ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

תזונת ילדים נכונה ומתאימה לחופש הגדול

חופשת הקיץ הגדולה כבר כאן ועימה ימים ושעות ארוכות בהם יש צורך להעסיק את הילדים וגם להאכיל אותם. תקופה זו דורשת הערכות מחודשת בכל הקשור לתזונת ילדים, המותאמת לסדר יומם בחופשה, מבטיחה את בריאותם ומונעת השמנת יתר.

 

הבעייתיות שבתזונת ילדים בימי החופש הגדול

 

כידוע, בעיית השמנת יתר בקרב ילדים רק הולכת ומתרחבת עם השנים ונמצא שבייחוד בחופש הגדול ילדים נוטים לעלות במשקל עקב צריכה יתרה של אוכל באופן בלתי מסודר. הסיבות לתופעה זו נובעות משעות ארוכות של חוסר מעש ושעמום אותו מפיגים הילדים באכילה. כמו כן, לילדים אין סדר יום קבוע ורבים מהם אינם אוכלים ארוחות מסודרות, בין אם ארוחת בוקר, ארוחת עשר או ארוחה חמה לצהרים. לכך יש להוסיף שעות רבות מול מסכי הטלוויזיה והמחשב, המובילים לאכילת נשנושים בהיסח הדעת. בנוסף, הילדים מקבלים תזונה דלה בסיבים ועשירה בסוכרים בקייטנה ושפע של גלידות, שתייה ממותקת וחטיפים בעת בילוי בים, בבריכה או בחופשה משפחתית. מעבר לכך, בתקופה זו מרבים לאכול מחוץ לבית במסעדות, בהן הילדים לרוב מזמינים אוכל מהיר שמן ולא בריא. לאור מציאות זו, אין זה פלא שילדים משמינים בחודשי הקיץ. ואולם, בעזרת גישה מודעת ונכונה ניתן לשנות מציאות זו ולשפר באופן משמעותי את תזונתם במשך החופש.

 

בתור התחלה - להמשיך ולשמור על סדר יום קבוע

 

יש להבין כי ילדים מקבלים את המסר שבחופשת הקיץ מותר לשחרר את הרסן ולאכול מכל הבא ליד אם ההורים מאפשרים גישה זו. לכן, הכלל הראשון בתזונת ילדים בחופש הינה לא להתעצל ולא הפסיק את שגרת הארוחות המסודרת, ולשדר לילדכם שגם אם יש חופש דבר לא השתנה בהרגלי תזונתו. כך שגם אם הילד קם מאוחר עדיין חשוב שתחכה לו ארוחת בוקר בריאה ומזינה, כריכים מזינים להמשך היום, ארוחת צהרים וארוחת ערב. כך יימנעו מצבים של רעב לא מבוקר וצריכה מוגזמת של נשנושים. כמו כן, במשך היום בעת יציאות מהבית עדיף להכין לילד בבית מראש כריכים מזינים מאשר לרכוש אוכל לא מזין או חטיפים בחוץ. יש לציין כי שעל מנת שגישה זו תעבוד גם אתם צריכים לשמור במהלך החופש על ארוחות מסודרות ואורח חיים בריא ומאוזן שיהווה דוגמא לילדכם.

 

תזונת בריאה כפעילות ערכית לקיץ

 

על מנת להפיג את חוסר המעש והשעמום, ועל הדרך לשפר את תזונת ילדכם, ניתן לנצל את ימי החופש לפעילות מובנית המגדילה את מודעותו לתזונתו. על ידי שיתופו בבחירת תפריט תזונה והכנתו. כך למשל, ניתן לתכננן ביחד רשימת קניות מזינה, בריאה וטעימה ולצרף את הילדים לביקור בסופר וללמדם כיצד מזהים ובוחרים מזונות בריאים, בין אם דגני בוקר מלאים או יוגורט דל שומן. כמו כן, שתפו את הילדים בהכנת ארוחות מזינות אשר יאפשרו פעילות משותפת, ערכית ומהנה, וגם יגדילו את ההתלהבות מאכילת מזון בריא שהילדים הכינו בעצמם. כך למשל, תוכלו להכין ביחד עם ילדכם סלט ירקות או פירות קיצי, קרטיבים בייתים, פיצה, סושי, עוגיות תמרים או כל מזון בריא אחר האהוב עליו.

 

הגשת נשנושים בריאים

 

הזמן החופשי הבלתי נגמר של הילדים, שאותו הם מבלים בין היתר מול מסכים, בים או בבריכה, מוביל גם לדרישה וצורך לנשנושים בין הארוחות. צורך זה אי אפשר לבטל אך אפשר בהחלט לשפר את ערכיו התזונתיים על ידי בחירה בתחליפים בריאים. כך למשל, ניתן להכין בבית קרטיבים בריאים מפירות העונה כמו אבטיח או מנגו. כמו כן, יש לשלב הרבה נשנושי פירות וירקות ולהעדיף חטיפים יותר בריאים כדוגמת פירות יבשים, אבטיח קר, פופקורן דל בשומן, או הכנת מקלוני גבינה ביתיים, פנקייק או פיצה ביתית מקמח מלא. כמו כן, הכינו לילדכם עוגות ועוגיות מקמח מלא עם מעט סוכר ושמן והרגילו אותו לשתות מים על פני מיצים. ואם כבר מיץ, שיהיה מוכן מפרי טרי סחוט כלימונדה  או תה קר בייתי. ניתן גם לצמצם אכילה לא מודעת מול המסך על ידי הגבלתה לפינת האוכל.

 

הרבו בפעילות ספורטיבית

 

על מנת לסייע בשמירת משקל תקין של ילדכם וגם שלכם, ולצמצם את חוסר המעש המוביל לשעמום, אכילת יתר והשמנה, הרבו להעניק לילדיכם פעילויות המניעות את גופם ומסייעות בשריפת קלוריות ובפירוק מצבורי האנרגיה שלהם. כך למשל, רכשו מנוי לקנטרי והרבו בשחייה בבריכה, צאו עימם לפארק לרכיבה על אופנים, רולר בליידס  או למשחקי כדור. גם בשעות החמות בהן הילדים ספונים בבית חשוב לדאוג שלא ירבצו כל הזמן, למשל על ידי שיתופם בפעילות סידור וארגון הבית או באמצעות משחקים פיזיים בחלל הביתי כמו קפיצה על חבל. בנוסף, העדיפו טיולים שכוללים פעילות גופנית בין אם הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים ,או כל פעילות גופנית אחרת המתאימה לבילוי משפחתי מהנה.

 

 

 

 

חזרה לרשימה