ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

חוזרים לבית הספר! ולכריכים...

רעיונות לארוחות ילדים בריאות לבית הספר

 

בשעה טובה שנת הלימודים נפתחת ועימה חזרה לשגרת יומיום מסודרת, שכוללת גם צריכת אוכל בריא, מזין וטעים בבית הספר. כדי שתכירו עוד אפשרויות מעבר לרגיל והמוכר מובאת לפניכם רשימת רעיונות. קראו אותה ותלמדו כיצד לשדרג את ארוחת העשר של ילדיכם באופן שיתרום לבריאותם ויתקבל על ידיהם בברכה.

 

ארוחת עשר בריאה ומזינה

 

ארוחת הביניים בבית הספר, המכונה גם ארוחת עשר, מהווה את התזונה העיקרית של הילד בין ארוחת הבוקר לצהרים. היא אמורה לספק את צרכיו התזונתיים למשך כשמונה שעות ולהעניק לו אנרגיה, לתרום לערנותו ולרמת הריכוז, הערנות והרוגע. חשוב לדעת כי ילדים שאינם אוכלים ארוחת עשר מפצים על כך בצריכת אוכל מוגזמת בארוחת הצהריים, שממשיכה לצריכה מוגזמת של חטיפים וממתקים ובסופו של דבר להשמנה. אכן, לפעמים ילדים אינם אוכלים את ארוחת העשר, למשל עקב רצון לנצל את ההפסקה למשחק, או פשוט בגלל שהאוכל לא טעים להם. כמו כן, ילדים הנוטלים תרופות כמו ריטלין נוטים לאבד מתאבונם, ובנוסף יש כאלו המעדיפים לא לאכול בשל רצון להרזות. בכל מקרה, במידה וילדכם אינו אוכל את מנת ארוחת העשר יש להבין את הסיבות לכך, להסביר לו את חשיבות הארוחה ולמצוא פתרונות מתאימים יחד עימו. הפתרונות יכולים להיות למשל אוכל דל קלוריות, מזון מהיר וקל לצריכה גם תוך כדי משחק, החלפת תפריט או כול שינוי מתאים אחר. במידה שלא הצלחתם להתמודד לבד עם הנושא מומלץ לפנות לקבלת סיוע מקצוע מדיאטטיקנית המתמחה בתזונת ילדים.

 

 מגוון רעיונות לארוחת בית ספר

 

כמובטח, לפניכם רשימת רעיונות לארוחת בית ספר שמתוכה כול אחד יכול לאמץ את אלו המתאימים לילדיו:

·         כמות האוכל – חשוב לדעת שכמות האוכל שיש לשלוח עם הילד לבית ספר משתנה בהתאם לאורך יום הלימודים. ביום לימודים המתארך מעבר לשעה שתיים מומלץ להוסיף עוד מנת אוכל קטנה.

·         אוכל שהילד אוהב - על מנת שילדכם יאכל ארוחת עשר חשוב שהיא תכיל רק מרכיבים האהובים עליו. כך, אם ילדכם אינו אוהב מלפפון או טחינה ותרו עליהם, מכיוון שבית ספר אינו המקום הנכון להרגיל את ילדכם לטעמים חדשים. כמו כן, שיתוף הילד בבחירת תפריט בית הספר לעיתים קרובות יעודד אותו לאכול את המזונות שהוא עצמו העדיף ובחר.

·         כריכים בריאים וטעימים - אין ספק שכריכים הינם הארוחה הקלאסית לבית ספר, בין אם בפיתה, לחם או לחמנייה, ועדיף שיהיו מדגנים מלאים. בכריך עדיף למרוח מוצרי מזון המכילים חלבון כמו גבינות דלות שומן, ביצה, ממרח אבוקדו, טחינה, חומוס, טונה או פסטרמה, ולהגישם לצד ירק. כך תגיעו לארוחה מאוזנת ובריאה הכוללת פחמימות, חלבונים וסיבים תזונתיים.

·         תוספות- לצד הכריך תוכלו להגיש לילד פרי, ירק, יוגורט בטעם אהוב או שקית קורנפלקס. כמו כן, בני נוער ניתן לשלוח לבית הספר עם שקית קטנה של אגוזים, שקדים ופירות יבשים אחרים.

·         חייבים מתוק - אם הילד שלכם לא מוכן לוותר על כריך שאינו מתוק, במקום ממרח שוקולד העדיפו דבש, סילאן או ריבה טבעית. בכל מקרה, עדיף לצמצם את הכריכים האלו לכמה שפחות ימים בשבוע, או לעבור לחטיפי בריאות לצד כריך מזין.

·         השתדלו להימנע ממזון מעובד - הוא פחות בריא בהכילו כמויות גבוהות של נתרן, חומרים משמרים, שומן רווי ועוד מזיקים.

·         במקום כריך - אם הילד שלכם הוא מהסוג שלא אוהב כריך תוכלו לשלוח אותו לבית הספר עם גביע של גבינה לצד פריכיות או קרקרים וירקות בצד. כמו כן, אם ילדכם אהב את ארוחת הצהריים מאמש ארזו לו את השאריות בקופסא לארוחת בית הספר.

·         מאכלי אצבע - ילדים מאוד אוהבים מאכלי אצבע כדוגמת רצועות של ירקות שאפשר לאכול תוך כדי משחק.

·         גיוון ויצירתיות - על מנת שילדכם ישמח לאכול ארוחת עשר חשוב לגוון כמה שניתן במרכיביה, ובמידת הצורך אף לגלות דרכים יצירתיות לשכנעו לאכול כדוגמת כריכים בצורת פרצופים.

·         מארז האוכל - ארזו היטב את האוכל במיכל אטום שלא נפתח בשוגג. עליו לכלול תאי הפרדה למניעה של התערבבות המנות השונות, ולשמירה על טעמיהן וטריותן.

·         שמירה על היגיינה - הזכירו לילדכם לשטוף את הידיים בטרם אכילת ארוחת עשר, וכך תמזערו מצבים של מחלות עקב זיהומים שונים.

 

שתהיה לכם חזרה מוצלחת, בריאה וטעימה ללימודים.

 

חזרה לרשימה