ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

צמחונות ודיאטה

בשנים האחרונות ניתן לראות עוד ועוד אנשים שבוחרים לעשות דיאטה צמחונית ואפילו טבעונית, כך שאין זה פלא שדיאטנים ומומחים בתחום מתעסקים בנושא. עוד לפני שניכנס לשאלות של בעד ונגד, כדאי שנגדיר כמה דברים ונענה על שאלות כמו מהי דיאטה צמחונית? מה ההבדל בינה ובין דיאטה טבעונית? בפועל, הצמחונים לא אוכלים בשר, עוף ומאכלי ים. הדיאטה שלהם מבוססת על פירות, ירקות, קטניות, זרעים, אגוזים ומוצרי חלב וביצים. לעומת זאת, בבואנו לבדוק את התזונה של הטבעונים אנו רואים שעל כל המגבלות הללו הם מוסיפים מגבלה נוספת, והיא העובדה שאינם אוכלים כל דבר שמגיע מהחי כולל ביצים ומוצרי חלב. אנשים בוחרים בדרכי תזונה אלו מסיבות רבות ומגוונות, כמו דת, מצפון, משקל ובריאות.

האם צמחונות היא בחירה נכונה?

שאלת השאלות שתמיד מטרידה את מי שחושב להיות טבעוני, או לפחות צמחוני, היא האם זה בריא או מזיק לגוף. גם התשובה לא פשוטה. באופן כללי, ניתן לומר ששתי הדיאטות האלו יכולות להיות נפלאות לכל אדם, אך רק במידה שהן נעשות בצורה מאוזנת תוך הקפדה על השלמת החוסרים שנוצרים בגוף. ישנה אפשרות לחיות חיים בריאים ללא בשר ומבלי לסבול מחוסר בחלבון ובברזל, והשאלה החשובה היא כיצד לעשות זאת. הסיכונים העיקריים של דיאטה צמחונית היא שעלולים להיווצר חוסרים של וויטמינים מסוימים וחלבונים, אך היתרונות הם רבים שכן דיאטה צמחונית דלה בשומנים, והיא יכולה להפחית את הסיכון למחלות לב ואפילו למחלות כלי דם שונות. בעיקרון, דיאטה צמחונית עשירה בסיבים ובמינרלים שחשובים לגוף, ואף דלה בכולסטרול, כך שיש סיבות טובות לאמץ אותה מהפן הבריאות.

מהם החסרונות?

אנשים שפשוט מפסיקים לאכול בשר ואינם מכינים תפריט דיאטה מאוזן, עלולים לסבול מחסרים תזונתיים שונים כמו בברזל, ויטמין B12, סידן, ויטמין D ואפילו אומגה 3. לכן, נהוג לומר שצמחונים וטבעונים צריכים להיות ערים יותר לצריכת החלבונים ולשילובם בתפריט היום יומי שלהם. על מנת שניתן יהיה להתמודד עם חוסר החלבון מומלץ לצרוך מזונות שעשירים בו, כמו קטניות, מוצרי סויה, דגנים, מוצרי חלב וביצים, אגוזים וזרעים מסוגים שונים. החלבונים דרושים לכל אחת ממערכות הגוף שלנו, ואם אנו לא צורכים אותם בעזרת אכילת בשר חשוב לשלב אותם על ידי כל אחד מהמרכיבים שהוזכרו לעיל. הבעיה העיקרית עם חוסר אכילת בשר היא שכך עלולים להיווצר חוסרים בחומצות אמינו החיוניות לגוף, ולכן חשוב גם לצרוך מאכלים כמו קינואה, שעועית לופיני, וכוסמת שיכולים לספק חומצות אמינו בכמויות טובות.

הרגשת השובע בדיאטה

כפי שהוזכר לעיל, לא חסרים אנשים שבוחרים לעשות דיאטת צמחונות או טבעונות לא ממניעים אידיאולוגיים, אלא דווקא ממניעי בריאות ומשקל. אנשים אלו מצפים להוריד במשקל תוך זמן קצר, ולמראה הפלא הדבר אכן מתאפשר. כלומר, אנשים שעשו כבר לא מעט דיאטות בחייהם טוענים שללא בשר אי אפשר להרגיש שובע אמיתי, אך ההפך הוא הנכון: צריכת חלבונים אחרים יכולה גם היא לגרום לתחושת שובע. לכן, אין זה מפתיע לגלות שאנשים רבים מצליחים להוריד במשקלם גם בעזרת דיאטות של צמחונות.

מחסור בברזל

כאמור, בעיה מהותי שאיתה צריכים להתמודד אנשים שעושים דיאטות צמחונות וטבעונות, היא זו של הברזל. על פי רוב אנו מקבלים את הברזל הדרוש לגופנו מבשר, ולכן נשאלת השאלה כיצד יוכלו הצמחונים להחזיר לגופם את חומר החשוב כל כך? הברזל אחראי לתפקודים רבים בגוף, ואחד החשובים שבהם היא הובלת החמצן מהריאות ישירות אל כל תא ותא בגוף. מכאן ברור מדוע לא כדאי להגיע למצב של חוסר בברזל. החדשות הטובות הן שלמרות הסברה המקובלת, ניתן לקבל את הברזל בעזרת מזונות אחרים מלבד בשר, כמו לחם מחיטה מלאה, שקדים וטחינה, מוצרי חלב סויה, ביצים, דגים, פירות יבשים, ירקות ירוקים ועוד. כדאי לשלב בדיאטה צמחונית וטבעונית חלק מהמרכיבים האלו, אם לא את כולם, ומומלץ לאכול אחרי ארוחה עשירה בהם גם פרי שיש בו הרבה ויטמין C. העניין הוא, שבעזרת ויטמין C שנמצא בשפע בפירות הדר כמו קיווי ותפוז, ספיגתו של הברזל בגוף מתבצעת בצורה טובה יותר.

לסיכום, ניתן בהחלט לומר שדיאטות צמחונות וטבעונות יכולות לשפר את הבריאות וכדאי לשקול אותן. יחד עם זאת, חשוב לקיים את הדיאטות הללו בצורה מאוזנת, שכן זו הדרך היחידה להימנע מחוסרים של חומרים חיוניים לגוף.

 

 

 

 

חזרה לרשימה