ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

גברים, נשים והמשקל...

גברים ונשים נבדלים זה מזה בתחומים רבים ובהם גם היבטים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים הקשורים לעלייה או ירידה במשקל. באופן כללי, מבחינה פיזיולוגית נוטה הכף לטובתם של הגברים, שיכולים בקלות רבה יותר לשמור על מראה מחוטב ומשקל תקין, אך מחקרים מראים שדווקא הם נוטים לסבול ממשקל יתר בשיעור גבוה יותר. על הסיבות לכך ועל ההבדלים הקיימים נספר בכתבה הבאה.

גברים סובלים יותר מעודף משקל

עודף משקל אינו נובע כמובן מהיותו של אדם אישה או גבר, למרות שישנם הבדלים שמשחקים תפקיד כפי שנראה בהמשך. כמו כן, לכל אישה וגבר קיימת נטייה אינדיבידואילית להעלות במשקל, הקשורה בין היתר בתורשה, קצב חילוף החומרים, גיל, פעילות גופנית, מבנה הגוף והרגלי אכילה. יחד עם זאת, במחקר שנערך לאחרונה נמצא כי כ- 60% מהנשים בישראל סובלות מהשמנת יתר, לעומת כ- 65% מהגברים, וממצאים אלו עולים בקנה אחד עם סקרים אחרים שנערכו לאורך השנים. אחד ההסברים המרכזיים לממצאים הוא מודעות נמוכה יחסית בקרב גברים למראה הגוף, בעוד הנשים נתונות יותר להשפעתן של תפיסות חברתיות ותרבותיות המקדמות מראה רזה ומחוטב. כמו כן, קיימת סברה לפיה יתרונם הפיזיולוגי של גברים בנושא שמירת המשקל וההשמנה מוביל דווקא להזנחה ולהקפדה פחותה – מה שגורם עם השנים לעלייה במשקל.

הבדלים פיזולוגיים בין גברים לנשים 

ישנם מספר הבדלים פיזולוגיים מהותיים בין גברים לנשים, המקנים לראשונים יתרון בכל הקשור למשקל ולהפחתתו באמצעות דיאטה:

  • ריכוז השומנים – אצל גברים תתבטא בדרך כלל השמנה באזור הבטן, שם תאי השומן מצויים במספרים פחותים והינם גדולים יחסית, מה שמאפשר להקטין את כמות השומן בהם בצורה קלה יותר. זאת לעומת נשים שאצלן הצטברות השומנים מתרחשת באזורים פריפריאליים המאופיינים בריבוי תאי שומן קטנים, ולכן הפעולות הנחוצות לריקון השומנים יהיו ארוכות ומורכבות יותר. יחד עם זאת, יש הגורסים כי דווקא הצטברות השומנים במספר אזורים (כמו ירכיים, ידיים וישבן) לעומת אזור אחד (הבטן), היא שמדרבנת נשים לפצוח ביותר דיאטות ולהקפיד יותר על משקל גופן.
  • אחוזי השומן – הטבע דאג לכך שגופן של נשים יהיה ערוך לתקופת ההריון, ועל כן הן "נהנות" בממוצע מ-  20% - 30% שומן בגוף לעומת 12% - 20% בלבד אצל הגברים.
  •  חילוף חומרים – על אף שחילוף החומרים תלוי במשתנים רבים, כגון תורשה והרגלי אכילה ודיאטות לאורך השנים, באופן כללי נהנים גברים מחילוף חומרים מהיר מזה של נשים. הסיבה לכך טמונה בעיקר בריבוי השרירים היחסי, כלומר תאים המשתמשים בכמויות גדולות של אנרגיה אפילו במנוחה, כך שהקלוריות פחות מצטברות והופכות לשומנים אצל גברים.

הקשר שבין מחזור חודשי למשקל

נשים רבות מספרות כי המחזור החודשי מקשה עליהן לשמר את מאמצי הדיאטה, ואכן מחקרים מעידים על עלייה במשקל לפני קבלת המחזור. הסיבות לתופעה זו אינן חד משמעיות ואף ישנן נשים שאינן סובלות ממנה כלל. יחד עם זאת, נהוג לשייכה לשינויים במצב הרוח המתרחשים לפני המחזור, כלומר למתח ולעצבנות שעשויים להביא לאכילת יתר לצורך פורקן רגשי. כמו כן, לפני המחזור מתרחשת בגוף הצטברות נוזלים המובילה לנפיחות ואפילו לבצקות. אמנם מדובר בתופעה החולפת מעצמה לאחר המחזור, אך עצם השינוי במראה והעלייה במשקל גורמת לא פעם לוויתור על מאמצי הדיאטה שנעשו עד כה. לבסוף, בעת המחזור מתחולל שינוי ברמות האסטרוגן שמשפיע בתורו על הורמונים וחומרים אחרים, כדוגמת הסרוטונין – מרכיב עצבי הקשור בין היתר בתחושת השובע. ישנה סברה לפיה עליית האסטרוגן מפחיתה את רמת הסרוטונין הזמין, ומכאן מובילה לבולמוסי אכילה ולתיאבון מוגבר למאכלים מתוקים או למזונות עשירים בפחמימות. על כל פנים, גם המחזור החודשי מהווה מכשול בפני נשים, שגברים כלל אינם סובלים ממנו. 

דיאטות – גם לגברים 

לאורך שנים רבות המונח "דיאטה" היה שגור רק בפיהן של נשים, ונראה היה כי העיסוק בתחום זה שמור להן בלבד. יחד עם זאת, לאחרונה גוברת המודעות גם בקרב גברים לשמירה על משקל תקין ולהשפעת התזונה על בריאותם בכלל. לאור הנתונים שהובאו לעיל ניתן להבין לכאורה כי הפחתה במשקל הינה משימה קלה במיוחד לגברים, ולא כך הוא. זוהי משימה ארוכת טווח שניתן להתייחס אליה כמו למבצע צבאי. הווה אומר, הגדרת מטרות, הכנה לקראת התהליך, תכנון תפריט מזין ומגוון, שמירה על ארוחות סדירות, הקפדה על פעילות גופנית והרגלי אכילה בריאים, והתאמה לגיל ולשריפת הקלוריות השבועית. 

 

 

חזרה לרשימה