ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

שיבולת שועל - חובה בכל בית!

שיבולת שועל היא סוג של דגן המשמש למאכל ונחשבת לאחד המזונות הבריאים ביותר. היא גדלה באזורים ממוזגים והשימוש בה נפוץ בחלקים נרחבים של העולם, ולמעשה כבר היפוקרטס כתב רבות על תכונותיה הבריאותיות. קשה למנות את יתרונותיה: יש לה ערך גליקמי נמוך (כלומר מעלה את רמת הסוכר בדם במידה מתונה), היא עשירה בסיבים תזונתיים ומסייעת לתהליכי העיכול, מכילה חלבון ומרובה בוויטמינים ומינרלים, היא מורידה את "הכולסטרול הרע", מכילה נוגדי חימצון ומפחיתה מצבים דלקתיים, מאזנת חומציות וטובה למערכת העצבים. בנוסף, היא מיטיבה עם העור ומשמשת כמרכיב קוסמטי חשוב. למעשה, הדגן המופלא הזה טוב כמעט לכל דבר, והוא מצרך חובה בכל בית. אז בואו ננסה להכיר קצת את טיבה, וכמה מסגולותיה המרכזיות.

 

שיבולת שועל – מי את?

 

ראשית, שיבולת שועל מכילה כ-15% חלבון, המורכב מרוב חומצות האמינו הנדרשות לצריכה. היא אחד הדגנים העשירים ביותר בחלבון, מהווה מקור מצוין לאנרגיה, הוסיפו לכך את האינדקס הגליקמי הנמוך שלה (כלומר, מעלה את רמת הסוכר בדם בצורה מתונה), את העובדה שהיא עשירה בסיבים תזונתיים, ואת עושר הוויטמינים והמינרלים שבה, והנה קיבלנו מזון בסיסי המכיל מרכיבים רבים הדרושים לנו, ואין לו, כמעט אף פעם, שום השפעה מזיקה. אבל שיבולת שועל לא עוצרת כאן, ויש לה עוד סגולות רבות.

 

סגולותיה המרכזיות של שיבולת שועל

 

1.      ערך תזונתי עשיר - שיבולת שועל מכילה וויטמינים רבים מקבוצת B כולל B12 וחומצה פולית, וכן את הוויטמינים ,A ,E ,K ,D ,C  ואת המינרלים סידן, זרחן, יוד, ברזל, אבץ, סיליציאה, מגנזיום, אשלגן, מנגן, ניקל, פלואור ונתרן. מנה אחת של שיבולת שועל ביום מספקת כמויות גבוהות יחסית של ערכים תזונתיים רבים הנדרשים לגוף.

2.      הפחתת כולסטרול והפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם - שיבולת שועל הוכחה בכל העשורים האחרונים כמפחיתה כולסטרול, משום שהיא מכילה סיבים מסיסים שנקשרים לחומצת המרה שבמערכת העיכול ומסלקים אותה מהגוף. הכולסטרול מייצר את חומצות המרה בכבד, וסילוקן על ידי הסיבים מגביר את ייצורן מחדש, ובכך יורדת רמת הכולסטרול בדם. שיבולת שועל מכילה גם סידן ואשלגן, העוזרים במניעת לחץ דם גבוה, וכן חומצה סאליצילית, הפועלת כמו אספירין בהורדת לחץ הדם.

3.      הפחתת הסיכון לסוכרת – שיבולת שועל, בצורותיה הגסות (ולא בפתיתים הטחונים כפי שנמכרת בקופסאות) מאזנת את רמות הסוכר בדם. לשיבולת שועל יש מדד גליקמי נמוך, התומך בעיכול איטי ומאפשר לרמת האינסולין בגוף להישאר יציבה. כמו כן, רמה גבוהה של מגנזיום (הנמצא בשפע בשיבולת שועל) נמצאה כמפחיתה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 (סוכרת נעורים).

4.      מניעת בעיות במערכת העיכול וסרטן המעי הגס -  בשל ריבוי הסיבים התזונתיים שבה, שיבולת שועל מסייעת לתהליכי עיכול בריאים ומקטינה את הסיכוי להיווצרות מחלות מעי. מחקרים מראים גם כי צריכה של סיבים תזונתיים מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

5.      הרזיה נעימה ובטוחה - שיבולת שועל מסייעת לירידה במשקל ולדיאטה בריאה ומאוזנת. היא מכילה את התרכובת בטא-גלוקן, המגבירה את ייצור הורמון הכוליציסטוקינין שמפחית את תחושת הרעב. הסיבים התזונתיים יוצרים תחושת שובע ומסדירים את פעולת המעיים וחילוף החומרים. נסו זאת בבית – אפשר ממש להרגיש כשאוכלים קערת דייסה חמימה, את תחושת הסיפוק במרכז השובע.

6.      מניעת וריפוי מחלות עור ושמירה על עור בריא ויפה –שיבולת שועל תורמת לאיזון רמת החומציות של העור, ובכך מסייעת למניעה של מחלות עור שונות וריפוין, כמו גם לשמירה על עור גמיש ובריא למראה. בשימוש חיצוני היא מרגיעה גירויים בעור, ומרככת ומזינה אותו. ריכוז גבוה של עמילן ובטא קרוטן בשיבולת שועל שומרים על לחות העור והשיער, והיא מהווה גם מרכיב קוסמטי חשוב.

 

ארוחת בוקר של אלופים

כאמור, קשה למנות את יתרונותיה של שיבולת השועל, וסקרנו בקצרה רק כמה מהם. הנה המלצה – הוסיפו לידע שאתם רוכשים בקריאה גם את הניסיון האישי - ותרגישו בעצמכם. זהו מרכיב נהדר לדייסה שמומלץ לאכול כארוחת בוקר. ארוחה שכזו תפתח את יומכם בהרגשת שובע ונינוחות, ותסייע בשמירה על תזונה מאוזנת לאורך היום, ועל הרגשה טובה. כוס וחצי של גרעיני שיבולת שועל מספקת את כמות הסיבים היומית הנדרשת לגוף, כמו גם כמויות גבוהות של שאר מרכיביה הטובים. בתיאבון ולבריאות!

 

 

חזרה לרשימה