ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

דיאטה לפי סוג דם ומידת יעילותה

בשנים האחרונות זוכה לפרסום רב דיאטה על פי סוג הדם, אשר למרות שמה המדעי רבים טוענים כי היא חסרת כל בסיס מדעי. סוג זה של תזונה ייחודית פורסם על ידי ד"ר פיטר ג. ד'אדאמו, נטורופת אמריקאי, והיא זכתה להצלחה בכל רחבי העולם. על הדיאטה והביקורת כנגדה במאמר הבא:

 

גישת דיאטה לפי סוג דם

 

על פי גישה זו לכל סוג דם יש קוד גנטי שונה המעצב מגוון תכונות ומאפיינים גופניים, לרבות תגובה שונה למזונות ומאכלים. זאת בין היתר מבחינת פעולת מערכת העיכול, רגישות חיסונית, תגובות אלרגניות ורמות חומציות. על פי ממציא השיטה, עקרונות גנטיים אלו חוזרים לשחר ההיסטוריה האנושית ולשלבי התפתחות ושינוי בסוגי הדם של האדם. כמו כן, לפי גישה זו לכל סוג דם יש מזונות המתאימים לו לרבות סוגי בשרים, דגנים, ירקות ופירות, שהמשותף לכולם הוא היותם אורגניים.

 

דם O - הצייד הקדמון

 

סוג דם O נחשב לקדום ביותר. הוא מקושר לתקופה בה בני אדם היו ציידים לקטים, שלא הכירו או גידלו דגנים, וניזונו בעיקר מבשר ודגים בתוספת של ירקות וצמחים שונים. בעלי סוג דם O יכולים לעכל היטב בשר והם חשים ערניים ונמרצים אחרי אכילתו. יתרה מכך, אכילת בשר על ידי בעלי סוג דם זה תורמת לחילוף החומרים בגוף ומסייעת להוריד רמות כולסטרול ולהפחית במשקל. מנגד, לבעלי סוג דם O לא מומלץ לצרוך הרבה מוצרי חלב ופחמימות, למרות נטייתם למאכלים אלו, מפני שהינם קשים עבורם לעיכול, גורמים להשמנה, מובילים למחלות שונות ואף מפתחים רגישות ואלרגיה למוצרים אלו. מעבר לכך, לשייכים לקבוצה זו יש מערכת עיכול חזקה, מערכת חיסונית פעילה יתר על המידה וקושי להסתגל לתזונה וסביבה חדשה.

 

דם A - האדם הצמחוני

 

סוג דם  A נוצר בעקבות הפשרת קרחונים והתחממות העולם. הדבר הוביל לנדידת עמים מאפריקה לאירופה ואסיה, לאזורים עם אדמה פורייה בהם התיישבו בדרך קבע והחלו לגדל תבואה וגידולים חקלאיים נוספים. על פי הגישה, בעלי סוג דם A היו בעלי מערכת חיסונית סובלנית ועמידה למחייה בתנאי צפיפות, מחייה ותזונה משתנים, והם מעכלים היטב צמחים, דגנים ופחמימות המסייעים להם להיות רזים וחיוניים. מנגד, הם נוטים לאגור את שומני הבשר בגופם ומתקשים לעכל מוצרי חלב הגורמים לעליה במשקל, לעליה ברמות הכולסטרול הרע ונטייה לפתח מחלות כמו סכרת, מחלות לב וסרטן. בנוסף, מוצרי חלב ובשר גורמים להם לתחושת עייפות וחוסר אנרגיה.

 

דם B - הנוודים

 

במהלך נדידת העמים, בעקבות תהליכי התחממות גלובאליים, חלק מבני האדם הגיעו לערבות אסיה והחלו לגדל בהן כבשים. לכן בעלי סוג דם B יכולים ליהנות מאכילת בשר כבש ומוצרי חלב אך עליהם להימנע מבשר עוף העלול לסכן את בריאותם. כמו כן, לבעלי סוג דם זה יש מערכת עיכול סובלנית ומערכת חיסונית חזקה, והם יכולים לשלב באופן מאוזן גם מזונות מסוימים מעולם הצומח לרבות דגנים ופחמימות.

 

סוג דם  AB- האדם החדיש

 

סוג דם AB נחשב לצעיר מכל סוגי הדם. הוא נוצר לפני אלפי שנה בעקבות התערבבות אוכלוסיות של שבטים מערבות אסיה, בעלי סוג דם B שחדרו ליבשת אירופה, ובין תושביה בעלי סוג דם A. לכן, בעלי דם AB יכולים ליהנות מאכילת מוצרי מזון המתאימים לסוג דם A ו- B. יחד עם זאת, הם סובלים ממערכת עיכול רגישה וממערכת חיסונית יותר מידי סובלנית.

 

ביקורות אודות השיטה

 

למרות קסמה של שיטה זו, הצלחתה המסחרית, היותה מתאימה לכאורה לאנשים רבים, וכן השימוש בה על ידי דיאטטיקנים אלטרנטיביים, מדובר סופו של דבר בתיאוריה. מלבד מחקריו של ד'אדאמו עצמו היא נחשבת לנטולת בסיס מדעי ולא קיימים מחקרים קליניים נוספים שיאמתו את נכונותה. כמו כן, גם מחקרו של ד'אדאמו נחשב כלא מספיק מדויק ומקיף, ואף נמצאו בו טענות שחלקן סותרות וחלקן מופרכות מבחינה מדעית ומבחינת הפיזיולוגיה של האדם. עוד קיימים חילוקי דעות לגבי כרונולוגיית התפתחות סוגי הדם השונים בקרב בני אדם, ובנוסף מבקרים תזונה זו בהיותה כוללנית מדי וקשה ליישום.

 

לסיכום

 

תיאוריית תזונה לפי סוג הדם של ד'אדאמו הינה גישה מעניינת הזוכה להרבה עוקבים ומאמינים ברחבי העולם, הטוענים להצלחתה. מנגד, הקהילה המדעית מאוד ביקורתית לגבי שיטה זו החסרה בהוכחה מדעית ולוקה לטענתם בטעויות וחסר. יחד עם זאת, מכיוון שמדובר בתפריטי תזונה יחסית מאוזנים המבוססים רבות על אוכל צמחוני ובשרי אורגני, היא נחשבת יחסית כדיאטה לא מזיקה אם כי קשה ליישום. כפועל יוצא מכך, קשה לומר שדיאטה זו אכן מועילה ועדיף שכל אחד יסתמך על האינטואיציות, תחושת גופו והניסיון האישי שלו אם לאכול או לא לאכול בשר, עוף, דגנים, פחמימות ירקות או פירות.

 

 

 

 

 

 

 

חזרה לרשימה