ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח בדיאטה

מחקרים רבים מעידים שלמצב רוחנו יש השפעה ישירה על הצלחת הדיאטה. לא אחת, רגשות שליליים כמו כעס, דיכאון או מתח גורמים לנו לשבור את הדיאטה לחשוק במאכלים לא בריאים ומתוקים, ובכלל לצרוך כמויות גדולות יותר של אוכל. יתרה מכך, אופן האכילה כאשר אנו במצב רוח לא טוב נוטה להיות פחות מודע ומהנה, והאכילה הופכת לסוג של בליסה כשהאוכל אינו נלעס כראוי ולכן עיכולו פחות מוצלח ויותר משמין. כפועל יוצא מכך, מלבד שמירה על תפריט דל קלורי ומאוזן יש גם לטפח את מצב רוחנו במהלך הדיאטה וזאת באמצעים שונים. אחד היעילים שבהם הינו פעילות ספורטיבית התורמת גם לשריפת קלוריות, עושה אותנו יותר מאושרים ובכך מסייעת לשמור על תפריט דיאטטי. 

ההשפעה שיש לפעילות גופנית

לפעילות גופנית שוטפת יש שפע של יתרונות חשובים לגוף ולנפש. פעילות זו משפרת את מצבנו הבריאותי בהיותה מחזקת את מערכת הלב, מפחיתה לחץ דם, משפרת את היציבה ומחזקת את שרירי הגוף, וגם תורמת לשריפת קלוריות והפחתת אחוזי השומן בגוף. בנוסף לכך, נמצא כי פעילות ספורטיבית תורמת לשיפור מצב הרוח בהיותה מפחיתה לחץ ומתח, דכדוך, דיכאון וחרדה. כמו כן, היא מגבירה את הערכתנו העצמית, מובילה למחשבות חיוביות ואופטימיות ומעלה את רמת הערנות שלנו ואת איכות השינה. יחד עם זאת, הסיבות לקשר שבין מצב רוח לפעילות מוסברות באמצעות מספר תיאוריות. 

הורמונים ומוליכים עצביים שמשפיעים על מצב הרוח

אחד ההסברים המובילים לפשר הרגשתנו הטובה בעקבות פעילות גופנית מאומצת קשור להיבטים פיזיים, הכוללים הפרשה של מספר הורמונים ומוליכים עצביים במקביל. מדובר בחומרים המשפיעים על מצב רוחנו בטווח הקצר, מיד אחרי הפעילות, וגם בטווח הארוך לאחר מספר ימים: 

·       בטא – אנדרופין - הורמון המופרש בעיקר מבלוטת יותרת המוח אל מחזור הדם שמשפר את מצב רוחנו והופך אותנו ליותר אופטימיים.  הורמון זה נקרא אנדורפין וכפי ששמו מעיד עליו הוא בעל מבנה זהה למורפין המשמש להקלת כאבים. ההורמון עצמו יעיל לשיכוך כאבים, להרגעה ולשיפור מצב רוח אפילו עד לתחושת אופוריה.  

·         מעבירים עצביים - בעת מאמץ גופני מופשרים בגוף מעבירים עצביים שונים התורמים למצב רוחנו. בתור התחלה, מאמץ גופני מעלה את רמת האדרנלין שמגביר את תחושת הערנות, ובנוסף יש חוקרים הטוענים שהוא משפר את מצב הרוח. כמו כן, מאמץ גופני גורם להפרשת סרוטונין מוגברת התורמת להפחתת כאב ולמצב רוח טוב וחיובי.

הצלחה ומסוגלות עצמית 

הסבר נוסף למצב הרוח הטוב שפעילות גופנית גורמת הינו הקשר שבין הישגים והצלחה בקשיים ואתגרים, לבין תפיסת האדם את עצמו ואמונתו ביכולותיו. בנוסף, שיפור הכושר הגופני מחזק את הגוף וביצועיו, משפר את השליטה בו, מגביר את רמת התפקוד ומעלה את תחושת המסוגלות. הצלחות ויכולות אלו גורמות לתחושה של הנאה וסיפוק, ומובילות להורדת תחושות של דימוי עצמי נמוך או דיכאון. כך למעשה, האמונה במסוגלות עצמית וביכולת להצליח בתחומי חיים נוספים, עוזרת להתמודדות והצלחה בשמירה על אורח חיים דיאטטי.

 

הסחה מטרדות היומיום

 

גישה נוספת המסבירה את יכולות הפעילות הגופנית לשפר את מצב רוחנו, הינה תיאורית ההסחה. תיאוריה זו טוענת שפעילות גופנית מאומצת הדורשת ריכוז בגוף מעניקה פסק זמן מטרדות היומיום ורגשות שליליים, וכך מאפשרת לנו להירגע ולטעון את מצברי האנרגיה. אכן, למרות המאמץ הפיזי מתאמנים רבים מדווחים על תחושות של רוגע ורעננות לאחר אימון גופני.

לסיכום 

מחקרים  רבים מצאו קשר הדוק בין פעילות ספורטיבית קבועה לבין שיפור מצב הרוח והפחתת תחושות של דיכאון, כעס ומתח. מחקרים אלו מציעים סיבות שונות לתכונות של פעילות ספורטיבית שמקורן יכול להיות פיזי או מנטאלי. בפועל, אין צורך במחקרים על מנת להוכיח טענה זו מכיוון שכל מי שעוסק בפעילות גופנית שוטפת מכיר את התחושות האלו. כך למשל, לעיתים קרובות קורה שאנו מגיעים לאימון גופני כמו ריצה, שחייה, הליכה, רכיבה על אופניים או פעילות אירובית עם מצב רוח ירוד, ומסיימים אותו בתחושה הרבה יותר חיובית, קלה, רעננה וטובה. מדובר בתחושות שבהחלט יכולות לשפר את איכות חיינו, לסייע בשמירה על דיאטה והרזייה, ובקיום אורח חיים בריא ומאוזן.

 

 

חזרה לרשימה