ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

"חדר כושר" למוח

אימוני חשיבה המסייעים להרזיה

השמנה היא אחת התופעות הבולטות של העידן שלנו. לא קשה לזהות את הגורמים הרבים שסביבנו שמייצרים אותה: השפע האינסופי של מוצרי המזון שסביבנו ואיכותם הירודה לרוב, אורח חיים הכרוך בישיבה ממושכת ותנועה מעטה, וכן דימויים חברתיים והשפעות רגשיות. לכן, כשאנחנו מנסים לרדת במשקל עלינו לשנות את המזון שאנו צורכים, את הרגלי התנועה שלנו, ואת הדימויים וההשפעות הפסיכולוגיות שיצרו אצלנו את ההשמנה. כלומר, דיאטה מוצלחת, בריאה ויציבה, היא כזו שמשנה בהדרגה הרגלים, אורח חיים וגם צורות חשיבה.

ליהנות מהדיאטה

הרזיה, אם כך, היא תהליך של שינוי ושיפור אורחות חיים כדי לרדת במשקל, להיות בריאים יותר, להרגיש ולהיראות טוב יותר. חשוב לזכור שתהליך כזה יכול בהחלט להיות חיובי ונעים, שכן הרגלי החשיבה שלנו ביחס לירידה במשקל הם פעמים רבות שליליים. אנו מתייחסים לדיאטה כאל יעד שיש לכבוש, ובכך יוצרים לעצמנו לחץ (סטרס) לנוכח היעד הרחוק, במקום להתייחס אליה כאל תהליך של שינוי, שיש בו השתנות מתמדת, ולא מטרה רחוקה ובלתי מושגת. אנו גם רגילים לחשוב שלרדת במשקל זה קשה, שמזון בריא הוא פחות טעים או מהנה - וגם פחות זמין, שתילקח מאיתנו אפשרות ליהנות מהחיים, ושגם אם נצליח לא נחזיק הרבה זמן מעמד. כל אלו הם דפוסי מחשבה ורגשות שאנו יכולים לשנות עם קצת תרגול של החשיבה.

שרשרת של הצלחות קטנות בדרך

כאמור, כדאי קודם כל להבין שדיאטה היא תהליך של שינוי ושיפור הדרגתי, ולא מרדף אחר מטרה. לא כדאי לקבוע יעדים מלחיצים ועדיף במקום זאת לעשות "סיכום שבועי" ולמנות בו את ההישגים שהושגו במהלך השבוע. הישגים אלו אינם קשורים רק לאיבוד משקל, אלא גם להוצאה או הפחתה של מוצר מזיק אחד מהתזונה, או הוספתו של מרכיב בריא, או הגדלה של נפח הזמן של האימון הגופני, או אולי רק ההצלחה סוף-סוף להתחיל פעילות גופנית. השבוע יכול להיות שזור בהצלחות קטנות כאלה שיבואו מעצם התהליך של סיגול אורח חיים בריא יותר.

למצוא את הפעילות הגופנית המהנה

בדיאטה נכונה, כזו שמסגלת דרך חיים בריאה, חשוב יותר להעלות את כמות הפעילות הגופנית מאשר להוריד את צריכת הקלוריות. כמובן שאכילה מופרזת אינה בריאה ונרצה לאזן אותה, אבל פעילות גופנית גם שורפת את הקלוריות שאכלתם, וגם מאזנת את המערכות השונות בגוף כך שהיא תומכת בהצלחתנו להפחית קלוריות. במקביל, פעילות גופנית מיטיבה עם כל תפקודי הגוף וגם עם מצב הרוח. רבים מאתנו מתקשים לבצע פעילות גופנית סדירה, וחשוב לזהות אילו דפוסי חשיבה ורגשות גורמים לנו להימנע ממנה. פעמים רבות צריך "להתאמץ" רק בהתחלה, וככל שמתרגלים את הפעילות מגלים את ההנאה שבה. לא הכול מתאים לכולם, וחשוב שתתעקשו למצוא את הפעילות שנוח לכם אתה, ולהתחיל אותה בהדרגה כך שהיא לא יוצרת מאמץ גדול מדי או תחושת כישלון. זכרו שכשמוצאים את הפעילות המתאימה ו"נכנסים" אליה, אין תחליף להנאה ולתחושת הרעננות והחיות שהיא יוצרת, כמו גם כמובן לערכה הבריאותי.

דימוי עצמי והשפעות חברתיות

השמנה כרוכה, בדרך כלל, בדימוי עצמי נמוך, ולכן לא פעם נתחיל דיאטה מתוך תחושות של תסכול וחוסר סיפוק. אנו חיים בחברה המוצפת בדימויים שמציגים את הגוף האנושי באופן לא מציאותי, ומתקשים לקבל את גופנו כפי שהוא. רגשות כאלה מקשים עלינו לשנות את דפוסי המחשבה והאכילה שלנו, וליצור אורח חיים בריא יותר. כדי להצליח ליצור חיים בריאים ומשקל תקין, אנחנו צריכים ללמוד להרגיש ראויים כפי שאנו. קשה לייצר הצלחה מתוך תחושת תסכול וכישלון, משום שאלו נוטים לשמר את עצמם. חפשו דרכים לצאת ממעגל התסכול, ואל תהססו גם לבקש עזרה מחבר או מאיש מקצוע.

הכי חשוב – בלי לחץ

מחקרים הראו כי יש קשר בין מצבי לחץ (סטרס) לבין השמנה. לחץ ומתח מזיקים למערכות רבות בגוף ולחילוף החומרים, וישנן דרכים פשוטות יחסית להפחיתם - בפעילות גופנית, בתזונה וצמחים, וכמובן על ידי תרגול של חשיבה חיובית, מדיטציה, או כל תרגול חשיבה אחר. הליכה, למשל, היא אחת הפעולות המרגיעות והבריאות יותר. מצאו את התרגול המתאים לכם. הוא לא צריך להיות ארוך ומורכב, לפעמים מספיק לשנן מוטו כמה פעמים ביום בשביל להתחיל שינוי התנהגותי. זכרו שהמוח שלנו מופלא ויכול להפתיע אותנו. ניתן למצוא היום מגוון רחב של גישות ושיטות שאפשר ליישם בקלות בחיי היומיום. צאו למסע מתוך סקרנות ואל תציבו יעד שייצור לחץ ומתח... חפשו את הדרך הנעימה והמאפשרת ואל תהיו קשים עם עצמכם. בהצלחה!

 

 

חזרה לרשימה