ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

חיידקי המעיים בשירות ההשמנה

בתקופה בה אנו חיים השמנה כבר אינה בעיה אישית אלא כלל עולמית, ולמעשה מגיפה הגורמת לבעיות בריאותיות רבות כמו מחלות לב, סכרת וסרטן. למעשה, ממדיה גדולים יותר מהבעיה ההפוכה של תת תזונה, ולשם פתרונה חוקרים רבים מנסים להבין מהו הגורם לנטיית ההשמנה. למרבה ההפתעה, מחקרים עכשוויים מוצאים קשר הדוק בין השמנת יתר לבין חיידקי מעיים.

למה יש אנשים שמשמינים?

נכון, העולם אינו צודק תמיד ויש אנשים שלא משנה כמה יאכלו יישארו רזים, לעומת אחרים שכל עוגייה תוביל לעלייה במשקלם. עד היום הנטייה הייתה להאשים את הגנטיקה ובחומרים הגנטיים שמקודדים תכונות של הרזיה או השמנה. ואולם, בעקבות מחקרים עדכניים בתחום מתחילות לעלות גם תיאוריות אחרות, המוצאות שהגורמים להשמנה נעוצים בהרכב ובכמות החיידקים שבגופנו.

הקשר בין חיידקים להשמנה

בגוף האדם יש בממוצע פי 10 יותר חיידקים מאשר תאים! מדובר בעשרות מיליארדי חיידקים ממאות סוגים המשפיעים על תפקוד המערכות, כשרק המעיים לבדם מהווים מקום מחייה למיליארדי חיידקים המסייעים בפירוק המזון שאנו אוכלים ושימושו לצרכים השונים. יחד עם זאת, מסתבר שלכל אדם יש הרכב שונה של חיידקים, וגם בקרב תאומים זהים. בניסוי שעשו בתחום בודדו חיידקי מעיים של תאומים זהים אשר אחד מהם רזה והשני שמן, והחדירו אותם לעכברי מעבדה. התוצאה לא אחרה לבוא: העכברים שאליהם הוחדרו חיידקי התאום השמן החלו להשמין, למרות שקיבלו תזונה דלת משקל. בהמשך נתנו לעכבר שהשמין לשהות באותו מרחב עם עכבר שני שקיבל חיידקים של התאום הרזה, ובמהרה העכבר השמן החל להוריד במשקל ולהרזות.

שילוב של חיידקים ותזונה

תוצאות המחקר הוכיחו כי לשינוי סביבת חיידקים במעיים יש השפעה ישירה על נטיית השמנה או ההרזיה, וזאת בתנאי שהם מגובים בתזונה דלת קלוריות. כלומר, עכברים שניזונו מאוכל עשיר ומשמין לא הרזו והמשיכו לשמור על משקל יתר. מסקנת המחקר מראה כי תזונה מאוזנת, בריאה ודלת קלוריות תורמת לשינוי מאפייני החיידקיים במעיים, לעומת תזונה עשירה בקלוריות שפוגעת בשינויים אלו.

הכירו את חיידק האנטרובקטר

מחקרים נוספים שבחנו את הקשר בין השמנה לחיידקיי מעיים, הצליחו לזהות חיידק העונה לשם אנטרובקטר. הוא זוהה כמשתתף בהליכי אגירת שומן ופירוקו, באמצעות התערבות בפעילותם של הגנים האחראיים על חילוף חומרים. כלומר, מיצוי היכולות הגנטיות הקיימות בגופנו מושפע מכמות חיידקי האנטרובקטר שמעכבים גם את תחושת השובע ומעודדים תחושת רעב. גם כאן בוצעו ניסויים בעזרת עכברים שהודבקו בחיידק, הוזנו באוכל עשיר ולא התעמלו, השמינו וסבלו מבעיות תפקוד האינסולין. זאת לעומת קבוצת עכברים שנייה שלא קיבלה את החיידק, חייתה באותם התנאים אך לא השמינה. בהמשך בוצעו בדיקות על בני אדם שסבלו מהשמנת יתר וניזונו מתפריט ששינה את רמת החומציות במעיים, והוביל להפחתת כמות חיידק האנטרובקטר בעשרות אחוזים. לעומת זאת, נבדקים אלו שקיבלו תפריט מאוזן ללא פעילות גופנית הורידו באופן משמעותי במשקלם.

לשפר את כמות החיידקים הטובים

משמעותם של מחקרים אלו בחיידקיים מעידים כי ניתן לסייע להרזיה על ידי תזונה פרו-ביוטית, המספקת מצע עשיר לחיידקים טובים. ניתן למצאה במזונות שונים כמו יוגורטים, בננות, דבש, שום, כרישה, אפונה ירוקה ומיסו. כמו כן, יש לצרוך מוצרי פרוביוטיקה העשירים בחיידקים טובים, שמייעלים את פעולת מערכת העיכול והמעיים. חיידקים אלו מפחיתים את רמת החומציות של המעיים וכך מונעים התפתחות של חיידקים המעכבים את פעולתם ואת וקצב חילוף חומרים. בנוסף, החיידקים הללו מאזנים את פעולת מערכת העיכול ותנועתיותה, משפרים ספיגת חומרים ורכיבים חיוניים לגופנו, מסייעים במניעת מחלות ומחזקים את מערכת החיסון. החיידקים הטובים אמורים היו להתקיים באופן טבעי במערכת העיכול, אולם תזונה מערבית מעובדת ודלה בסיבים תזונתיים הובילה להתדלדלות אוכלוסייתם במעי. מנגד, תזונה לא מאוזנת בתוספת שימוש בתרופות כמו אנטיביוטיקה הובילה לחוסר איזון במערכת העיכול, ועודדה עלייה בכמות חיידקים מזיקים.

לסיכום

מציאת קשר בין השמנה לטיב וכמות החיידקים במערכת העיכול יכולה בהחלט לסייע בטיפול ומניעת השמנת יתר. יחד עם זאת, תוצאות המחקרים עדיין נבחנות ובשום מקרה לא מבטלות את הצורך בתזונה דלת קלוריות מאוזנת ובריאה. מצד שני, שילוב של מוצרי פרוביוטיקה בתפריט מאוזן בהחלט יכול לתרום לתפקוד מערכת העיכול ואף לסייע בהרזיה.

 

 

 

 

 

 

 

.

-

 

חזרה לרשימה