ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

סגולותיהם של מאכלי ראש השנה

הנה שוב מגיע ראש השנה, חג מרגש המלווה גם במאכלים נפלאים. בניגוד לחגים אחרים שאנו חוגגים שמאכליהם המסורתיים מבוססים על פחמימות (מצות, סופגניות, אזני המן ושאר מרעין בישין), מאכלי ראש השנה יפים לבריאות וגם לדיאטה. הנה לפניכם כמה ממעלותיהם של מאכלים אלו, וטיפים שיעזרו לכם ליהנות מיתרונותיהם.

הרימון – מלך החג

הרימון הוא אחד הפירות הבריאים והמיוחדים הגדלים באזורנו, וצבעו וצורתו ממש נראים ככתר מלכות. מנהג אכילת הרימון בראש השנה קשור לריבוי הגרעינים שבפרי, ולכן מברכים "שירבו זכויותינו כרימון". הוא מכיל כמות גדולה של פוליפנולים, נוגדי חמצון המגנים על כלי הדם, עוזרים להפחית את רמת הכולסטרול (LDL) בדם, ומסייעים בהורדת לחץ הדם. מחקרים מצביעים גם על קשר בין צריכת רימונים לבין הפחתת הסיכון לסוגי סרטן מסוימים, ועל הקלה במקרים של דלקת מפרקים ניוונית. הוא עשיר בוויטמין C ומכיל סידן, אשלגן וברזל, וצריכה יומיומית שלו מספקת לגופנו ערכים תזונתיים חשובים. אין צורך לשתות יותר מכוס מיץ ביום, וחולי סכרת ואנשים שמנסים לרדת במשקל צריכים לצרוך ממנו במתינות. ברימון ממוצע יש כ-150 קלוריות, כלומר כשלוש מנות פרי.

קסם הדבש

את המעדן המיוחד הזה מפיקות דבורי הדבש מצוף הפרחים, ויתכן שבכך טמון סודו, משום שהוא מכיל קרוב למאתיים רכיבים שלרבים מהם יש ערך בריאותי רב. כ- 40% מתכולת הדבש היא פרוקטוז וגלוקוז, והשאר הם נוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים ואנזימים חיוניים למערכת העיכול. יש הטוענים כי כדאי לצרוך כחצי כפית או כפית של דבש ביום. החומרים השונים הנוצרים בכוורת הדבורים (דבש, פרופוליס, מזון מלכות, חלת דבש) הם בעלי תכונות ריפוי אנטי-בקטריאליות ויעילים נגד טווח גדול של נגיפים וחיידקים. הוא עוזר למנוע דלקות, לזרז תהליכי ריפוי, להוריד את רמת הכולסטרול בדם ולהקל מצבים שונים של דלקת פרקים. בנוסף, הוא יעיל לטיפולים בעור, בפצעים וברקמות פגועות, ומשמש גם כתכשיר קוסמטי.

חשוב לצרוך דבש איכותי שלא עבר תהליכי חימום, ולא לחמם אותו לטמפרטורה גבוהה, משום שהוא יאבד הרבה מערכו. כמו כן, כמובן שאין לצרוך אותו מעבר לכמות המומלצת בשל ריבוי הסוכרים שבו. בכפית דבש יש כ-15 קלוריות ולכן הוא עדיף להמתקה של משקאות (אך אל תוסיפו אותו לתה החם, אלא אחרי שהתקרר מעט). דבש אסור בתכלית האיסור לפעוטות מתחת לגיל שנה.

מתוק התפוח

התפוח הוא אחד הפירות הבריאים והמומלצים, ולאו דווקא בשל רשימת ויטמינים ארוכה, אלא בעיקר בשל תכולת הסיבים התזונתיים שבו, ההופכת אותו לבעל ערך גליקמי נמוך. עיכול הסיבים דורש אנרגיה רבה, והסוכרים שהוא מכיל (בעיקר פרוקטוז) נספגים בדם באיטיות. הוא משביע לאורך זמן, ועוזר לוויסות רמת הסוכר בדם. כמו כן, הסיבים שבקליפת הפרי סופחים רעלים ושומנים מזיקים (כמו טריגליצרידים וכולסטרול) ומנקים את הגוף ביעילות, והקליפה גם עשירה בפקטין המסייע להורדת רמת הכולסטרול בדם. כמובן שהוא כולל גם נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים, ומסייע במניעת מחלות רבות כמו סוגים שונים של סרטן, מחלות לב ועוד. תפוחים נחשבים כאחד הפירות היותר רגישים לריסוס, ולכן עדיף לצרוך אותם אורגניים.

הים הוא מלוח

הדגים גם הם נחשבים לאחד המזונות המועילים, בעיקר בשל הכמות הגבוהה של חומצת השומן אומגה 3, ומשום שהם דלים בשומן רווי. הם מהווים מקור מצוין לחלבונים, והם מכילים גם B12, סידן וברזל. כדאי לצרוך בעיקר דגי ים, משום שהם אלה המכילים את הכמות הגבוהה של אומגה 3, הידועה כיום בחשיבותה הרבה לבריאות הגוף, ואף נמצאה כמסייעת בהפרעות קשב וריכוז. הנתונים מראים כי שיעור מחלות הלב באזורים בהם התפריט עשיר בדגים הוא נמוך במיוחד, ורבים ממליצים לצרוך דגים, או שומן דגים, באופן קבוע.

תחל שנה וברכותיה

 

עוד נהוג לאכול בראש השנה סלק ("שיסתלקו אויבינו, שונאינו וכל מבקשי רעתנו"), גזר - הנקרא גם רוביא (שירבו זכויותינו), דלעת - הנקראת גם קרע ("שיקרע רוע גזר דיננו"), תמרים, וכמובן יין. לכל אלו סגולות מיטיבות והם בריאים ומתאימים גם לכל דיאטה. מאכלי החג הזה מאפשרים להתחיל את השנה בתזונה מצוינת שתיתן השראה להמשך. כמובן שימו לב לכמויות, ואכלו בנחת ובהנאה, ושתהיה לכולנו שנה מתוקה מדבש, שירבו זכויותינו ותיטב תזונתנו ושנהיה בריאים ושמחים, אמן.

חזרה לרשימה