ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

על מלכי הקיץ - אבטיח ומלון

מבין כול פירות הקיץ הנפלאים, הוותיקים והחדשים, אבטיח ומלון עדיין נושאים את הכתר. אין כמו לשבת ביום חם על החוף הים או במרפסת, לנגוס נתח אדום או כתום צונן ועסיסי, וליהנות מתענוג מתקתק ומשיב נפש. על מלכותם של פירות אלו ויתרונותיהם הרבים תוכלו לקרוא במאמר הבא.

 

בני משפחת הדלועים

 

בתור התחלה יש לדעת כי גם אבטיח וגם מלון שייכים למשפחת הדלועים, אליה שייכים גם המלפפונים. צמחים אלו שמקורם באפריקה גדלים ישירות על פני האדמה ללא צורך בהשקיה, ועדיין הם מכילים כמות גבוה של מים המגיעה לתשעים אחוזים ויותר. לכן, למרות מתיקותם מדובר בפירות יחסית דלי קלוריות שהינם עשירים בחלבונים, סיבי תזונה, במינרלים וויטמינים כדוגמת ויטמין A ו- C, כך שהם יכולים להשתלב נהדר בכל דיאטה קיצית. יחד עם זאת, חשוב לזכור שעדיין מדובר בפירות המכילים סוכר, ושלא כמו פירות אחרים כמו אפרסק או תפוח אנו בקלות יכולים לחסל קערה גדושה בהם. לכן, למרות היותם דלי קלוריות יש לצורכם במידה, במיוחד כאשר מדובר באנשים סוכרתיים ושומרי משקל. 1 כוס קוביות = מנת פרי (המכילה 50 קלוריות).

 

האדום המתוק הזה

 

אבטיח יכול להיות עם או בלי גרעינים, גדול או ננסי, אך בכל מקרה זהו הינו פרי גדול ומאסיבי. זהו גם אחד מתענוגות הקיץ שרבים מוכנים לעמול ולסחוב מהמרכולית, לצנן במקרר ולנגוס בו כתוספת מרעננת לתפריט הקיצי. התוספת מוערכת בזכות שפע של סיבים תזונתיים,חלבונים, ויטמינים ומינרלים, לרבות מגנזיום, אבץ, נתרן, סידן, פלואוריד, נחושת, אשלגן, וויטמינים מסוג B6, B1, C ו- A. בנוסף, צבעו האדם של האבטיח מתקבל בזכות פיגמנטים נוגדי חמצון קרטואיד וליקופין הקיימים גם בפירות וירקות אדומים אחרים כמו עגבניות ותותים. נוגדי חמצון אלו תורמים לתפקוד מערכת העיכול והמעיים ,ומערכת כלי הדם, ומסייעים במניעת מחלות לב וסרטן. כמו כן, תמיכת האבטיח בתפקוד הלב מקורה גם בחומצת האמינו סיטרולין שהופכת בגוף לחומצת אמינו ארגינין, התורמת לייצור חנקן החיוני לתפקוד מערכת הלב וכלי הדם. מעבר לכך, אבטיח גם משפר מתן שתן, מוריד לחץ דם ותורם לבריאות העור.      

ערכו הגליקמי והקלורי של אבטיח

 

למרות שלאבטיח המתוק יש מדד גליקמי יחסית גבוה, העומד על 72, הרי שהעומס הגליקמי שלו שמצביע על כמות הפחמימות שפורקו מהסוכרים החודרים לתאים, הינו נמוך ועומד על 4. בנוסף, יחסית לפירות אחרים הוא דל קלוריות ויש בו כ-31 קלוריות למאה גרם. בהיותו פרי שופע מים ומתוק הוא מספק לגוף אנרגיה זמינה נמוכה יחסית, ובצריכה מתונה פרי זה תורם לתחושת שובע ומסייע בהליכי הרזייה.

 

צריכת  אבטיח

 

אם אתם שייכים לאלו שאינם בטוחים כיצד לבחור באבטיח מוצלח, בחרו בפרי שסיביו ורודים או אדומים והתרחקו מאלו שסיביהם צהובים. בנוסף, אבטיח המפיץ ניחוח חמצמץ הינו בשל יתר על המידה ורקוב. יש להימנע גם מאכילת חלקה הלבן של קליפת הפרי המכילה רכיבים רעילים שמיועדים להרחקת מזיקים. כמו כן, למרות שהפרי מעולה כשהוא צונן, בטמפרטורת החדר הוא שומר יותר על ערכיו התזונתיים, ומעבר לכך ניתן לצרוך את האבטיח גם כמיץ או כשלגון.

 

כתום , קר ומתוק

 

בן האצולה השני של הקיץ הוא המלון, או בשמו המלא מלפפון המלון, אשר קיים במגוון זנים ובשלל צבעים, מרקמים וטעמים. אגב, בנוסף לצמיחתו על גבי האדמה הוא יכול גם לטפס. למרות מתיקותו הוא מכיל כ- 35 קלוריות למאה גרם, וצבעו הצהוב עד כתום של המלון מושג בזכות פיגמנט מסוג בטא קרוטן ולוטאין. רכיב זה מהווה נוגד חמצון יעיל התורם לתפקוד מערכת העיכול, מערכת כלי הדם והלב, מעולה לבריאות ותפקוד העיניים, ומסייע במניעת מחלות לב וסרטן. בנוסף לכך, המלון עשיר בוויטמין C, באשלגן היעיל לאיזון נוזלי הגוף, שגם תורם לתהליכי עיכול ולתפקוד השרירים ותאי העצבים. כמו כן, המלון נחשב מעולה לתפקוד הכליות וכמסייע במניעת והפחתת אבנים בכליות. ניתן לצרוך אותו כפי שהוא, צונן וקר, חתוך לפרוסות או קוביות, ובנוסף ניתן להכין ממנו מיץ או שלגון

 

סוגים שונים של מלונים

 

כאמור, מלונים קיימים בשלל סוגים כשלכל זן ייחוד משלו. כך למשל, ככול שהוא יותר כתום כך גדלה כמות נוגדי החמצון מסוג קרוטן שיעילים כנגד מחלות סרטן, וכן כמות החומצה הפולית. זאת בעוד שמלון צהוב ידוע בכמות גדולה של אשלגן אך אין בו הרבה נוגדי חמצון מסוג קרוטן. מעבר לכך, קיימים עוד מגוון זני מלונים, אפילו מלונים מרים הנפוצים במזרח אסיה ודומים בחזותם למלפפון. פירות אלו מרים במיוחד ונאכלים כשהם מבושלים, אך נחשבים מעולים להתמודדות עם מחלות ויראליות, מצוינים לכבד ולמניעת התפתחות של סוגי סרטן רבים.

 

 

חזרה לרשימה