ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

חשבון נפש לאיכות חיים ודיאטה בשנה החדשה

 

בתקופה זו של חגי תשרי שורה עלינו בדרך כלל רוח התשובה וחשבון הנפש. גם אם איננו דתיים או איננו חוגגים את המשמעויות הרוחניות של יום כיפור ועשרת ימי תשובה, נדמה שאין מישהו שהאווירה הזו פוסחת עליו. זו אכן יכולה להיות הזדמנות מצוינת להתבוננות פנימית ולעשיית מעין חשבון נפש לגבי מה שהשגנו או יצרנו בשנה החולפת, וכן לגבי כוונותינו לשנה החדשה. שאלות של איכות חיים, הרגלי תזונה ואורח חיים בריא הן לא רק שאלות של דיאטה או הרזיה, אלא הן רחבות יותר וכוללות את האופן שבו אנו דואגים לעצמנו, מפתחים את יכולותינו ומשפרים את חיינו.

חשבון נפש ולא דין וחשבון

ראשית חשוב להבדיל בין שני המושגים האלה, משום שדין וחשבון משמעותו לתת את הדין בפני מישהו, ויש בו משמעות נוקשה. לעומתו חשבון נפש מציין בחינה אישית פנימית, מהלך שהוא רך ועדין יותר מאשר לתת את הדין פני מישהו. חשבון נפש מאפשר לנו תהליך של מודעות וצמיחה אישית, וכדאי לזכור כי תהליך כזה הוא יעיל כשהוא נעשה מתוך חמלה וקבלה, ולא מתוך שיפוט וכעס עצמי. לכן נסו לפרגן לעצמכם את הזכות לבחינה עצמית מצמיחה, ואל תקשו על עצמכם על ידי רגשות אשם ואכזבה עצמית. גם שינוי בהרגלי תזונה ובאורח חיים הוא משהו שמתרחש בהדרגה ובאופן טבעי, ולא מהלך חד ונוקשה שדורש מהלכים קיצוניים.

סודות ההצלחה

כולנו מכירים את חוויית האכזבה העצמית נוכח הבטחות שהבטחנו לעצמנו, לפעמים עשרות פעמים, וטרם קיימנו – מחר אתחיל דיאטה, מחר אפסיק לעשן, ממחר אתנהג אחרת, לא אעשה זאת יותר לעצמי, וכיוצא באילו. קשה לומר מהו סוד ההצלחה, מתי בכל זאת אנחנו מצליחים ליצר שינוי בחיינו או לשנות הרגלים. ישנם טיפים רבים מסוגים שונים, חלקם ימליצו להחליט החלטות קונקרטיות ומוגדרות בזמן, חלקן ידגישו את חשיבות ההעמקה בתהליך הפנימי כדי לזהות את המכשולים, וחלקן יציעו ליווי מסוגים שונים. בכל מקרה, זכרו כי אתם לא לבד בתעלומה הזו, ואל תאמרו נואש. חקרו וחפשו את הדרכים שיעזרו לכם לבצע שינויים הדרגתיים ולשפר את אורח חייכם.

דיאטה היא שינוי הדרגתי וטבעי

כל מי שהתנסה כבר בדיאטות בחייו יודע כי אין דבר כזה דיאטה של זבנג וגמרנו. אפילו המונח דיאטה הוא מעט בעייתי, משום שבמקור, בשפה האנגלית, המילה 'דיאט' (DIET) משמעותה תזונה, ואכן תהליך של ירידה במשקל ושמירה על משקל בריא משמעותו שינוי הדרגתי של הרגלי התזונה והרגלי התנועה, ויצירת אורח חיים בריא ומיטיב יותר. לקראת השנה החדשה, נסו לדמיין את אורח החיים שהייתם רוצים לסגל לעצמכם, למשל – לצאת להליכות מספר פעמים בשבוע, ללכת לבריכה/למכון כושר פעם בשבוע, לאכול סלט ירקות גדול כל יום, להתרגל לקחת לעבודה קופסת אוכל, להתרגל לדגנים מלאים במקום לבנים ('ריקים') – וכדומה. את הדמיון, או החלום בהקיץ הזה, טפחו בסבלנות. הרצון הפנימי הוא חזק לעתים יותר מהחלטות שכלתניות. סמכו עליו ותנו לו להוביל אתכם בצעדים קטנים ובתהליך התפתחות טבעי.

אל תוותרו על ההנאה

שינוי של אורח החיים הוא תהליך המלווה בהנאה. ראשית משום שגם אם יש בו רגעים קשים, יש תמיד שכר בצדם, אבל גם משום שעצם הדחף לשנות נובע בעצם מהכרה בכך שמגיע לנו משהו טוב יותר. אנחנו שואפים להתפתח ולשפר את חיינו, והשאיפה הזו מושכת אותנו קדימה. בספרו הקלאסי של פין (Fynn) 'מר אל כאן אנה', אנה מפתיעה את הגיבור כאשר לנוכח פרברי העוני והמצוקה של לונדון היא צוהלת וצוחקת בשמחה. כשהוא שואל אותה איך זה שהיא עולזת מול הכיעור במקום להיות מזועזעת ממנו, היא עונה: "אבל הרי כיעור הוא אתגר ליצירת יופי!". יתכן שיש שיעור גדול במשפט הזה, שיכול לעזור לנו לראות את המקומות שמבקשים שינוי בחיינו כאפשרות לצמיחה, ולא ככשלונות שיש לזעוף בגינם.

שתהיה שנה של קבלה עצמית

קשה ליצור שינוי מתוך תחושות של תסכול והאשמה עצמית, משום שתחושות כאלה בדרך כלל מחלישות אותנו. נסו ליצור חזון לשנה חדשה המבוסס על שאיפה להתפתחות ולשיפור הקיים מבלי לחוש אשמה, אלא מתוך קבלה עצמית. הדגישו את הדברים מהם אתם מרוצים באורח חייכם, כדי שיחזקו אתכם בתהליך השינוי של הדברים שאתם רוצים לשפר. חפשו את הפעילות הגופנית המתאימה לכם, תנועה וספורט הם המפתח לא רק לדיאטה טובה, אלא גם להרגשה כללית ורגשית טובה יותר, לבריאות ולשמחה. שתהיה שנה של צמיחה ושגשוג!

 

 

חזרה לרשימה