ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

ילדים לא בנויים למשטר דיאטה

כולנו רוצים שילדינו יהיו בריאים ומאושרים ומטבע הדברים גם עולות דאגות הנוגעות למצב רוחם, אתגרי ההתפתחות שלהם ובריאותם. אחת הסוגיות המרכזיות בעידן הנוכחי קשורה למשקלם של הילדים, המשפיע על היבטים חברתיים, נפשיים וגופניים. יחד עם זאת, גם אם מתעוררת דאגה בנוגע למשקל יתר של ילדכם, אל תמהרו להכניסו למשטר דיאטה קפדני. נהפוך הוא – זו אינה הדרך הנכונה או הרצויה להשיג את מטרתכם.

 

הבעיות שמתלוות למשקל יתר

 

לפני שנסביר מדוע ילדים אינם בנויים לדיאטה, נאמר כי ניתן בהחלט להבין הורים שמודאגים מעלייה גדולה יחסית במשקל ילדיהם. זאת, בין אם החריגה הינה קטנה יחסית מהנורמות לגילם ולגובהם, ובוודאי אם החריגה משמעותית. למעשה, בעידן הנוכחי מהווה השמנה מגפה של ממש, גם בקרב ילדים, ומשפיעה עליהם בדרכים רבות ושונות. מבחינתו של הילד, הבעיה החמורה ביותר שמתלווה להשמנה הינה חברתית, שכן הוא עלול להפוך מושא ללעג ולצחוק מצד חבריו, ומכאן להסתבך בקטטות ולסבול מנידוי ובדידות. מצבים אלו מצטרפים אל מחשבות והרגשות הקשורות במשקל הגוף שעולה ללא שליטה, ועשויי להוביל לתחושת חוסר אונים, כעסים ומצב רוח ירוד. יחד עם זאת, כפי שניתן לראות תיאורים שליליים אלו קשורים הדוקות ליחסם של החברה, ושל ההורים בפרט, כלפי הילד ומשקלו, ולמעשה המסרים שישדרו לו הם אלו שיפנים לגבי עצמו. בנושאים אלו נעסוק בהמשך אך לפני כן נציין כי להשמנה בילדות עשויות להיות השלכות שליליות גם על הבריאות הגופנית, הן בהווה והן בעתיד, כגון לחץ דם גבוה, סיכון למחלת הסוכרת, בעיות בנשימה, בתחלואת לב וכלי דם. על כן, רצוי בהחלט לפעול בנושא אך לעשות זאת בדרכים מועילות ובלתי מזיקות.

 

מדוע ילדים אינם בנויים לדיאטה

 

ראשית, יש להסביר כי משקלם של ילדים נוטה להשתנות באופן טבעי ונע פחות או יותר בטווחים ידועים. המשמעות היא שלא פעם משקלו של ילדכם עשוי לעלות מעט אל מעל לעקומה המקובלת לגילו ולגובהו, ומצבים טבעיים אלו אינם מחייבים תגובה חריפה. מאידך, יש לשים לב לעליות אלו ואם ברור שהילד סובל מבעיה מהותית של עודף משקל, תוכלו לפעול במספר דרכים שחלקן יתוארו בהמשך. כאמור, משטר דיאטה אינו נמנה על הדרכים הללו, וזאת ממספר סיבות:

  • דימוי עצמי – בדומה למבוגרים, גם ילדים רגישים למראה החיצוני שלהם ולדעתה של החברה, אך לא תמיד יש בידיהם כלים נפשיים מספקים להתמודדות עם סוגיות מורכבות. כניסה למשטר דיאטטי או כניסה לטיפול, בעוד ההורים מודאגים ודוחפים לתוצאות, עלול להוביל לתחושת דחייה וכעס עצמי של הילד, שמרגיש כי משהו בסיסי אצלו אינו בסדר.
  • מבחנים – ילדכם ממילא נתון לבחינות ומטלות הקשורות בלימודים, ולא פעם מרגיש כי כישוריו ומקומו מצויים בסימן שאלה. כאשר מוסיפים על כך את מבחן התוצאה של דיאטה, שפעמים רבות אינו עולה בקנה אחד עם ציפיות ההורים, הרי שאנו מוסיפים גורם לחץ משמעותי לחיי הילד – וזו אינה הדרך הרצויה או המועילה להשגת התוצאה המקווה.
  • המנגנון הטבעי – כאמור, משקל של הילד נע באופן טבעי על פני טווח מסוים. כאשר מכניסים אותו למשטר דיאטה ונגרמת ירידה משמעותית במשקל, גופו ישאף לפצות על החסר ולכן להעלות את המשקל ביתר שאת. כלומר, בשלב מסוים תימצא הפרצה לזלילות ולהשלמות שיובילו לתחושת כישלון ואף למשקל גבוה יותר מזה שבו התחלתם.
  • הפרעות בעתיד – מחקרים לא מעטים מצאו כי הפיכת משקל היתר לבעיה חמורה הדורשת טיפול דחוף, הובילה עם השנים לפיתוח הפרעות אכילה בגילאי העשרה ובבגרות. זכרו שלילד אין באמת שליטה על משקל גופו, והניסיון לשים בידיו את השליטה הזו עלול לפתח הפרעה של ממש וניסיון לשלוט במשקל גופו בעתיד, בדרכים שיפגעו בבריאותו הנפשית והגופנית.

 

 

אז מה אפשר לעשות?

 

יש הרבה מה לעשות, אם כי במאמר זה נביא שתי המלצות כלליות. ראשית, יש לשמור על יחס מתון ותגובה מתונה, לא להגיב באופן היסטרי, אלא להדגיש את ההיבטים החיוביים והמוצלחים של ילדכם. אל תקשרו בין משקל גופו לבין אהבתם של אחרים אליו, או בין משקלו לשאר תכונותיו ואישיותו, ונסו לחזק ככל האפשר את בטחונו ואמונתו בעצמו. ממילא עליו להתמודד עם קושי נראה לעין, ואילו אמונה וביטחון עצמי הם הכלים שיעזרו לו בדרכו. שנית, פנו לדיאטנית שמתמחה בתזונת משפחה וילדים, והגיעו לפגישת ייעוץ עימה בלי הילד. בפגישה תוכלו לקבל המלצות וכלים חשובים להתמודדות, כגון שינויים הדרגתיים בתזונתה של כל המשפחה, ארוחות משותפות ומסודרות, שיתוף הילד בהכנת האוכל, פעילות גופנית, תפריט בריא ומזין יותר, הקטנת שעות המחשב והטאבלט, ועוד.

 

 

 

חזרה לרשימה