ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

השמנה ודיאטה בראי הרפואה הסינית

בעיית ההשמנה הפכה בעשור האחרון  למגיפה עולמית, אך התופעה מוכרת לרופאה הסינית ונחקרה כבר לפני אלפי שנים. גישה אלטרנטיבית זו מציעה מספר דרכים לאבחן ולטפל בהשמנה, אותן כדאי להכיר ולשקול אם לשלב באורח חייכם ובהרגלי תזונתכם.

 

משמעות השמנת יתר ברפואה הסינית

 

על פי הרפואה הסינית השמנת יתר מעידה על חוסר איזון אנרגטי, כלומר חולשה או ליקוי בתפקוד המתבטאים בבעיות פיזיות ונפשיות. הערעור נובע מהיותן של רקמות השומן חסרות אנרגיה עצמית, ויכולות להיווצר גם ממצב אנרגטי חסר חיוניות. שומן יתר יגרום לתחושות של כבדות ועייפות, ולמערכת חילוף חומרים שפועלת באופן איטי מאוד. שלא כמו גישות מערביות, הרפואה הסינית נותנת חשיבות משנית להשפעת תכונות מולדות המובילות לשמנה, ולרוב מאבחנת את מקורן של בעיות אלו בהרגלי תזונה לא נכונים, חולשה אנרגטית באברים פנימיים, ומחסור בפעילות גופנית. כלומר, רובם הגדול של גורמים אלו ניתנים לשינוי וריפוי.

 

סיבות להשמנת יתר

 

בהיותה של השמנת יתר מצב אנרגטי לא מאוזן, מטרת הטיפול הסיני היא להשיב לגוף את איזונו ולאפשר חילוף חומרים ועיבוד מוצלח של מזון. האיזון מושג על ידי חיזוק אברים פנימיים שונים כאשר הטיפול בהם ייבחר בהתאם לאבחון מדויק של הסיבות לתופעת ההשמנה. העיקריות שבהן הינן:

·         חילוף חומרים - מיוחס ברפואה הסינית לטחול שנחשב כאחראי על ספיגה והטמעה של נוזלים ומזון בגוף. בגישה זו, טחול חזק המשולב עם תזונה נאותה ישפר את אופן וקצב חילוף החומרים. מנגד, טחול חלש המתפקד באופן לקוי ונדרש להתמודד עם תזונה לקויה מתוקה או שמנה מידי, יצבור בתוכו עם הזמן ליחה. כמו כן, טחול חלש החסר בחום יוביל לתופעות נוספות כדוגמת עייפות כרונית, נפיחות ברגליים ושלשול.

·         ליחה - הרפואה הסינית רואה בקיום מוגבר של ליחה בגוף תוצר עודף ומיותר, והיא יכולה להצטבר גם ברקמות שומן וכעודף כולסטרול. כמו כן, הלחות יוצרת תחושת ערפול וכובד, עצלות, חוסר ריכוז ובלבול. עודף ליחה וחום המצטברים בטחול ובקיבה נוצרים בגין אכילה לא מסודרת והעדפת מזונות מתוקים ושמנים.

·         חום בקיבה - סיבה נוספת למשקל עודף הינו יתר חום בקיבה, דבר המוביל לתחושות של רעב תמידי וחוסר שובע, ומכאן קצרה הדרך להשמנה. מצבים אלו יכולים להיות מלווים גם בעצירות או צרבות.

 

טיפול בהשמנת יתר

 

הרפואה הסינית מטפלת בכל מקרה השמנה באופן פרטני, המותאם לאבחון הבעיה והגורמים לה. בתור התחלה, חשוב לציין שהסינים אינם מאמינים בהרזיה מהירה אלא בירידה מתונה והדרגתית במשקל תוך הקשבה לצרכים של הגוף. הטיפולים עצמם מוצעים במספר שיטות עיקריות של דיקור, תזונה ופעילות גופנית.

 

אקופונקטורה

 

שיטת טיפול זו, המכונה בעברית דיקור, נעזרת במחטים דקיקות המוחדרות לנקודות אנרגטיות שונות תחת העור, הקשורות לאברים פנימיים שגורמים להשמנת יתר. טיפול זה מיועד לפתוח חסימות, חוסרים או עודפים אנרגטיים, וליצור את האיזון המבוקש בגוף שמבטל את הגורמים לשמנת יתר. בנוסף, נעשה שימוש בשיטת דיקור ספציפית באוזן, המכונה אוריקולותרפיה, שמיועדת לחיזוק מערכת העיכול, דיכוי תאבון יתר, זירוז קצב חילוף חומרים והרגעת הנפש.

 

תזונה מתאימה

 

מלבד דיקור, הליך הטיפול בהשמנת יתר דורש לאמץ הרגלי תזונה נכונים ומותאמים לגורם ההשמנה ולמאפיינים אינדיבידואליים של המטופל. הרגלי התזונה מתייחסים לסוג המזונות, אופן הכנתם וכמותם, וכן למועדי צריכתם לאורך היום ולאופן לעיסת המזון ומועדי שתיית מים בארוחה. כך למשל, מומלץ להפחית שימוש במלח, סוכר וקמח לבן, במאכלים מעובדים או מטוגנים, ומנגד להרבות בשתיית מים ועדיף שאינם קרים. כמו כן, מומלץ לאכול ברוגע ולאט, להרבות בלעיסת המזון ולצרוך הרבה ירקות העשירים בסיבי תזונה. יש לציין כי הרפואה הסינית דוגלת במזון רב גוני ואינה מתעסקת בספירת קלוריות, אלא בערכים האנרגטיים של המזונות והשפעתם על מערכת העיכול ואברים פנימיים נוספים. בנוסף למזונות שמומלץ לצרוך, הטיפול ברפואה סינית יכול גם לשלב פורמולות של צמחי מרפא ותוספי תזונה התומכים בהליך ההרזיה.

 

פעילות גופנית

 

מלבד תזונה נכונה, הסינים מאמינים שירידה במשקל דורשת לא אחת גם ביצוע של פעילויות גופניות. פעילויות אלו מסייעות בשיפור קצב חילוף חומרים ובפירוק אנרגיה, אותן יש לאמץ באופן שוטף ויומיומי לכל החיים ובכל גיל, החל מילדים ועד קשישים.

 

 

 

חזרה לרשימה