ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

לאכול בהנאה ככלי עזר לדיאטה

"אתה הוא מה שאתה אוכל" - כך אומר המשפט הידוע, ובתקופתנו אכן המודעות לכך גבוהה ואנו מתעסקים רבות בשאלה מה בריא לאכול. אבל יש לזכור שבעצם לא מדובר רק במה אוכלים, אלא גם באופן שבו אנו אוכלים וביחס שלנו למזון. דווקא מכיוון שתזונה היא מרכיב מכריע בחיינו, חשוב להתייחס גם לפן הרגשי של האכילה, ולמצב התודעה שלנו לגביה. רגשות אשם הם שורש כל רע, הם לא יעזרו לנו בדיאטה, וגם יזיקו באופן כללי למצבנו הרגשי, הגופני והתודעתי. היחס שלנו כלפי הדיאטה וכלפי המזון צריך להיות חיובי כדי שנוכל ליישם שינוי תזונתי מוצלח, ובמילים אחרות – דיאטה צריך לעשות בהנאה.

"מה לעשות, תמיד מה שטעים משמין" – לא נכון!

ראשית עלינו לבדוק את הנחות היסוד שלנו, לפיהן המזונות הטעימים הם המשמינים ולכן צריך לוותר על אוכל טעים ועל הנאה מאוכל. יש כמובן מאכלים שהם משמינים במיוחד, אבל למעשה הגורמים לעליה לא מבוקרת במשקל הם רבים וקשורים לאופן פעולת מערכת העיכול, לכמויות שאנו אוכלים, לאכילה בזמנים לא מתאימים, לרמת הפעילות הגופנית שלנו, ועוד. אפשר בהחלט לצרוך בזמן דיאטה גם מעדנים אהובים שהם משמינים בהרכבם, אם עושים את זה באופן מבוקר מבחינת הכמות והתזמון. שתי קוביות שוקולד מדי פעם לא בהכרח הורסות את הדיאטה. מאידך, ייסורי התאפקות ורגשות אשם כשאנו חוטאים יכולים להיות מזיקים לדיאטה בדרכים שונות, למשל משום שהם מעלים את רמת הסטרס, הגורם להפרשת הורמון הקורטיזול ששותף בתהליכי השמנה.

שילוב חטאים בדיאטה

גישה אחת לדיאטה היא להימנע לחלוטין ממאכלים אסורים. לחלק מאתנו יתכן שעדיף לפעמים להתנזר לגמרי ממאכל אסור, מאשר להתמודד עם הגבלה על כמות הצריכה שלו. אך לאורך זמן, הימנעות מוחלטת יכולה ליצור כמיהה מייסרת שעלולה "להפיל" אותנו ולגרום לצריכה לא מבוקרת. דיאטה יציבה היא שינוי של הרגלי האכילה, והיא מתרחשת בהדרגה. מצד אחד אנו מפחיתים בצריכה לא מבוקרת של מזונות משמינים, ומצד שני לומדים לאט לאט להכיר מזונות חדשים בריאים יותר. צעד אחר צעד, מתוך הצלחות קטנות, ובלי לייסר את עצמנו יותר מדי, משתנים ההרגלים וההעדפות, טעמים חדשים נרכשים, ובאופן טבעי אנחנו כמהים פחות למאכלים האסורים.

לאכול בהנאה –חשוב להרזיה

אם כן, המטרה בדיאטה טובה היא להתרגל לאכול נכון יותר באופן שמתאים ונעים לנו. דיאטה שמנסה לאלץ הרגלים חדשים בין-הרף בדרך כלל תיכשל. הימנעות מוחלטת ממאכלים אהובים עלולה להסתיים בשבירת הדיאטה כל פעם מחדש, כפי שקורה פעמים רבות לאלו המנסים דיאטות חריפות וגישות של התנזרות. כדאי לשלב בשלב הראשון של הדיאטה כמות מדודה של מאכלים אהובים, ולאורך הזמן לקצץ בהם באופן שיתאים לקצב שלכם. ניתן לומר כי דיאטה היא שינוי מערכת היחסים שלנו עם האוכל. אנחנו רואים במאכלים המשמינים אויב, מנסים לברוח מהם, אך גם כמהים אליהם ומתייסרים על חוסר היכולת שלנו להימנע מהם. המטרה היא להתיידד מחדש עם האוכל, ולאכול מתוך תחושת אחריות וידידות עם המזון. עם הזמן תלמדו לאהוב מזונות אחרים, ומהמאכלים המזיקים יש להיפרד בתהליך רגשי בריא.

אותו האוכל – אבל פחות משמין

בכל מקרה, גם את המזונות "האסורים" אפשר להכין כך שהם פחות משמינים ויותר מזינים. במתכוני עוגות אפשר לשנות כמויות ומרכיבים, כך שהעוגה תהיה טעימה לא פחות ותכיל כחצי מהקלוריות. כמות הסוכר בדרך כלל גבוהה ואפשר להפחית ממנה מבלי שהמרקם של העוגה וההנאה ממנה ייפגמו. אפשר גם להחליף חלק מהסוכר בממתיק טבעי כמו סירופ מייפל או סילן, חלק מהחמאה בשמן (או שמן קוקוס שהוא בריא במיוחד ומתאים בטעמו), וחלק מהקמח הלבן בקמח מלא. תחליפים אלו הם בעלי מדד גליקמי נמוך יותר, וגם מזינים יותר. טיגון כדאי תמיד להחליף באפייה, ולתפוחי האדמה הנאפים לצד הבשר כדאי להוסיף ירקות נוספים כמו ירקות שורש, קישואים ודלורית. חפשו תמיד את האפשרות לתחליפים כמו אלו. במאכלים רבים ניתן לשנות מרכיבים מבלי לאבד מהטעם.

אוכל - לא רק בשביל להזין את הגוף

לסיכום, חשוב לזכור שאנו אוכלים לא רק כצורך פיזי, אלא שלתזונה יש גם משמעות רגשית, חברתית ותרבותית. כדי לדאוג לתזונה נכונה אנחנו צריכים לוודא שהמזון שאנחנו צורכים מספק לא רק את הערכים התזונתיים, אלא גם את הצרכים הרגשיים. אם לא נהנה מהאוכל, סביר שהדיאטה שלנו לא תחזיק מעמד זמן רב. הרשו לעצמכם להיכנס לתהליך ההרזיה בנינוחות, כך שהוא יהיה מזמין ומאפשר. שתו כוס מים קצת לפני הארוחה כדי להגביר את תחושת השובע בקיבה, אכלו במתינות ועשו הפסקה קלה בין המנות, כדי לאפשר למרכז השובע במוח לקבל מהקיבה את המסר לפני שתמהר לאכול עוד. נסו לאכול באווירה רגועה, לתת לזמן הארוחה את הכבוד הראוי לו, ואיכלו את המאכלים הבריאים, וגם את אלו שלא (לפי הכמות שהקצבתם כמובן) בנחת ועם הנאה.

 

 

חזרה לרשימה