפרד מפירות הקיץ, הנתפסים בעינינו כטובים ביותר, אנו נכנסים לתקופת זמן שיש בה עושר של ירקות ופירות מזינים ומלאי טעם.  

לגלות את העושר של הסתיו

מחקרים מראים כי רבים מאתנו ממעיטים מאד באכילת ירקות ופירות בעונת החורף, וכי מיעוט בצריכתם נקשר להתפתחות מחלות. כדאי לגלות את העושר שמציע לנו הסתיו, על טעמיו הנפלאים, ועל המאפיינים הייחודיים שלו, ולהרבות באכילת ירקות ופירות גם כעת. בעונה זו נמצא את פירות הקיץ שהגיעו לבשלות מרבית והם עסיסיים ומתוקים, כמו תאנה, תמר, אפרסק, ענבים, סברס, בננה, אגס, נקטרינה ועוד, במקביל לראשוני פירות החורף כמו אבוקדו ואגוזי מלך, וכמובן את הכוכבים של הסתיו - הרימון והזית.

עונה של טעמים מרוכזים

ירקות החורף מתחילים להגיע לדוכני השווקים ולמדפי המרכולים, וזה הזמן למצוא את ביכורי הירקות הקטנים, שהם צעירים ורעננים, מרוכזים ומלאים בטעם. שורשים כמו סלק, לפת, בטטה וגזר, או ירוקי העלים כמו הכרשה והשומר יפתיעו אתכם בפריכותם ובעושר טעמם אם תמצאו את הקטנים שבהם, ולא תלכו שולל אחרי אשליית הגודל. עם הפירות, במקביל, כדאי גם להיזהר. הם רוויים במתיקות ומכילים הרבה סוכר, ויש להקפיד על מנת הפירות היומית.

רימון וזית

הזית והרימון הם מסמלי הסתיו המופלאים, והם שווים שנתעכב עליהם. הסתיו הוא עונת מסיק הזיתים, ואפשר לראות את המשפחות הנאספות לחגיגת המסיק השנתי במטעי הזיתים הרבים הפזורים ברחבי הגליל. הזיתים מכילים חומצות שומן לא רוויות והם עשירים בסידן, בוויטמינים A ו-E, ובפוליפינולים. שמן זית יכול לסייע במניעת מחלות לב וכלי דם ובהורדת לחץ הדם, הוא בעל השפעה אנטי דלקתית, ונחשב גם כעוזר במניעת סרטן. הוא תורם לעיכול בריא ועוזר לשמור על רמת הסוכר בדם. הרימון עשיר בנוגדי חמצון ובפיטוכימיקלים שמאטים התפתחות של סרטן מסוגים שונים, ומחקרים מצאו כי הוא משפיע לטובה על טרשת עורקים, וגם מסייע להורדת לחץ דם. חשוב לאכול את הפרי ולא רק לשתות את המיץ, משום שחלק מהחומרים האלה נמצאים בגרעינים, וכן בציפה הלבנה שמכסה אותם.

פירות סוף הקיץ

אפרסק הוא אחד הפירות האהובים ואינו רק טעים להפליא אלא גם מקור מצוין לוויטמין C, לסידן ולאשלגן, ומכיל מעט קלוריות יחסית. האגס אמנם מכיל הרבה סוכר, אבל בשל כמות הסיבים התזונתיים הרבה שבו, רוב הסוכר אינו נספג בדם, ולכן גם הוא בעל ערך קלורי נמוך. התמר אף הוא דוגמה נהדרת לפרי שלמרות כמות הסוכר הגבוהה שבו, האינדקס הגליקמי שלו נמוך, והוא משביע לאורך זמן משום שהוא מכיל הרבה סיבים. התאנה מתפארת בכמות חומרים פעילים גדולה במיוחד, היא מיטיבה עם מערכת העיכול, וגם היא בעלת ערך גליקמי טוב. היא בסיסית יותר מכל פרי אחר שאנו רגילים לצרוך ומאזנת את חומציות הגוף. חשוב לזכור כי תאנים מיובשות (דבלים) מכילות פי 3 יותר קלוריות מתאנה טרייה.

הירקות של הסתיו

אי אפשר להתחיל בלי להזכיר קודם כל את האבוקדו, שהוא מקור מעולה לשומן בלתי רווי, וגם עשיר בלוטאין וקארוטנואידים שהן תרכובות חיוניות במניעת סרטן. אליו מצטרפים גם הברוקולי, כרוב הניצנים, הכרישה, התרד, שעועית ירוקה וכמובן הבטטה. ירקות אלו מכילים כמויות גבוהות של נוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, כך שהם מספקים לגוף את צרכיו, מאפשרים למערכת העיכול לפעול במיטבה ויש להם ערך גליקמי נמוך. כמו כן, הם מסייעים במניעת מחלות או בהתמודדות איתן, והם פשוט טעימים. נסו לשלב אותם בתפריט היומי. אפשר להכין סלטים מעניינים ולגוון במבחר מנות שיהפכו כל ארוחה לחגיגה.

לאכול עונתי או לגוון

גישות מסוימות גורסות כי יש לאכול ירקות מכל הצבעים (אדום, סגול, לבן, ירוק, כתום), אולם אחרות תומכות בתזונה מקומית ועונתית, כלומר כזו המורכבת מירקות שגדלים באזור בו הם נצרכים, לפי העונה בה הם גדלים. אחרים יאמרו כי לכל אדם צרכים שונים. נסו להקשיב לגופכם ולראות אילו ירקות הוא מעדיף כעת, אולם בכל מקרה אל תוותרו על מנת ירקות יומית, דווקא עכשיו לקראת החורף המתקרב.

 

 

חזרה לרשימה