ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

להתמיד בדיאטה גם ברגעי משבר

עצם ההחלטה להקפיד על תזונה ודיאטה היא בחירה מחייבת, המאתגרת אותנו מידי יום. הקושי גדל עוד יותר ברגעי משבר שבהם המוטיבציה והיכולת לשמור על הדיאטה פוחתות, בין אם ברגעים של תסכול כמו כשלון בעבודה, מצבי לחץ ומתח גבוהים, או מנגד רגעי אושר כדוגמת חופשה בחו"ל או ארוחה חגיגית. היכולת להתגבר על משברים אלו ולהמשיך הלאה מהווה למעשה את סוד הצלחתה של הדיאטה, בהיותה מגדילה את ביטחוננו, מחזקת את כוח הרצון ואת האמונה העצמית. על מנת לסייע לכם לעמוד ולעבור בהצלחה את רגעי המשבר, מובאות מספר עצות מהן כל אחד יכול לבחור ולאמץ את אלו המתאימות לאישיותו ולאורח חייו.

קודם כל - לנשום עמוק

ברגע המשבר עצמו מומלץ לקחת נשימה עמוקה ולשתות מספר כוסות מים או כוס סודה. לאחר מכן, נסו לדחות בחמש דקות את ההחלטה לאכילה מפצה של דברי מתיקה, מאפה או כל מאכל לא מומלץ אחר. בפרק זמן זה נסו לאתר את סיבת המשבר, בין אם היא נובעת ממניעים רגשיים כמו כעס, מתח או תסכול, או ממניעים פיזיים כמו חוסר שובע ורעב. אם לאחר חמש דקות הרצון לאכילת מזון שישבור את הדיאטה עדיין קיים, הקפידו לצרוך מנה קטנה ולאכול באופן מסודר ליד השולחן. זאת, לאחר שמקור המזון אופסן במקומו. בכל מקרה, בלי קשר למידת הצלחתכם או כישלונכם, דאגו לחזור ולהדגיש בפני עצמכם שמדובר במקרה בודד שיש להניחו מאחור, ולהמשיך כמה שיותר בשגרת תזונה בריאה ומאוזנת. כמו כן, חשוב שלא להחשיב מעידה זו במניין הקלוריות, כדי שלא להרעיב את עצמכם ולא לוותר על ארוחות.

התמקדו בדרכים להצליח ולא בסיבות לכישלון

אחד המכשולים הגדולים בהתמודדות עם רגעי המשבר הוא התעסקות מופרזת בסיבות לכישלון. כעת עולות שאלות כדוגמת למה קשה לי, למה אני כל הזמן נכשל בדיאטה, או מה לא בסדר אצלי? ואולם, הן רק יבלבלו אתכם ויורידו את ביטחונכם העצמי ואת המוטיבציה. מנגד, התמקדו בבחינת דרכים פרקטיות להתמודדות טובה יותר להבא עם רגעי המשבר, למשל על ידי יציאה לריצה או ניהול שיחה מחזקת אם חבר. כמו כן, הבינו שתהליך דיאטה רצוף באופן טבעי במכשולים ונפילות, וגישה של הכול או לא כלום או של האשמה עצמית היא למעשה הסיבה העיקרית לכישלון ולא המשבר עצמו.

הרחיבו את ידיעותיכם

האמצעי הבסיסי לצליחת רגעי משבר, המפעילים צרכים לא רציונאליים, הוא הכרת מנגנונים אלו והבנה לוגית ומושכלת של דרכי פעולתם. אלו מנגנונים שמומלץ להיזכר בהם גם ברגע המשבר עצמו, למשל על ידי סקירת הנושא ברשת האינטרנט או שיחה גלויה עם חבר קרוב. כך למשל, על ידי קריאה כיצד סוכר יוצר אשליה של רוגע ברגעי מתח, ניתן להתגבר על דחף זה ולפנות לפרטי תזונה בעלי ערך תזונתי גבוה עם יכולת אמיתית להרגיע ולהפיג מתחים. בנוסף לכך, ככול שתבינו יותר לעומק גם את מהות הליך הדיאטה שאתם עוברים, עריכה התזונתיים והשפעתה החיובית על הגוף, כך גם כוח הרצון שלכם יגדל ברגעי משבר.

הסרת פיתויים מסביבתכם הקרובה

ייתכן שבשוטף אתם מסוגלים להתעלם מפיתויים קולינריים השוכנים בביתכם, כמו חפיסת שוקולד, גלידה משפחתית, בורקסים או קופסת עוגיות. ואולם, ברגעי משבר הימצאותם של פריטים אלו בהישג יד מהווה פיתוי שקשה לעמוד בו. לכן, דאגו שביתכם יהיה נקי ככול האפשר ממאגרים ומגרות של ממאכלים נוטפי סוכרים ושומן, ולרוכשם רק כשבאים אורחים או במנות אישיות הנאכלות באופן מיידי על ידי בני משפחה אחרים. מנגד, מלאו את המאגרים במזונות בריאים וזמינים כדוגמת חטיף בריאות או יוגורט דל קלוריות, שיכולים לספק מענה מיידי לרגעי קושי ומשבר.

רתמו את כוחה של קבוצה להצלחת הדיאטה

עבור אנשים רבים מחויבות אישית הרבה יותר קשה לתחזוקה, לעומת מחויבות הדדית כלפי קבוצה או אדם אחר להם אנו נדרשים לספק דין וחשבון על מעשינו. לכן, עבורם הדרך לשמר אורח חיים דיאטטי ומאוזן בחיי היומיום הינו בחירה במסגרת תומכת שיכולה להיות בן משפחה או חבר קרוב, או קבוצת דיאטה. ערכה של הקבוצה יתבטא במתן מוטיבציה להצלחת הדיאטה גם ברגעים קשים, במתן פרופורציות יותר נכונות ופרספקטיבה יותר רחבה אודות מצבנו, וכן ברצון להוכיח את עצמנו מול אחרים ובמחויבות הדדית.

 

 

 

חזרה לרשימה