ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

אכילת לילה – בעיות ופתרונות

שעות הערב והלילה הן הזמן שלנו להתרווח לאחור על הספה, לנוח ולהתפנק עם ארוחה טובה. הבעיה היא שההרגל המאוחר עלול להוביל לסיכונים בריאותיים ולפגוע במאמצי ההרזיה ושמירת המשקל. מדוע לא מומלץ לאכול בשעות מאוחרות, וכיצד ניתן להתגבר על ההרגל? התשובות לפניכם. 

מדוע זה קורה?

אם גם אתם אוהבים להכניס משהו לפה בשעות מאוחרות, ואפילו יותר ממשהו קטן רק בשביל להתפנק, אולי תתפלאו לשמוע כי אכילת לילה זכתה להגדרה רפואית של ממש. אמנם, "תסמונת אכילת לילה" מתייחסת למצבים קיצוניים של בולמוסי זלילה רציניים, בהם נצרכת כמעט חצי מכמות הקלוריות היומית, אך אנשים רבים מצויים אי שם על הקשת. ישנן מספר סיבות שבגללן הפכה אכילת הלילה לתופעה נפוצה בימינו. בראש ובראשונה הדבר קשור לאורח החיים הלחוץ והתובעני של העידן המודרני. רובנו עובדים לכל אורך היום ונוהגים לפסוח או להמעיט בארוחות, מה שיוצר ביקוש גבוה מצד הגוף למרכיבי תזונה – או בקיצור – רעב. המחסנים שהתרוקנו תובעים מאיתנו להתמלא בחזרה, ומאחר שרק בשעות הערב אנו מתפנים מעיסוקי הקריירה והמשפחה – הרי שזהו הזמן לזלול. יתר על כן, שעות הפנאי והמנוחה הללו מהוות הזדמנות "נהדרת" לפינוק, כאשר אנשים מפרגנים לעצמם על עוד יום שעבר יפה, או להיפך – נחמה לאחר יום קשה ומאתגר במיוחד. התוצאה היא לעיתים קרובות זלילה מיותרת שמתבטאת הן במשקל הגוף והן מבחינות בריאותיות. 

אז מה הבעיה? 

לאורך השנים נערכו מחקרים רבים והועלו לא מעט השערות לגבי הבעיות שיוצרת אכילת לילה. בין היתר, השפעתה השלילית קשורה בשינויים באורחות החיים שעליהם דיברנו לעיל, מאחר שבעידנים קודמים שעות החשיכה נוצלו בעיקר לשינה, ולא לבילוי ואכילה, ומערכות הגוף היו מסונכרנות מול שעות האור. זאת לעומת העידן הנוכחי בו שעות הפעילות השתנו, ומכאן נובעות מספר מסקנות שנמצאו במחקרים:

 

  • סיכונים בריאותיים – ישנם ממצאים המעידים על כך שאכילה בשעות מאוחרות, ואפילו של מזונות הנחשבים טובים כמו פירות יבשים, דגים ואגוזים, פוגמת ביעילותה של מערכת העיכול ובתפקוד הכבד. התוצאה היא נטייה גבוהה יותר להשמנה, למחלת הסוכרת וגם לשבץ. בנוסף לכך, מאחר שהרבה פעמים לאחר האכילה אנשים נשכבים במיטה או על ספה, הם נוטים לסבול מצרבות עקב תנועה של מיצי הקיבה "למעלה".
  • השמנה – ישנם לא מעט ממצאים הקושרים בין אכילת לילה ובין השמנה. כך לדוגמא, נמצא שאנשים שאוכלים בלילה פשוט צורכים יוצר קלוריות מאחרים, כשלוש מאות וחמישים קלוריות יותר בממוצע היומי. בנוסף, כפי שראינו מערכות הגוף פועלות באופן איטי יותר בשעות המאוחרות לעומת המוקדמות, עד 20% פחות טוב. מבחינת המשקל המשמעות היא שהמזון שצורכים בלילה אינו מעוכל בצורה כה מוצלחת כמו בארוחות הבוקר והצהריים. לכן המזון נותר במערכת העיכול לזמן ממושך יותר, עובר תהליכי ריקבון ושומניו נספגים עוד יותר ברקמות הגוף. עוד תפקיד חשוב ממלא הורמון הגדילה שנכנס לפעילות בשעות הלילה ומנצל את האנרגיה שבמאגרים הקיימים – דבר התורם להרזיה. ואולם, אם אדם אוכל בלילה הרי שבתהליך זה ייעשה שימוש באנרגיה המצויה בזרם הדם ולא במחסני השומן – ומכאן מבוזבז תהליך טבעי חשוב לשמירת המשקל.

 

 ומה עושים?

ישנן  מספר המלצות שיאפשרו לכם להימנע מארוחות או זלילות מיותרות בשעות הלילה. ראשית, התזונאים אינם מסכימים על השעה הטובה ביותר לארוחה האחרונה ביום, אך אין חולק על כך שהארוחה האחרונה (ארוחת לילה) תהיה ארוחת ביניים קטנה. על מנת לעמוד במשימה תוכלו להיעזר בטיפים הבאים:

 

  • תכנון מונע – אם אתם מרגישים שישנה בעיה עם אכילה מוגזמת בשעות מאוחרות, תוכלו לתכנן את יומכם כך שתתרחקו מהמקרר וממזונות בעייתיים. לדוגמא, קבעו לשעות אלו הליכה בפארק עם חבר או חברה, אימון במכון כושר, פגישה עם בני משפחה (לא במסעדה...), וכן הלאה. בקיצור, מצאו תעסוקה שאיננה כוללת אכילה.
  • נלחמים בעששת ובמשקל בבת אחת – אנשים רבים מרגישים שלאחר שצחצחו שיניים תמה ההזדמנות לאכול. כעת הפה משדר תחושה בריאה ונקייה, ולכאורה אין לגיטימציה לאכול שוב ולקלקל את ההרגשה. צחצחו שיניים אחרי ארוחת ערב מוקדמת ואולי תגלו שמה שעובד בשבילם יכול לעבוד גם בשבילכם.
  • ארוחת ערב טובה – קבעו את ארוחת הערב שלכם לשעה מסודרת וקבועה, עדיף כשלוש או ארבע שעות לפני שאתם נכנסים למיטה בלילה. דאגו שהארוחה תהיה בנויה מירקות ופחמימות מורכבות כגון אורז מלא, סלט ותפוחי אדמה בתנור. מזונות אלו נספגים לאט ולכן לא יתעורר בכם רעב עד מהרה.

 

 

חזרה לרשימה