ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

אנטיביוטיקה מן הטבע...

צמחים אנטיביוטיים שנלחמים בחיידקים

כאשר אנו שומעים על אנטיביוטיקה בדרך כלל מופיעה לנגד עינינו תמונה של כדורים לבנים בטבליות. ואולם, התמונה יכולה להיות גם של צמחים המצויים בשפע, ממש לידינו, והשפעתם על חיידקים הרסנית לא פחות משל תרופות מעבדה. לפניכם סקירה של שלושה צמחים אנטיביוטיים נפוצים מאוד בארצנו – הבצל, השום והאורגנו.

מהי בכלל אנטיביוטיקה?

תחת המונח אנטיביוטיקה מצויות מספר קבוצות של רכיבים אורגניים, שתורמים להפסקת ההתפתחות של חיידקים או להשמדתם. אמנם, התרופות האנטיביוטיות שאנו צורכים מגיעות ממעבדות ועוברות תהליכי התאמה, אך מקורן הגדול ביותר מצוי בטבע, בצמחים שונים כגון פטריות, בבעלי חיים וגם בחיידקים מסוגים שונים. למעשה, את האנטיביוטיקה הראשונה פיתח במאה ה- 20 אלכסנדר פלמינג מפטריות, וזכה על כך בפרס נובל. באופן כללי, האנטיביוטיקה פועלת על ידי פגיעה בתהליכי השכפול של חיידקים, בייצור החלבונים שלהם, במחזורי התאים או בדפנותיהם. כך מתקבלת האטה משמעותית של הפעילות או הרס מוחלט של החיידק. כאמור, המקור הגדול ביותר לרכיבים אנטיביוטיים הוא הטבע, ובתוך כך גם עולם הצומח, כך שבהחלט ניתן למצוא מזונות בעלי השפעה נוגדת חיידקים. לפניכם שלוש דוגמאות נפוצות לצמחים כאלו, אותם גם ניתן לשלב בדיאטות.

אורגנו ושמניו

למרבה המזל, אחד הצמחים היעילים ביותר מבחינת פעילות אנטיביוטית מצוי בשפע בישראל, ושמו אורגנו או אזובית. במטבח הישראלי נהוג להשתמש בו בעיקר לתבלון, והוא מוכר היטב גם לכל מי שאוהב פיצה. ואולם, לצמח זה ישנם גם יתרונות בריאותיים ניכרים, הבאים לידי ביטוי בעיקר בצריכתו המרוכזת בשמנים. זאת בזכות חומרים כגון חומצה פנולית, רכיבים פלבנואידים, תימול וקרבקול הידועים בזכות השפעות נוגדות חיידקים, פטריות ואף וירוסים. בנוסף לכך קיימים באורגנו מינראלים רבים כמו ברזל, אשלגן, אבץ וסידן, שגם להם יתרונות בריאותיים בלתי מבוטלים. למעשה, מדובר בצמח שהיה ידוע עוד מימי קדם בתור אנטיביוטיקה טבעית, ושזכה לאישוש גם על ידי מחקרים מודרניים. אחד מהם שנערך לפני כ- 15 שנים בארה"ב מצא כי השמן המופק מאורגנו מסוגל להתמודד ביעילות אפילו עם חיידקים שהפגינו עמידות לתרופות מלאכותיות. דוגמאות בולטות לשימושים כיום הם לטיפול בבעיות במערכת העיכול, בטפילים במעיים, בבעיות נשימה כמו ברונכיטיס ושיעול, בשפעת וסינוסיטיס, ובבעיות בחניכיים ובפה. ניתן לרכוש את השמן בחנויות הטבע והפארמה ולטפל בהתאם להוראות. למשל, הוספת מספר טיפות אל סיר מים חמים ושאיפת האדים לטיפול בבעיות נשימה, או טבילת כפות רגליים עם זיהומים בתוך אמבט עם מים חמים ומספר טיפות מהשמן.

צמח השום

גם השום נפוץ מאוד בארצנו ונהוג לשלבו במאכלים שונים, לא רק בגלל טעמו אלא בזכות תרומה אמיתית לבריאות. אכן, לא בכדי זכה השום לכינוי אנטיביוטיקה של הטבע, ונפלאותיו היו מוכרות היטב לתרבויות יוון, רומא ואחרות. כמו האורגנו, גם השום זכה בימינו לאישושים מדעיים, ובעיקר מרכיב המכונה אליצין שנמצא יעיל לפגיעה בחיידקים. למעשה, נמצא שמרכיב זה אפילו יעיל יותר מתרופות אנטיביוטיות המסונתזות במעבדות, שכן טווח הפעולה שלו כולל גם נגיפים ופטריות. עוד נמצא שבשום קיימים לא מעט נוגדי חמצון הנאבקים ברדיקלים חופשיים, פוגעים בחיידקים וגם תורמים לתפקודה הכללי של מערכת החיסון, ויש בו לא מעט מינראלים וויטמינים חיוניים נוספים. על רשימת הטיפולים הארוכה בשום נמנית בין היתר מלחמה בהצטננות, הורדת לחץ דם, שפעת ומחלות חורף נוספות, תולעים, קנדידה ועוד.

צמח הבצל

אי אפשר לדבר על שום בלי להזכיר את קרובו הבצל, שהתגלה כבר לפני מאות שנים ושימש לריפוי התקררות, שיעולים ופצעים מזוהמים. מדובר באחד הצמחים הנפוצים ביותר בישראל, עם כמה מאות מינים שונים, שחלקם חריפים יותר מאחרים. אגב, החומר החריף שגורם לעיניים לדמוע הוא חומצה פנולית ורכיבים פלבנואידים, ואותם אנו זוכרים לטובה גם מהאורגנו. לכן, ככל שמרבים לבכות הרי זה משובח. מעבר לכך, בבצל למיניו השונים ישנו מרכיב המכונה תיו-סולפינאט, והוא אחד החשובים ביכולתו להתמודד עם חיידקים. מלבד טיפול בבעיות שתוארו לעיל, הבצל טוב גם לתפקודה של מערכת העיכול, למניעת דלקות במעיים ולבעיות נשימה, כאשר מחקרים מודרניים מצביעים אפילו על יכולת להאט גידולים סרטניים שונים.

לאכול בתבונה

כשם שאינכם נוטלים תרופות יותר ממרשם הרופא, כך אין להתחיל דיאטה שמבוססת רק על אורגנו, שום ובצל. לדוגמא, טיפול בשמן אורגנו מבוסס על מספר טיפות בלבד מדי יום, בצל לא מומלץ לצרוך יתר על המידה עקב הפרעה למערכת העיכול, וגם עם השום ניתן להסתפק בשתיים או שלוש שיניים ביום.

 

 

 

חזרה לרשימה