ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

סגולות הבצל - לא רק לטעם... גם לבריאות

אין ספק שבצל מהווה מרכיב בסיסי וחשוב בתפריטים של כל מגזרי האוכלוסייה בישראל, בין אם כטרי, מיובש, מוחמץ, מרוסק, מבושל, אפוי או מטוגן. שימושו העיקרי של צמח זה הוא הענקת טעם למזונות ותבשילים שונים, לרבות סלטים, מרקים, רטבים, ממרחים קדרות ומאפים. יחד עם זאת, לבצל על סוגיו השונים יש קשת רחבה של סגולות בריאותיות ודיאטטיות שכדאי להכיר.

 

מאפייני צמח הבצל

 

הבצל, או בשמו המלא בצל גינה, מוכר כאחד ממיני הצמחים הראשונים שבויתו על ידי האדם כבר לפני שבעת אלפים שנים. הבצל עצמו מהווה למעשה איבר לאגירת מי גשמים המשמש את הצמח בתקופות שחונות. כמו כן, בצל הגינה הוא צמח השייך למשפחת השומיים ומכיל כמות גבוהה של גופרית, כרום, סיבים תזונתיים, פיטוכימיקלים, מינרלים וויטמינים, כדוגמת וויטמין C וויטמינים מסוג B. עוד מכיל הבצל כמות גבוהה של נוגד החמצון קרצוטין, המסייע במאבק הגוף ברדיקלים חופשיים ובכך תורם לשיפור תפקודה של המערכת החיסונית. בנוסף, לכל סוג של בצל בהתאם לצבעו יש תכונות ייחודיות. כך למשל, בצל צהוב עשיר בלוטאין השומר על ראיה תקינה, בצל ירוק מכיל כלורופיל התורם לפעולת מערכת החיסון, ובצל סגול מכיל אנטוציאנין המאט הלכי הזדקנות. מעבר לכך, בבצל יש גם סידן, אשלגן, זרחן וברזל.

 

סגולות ההרזייה שבבצל

 

חשוב לדעת כי בצל הוא צמח התורם גם לירידה במשקל ולהרזיה, וזאת עקב מספר תכונות ומרכיבים. ראשית, הבצל עצמו מורכב בעיקר ממים ובצל בינוני מכיל כ- 40 קלוריות ועשירית גרם שומן בלבד. בנוסף,, תרכובת הגופרית שבו מעלה את פעילות האינסולין, האחראי על הובלת גלוקוז לתאי הגוף ותורם להורדת רמת הסוכר בדם. כמו כן, הכרום שבבצל מסייע בשמירת יציבות רמות של  סוכר במחזור הדם, כאשר צריכת קמח לבן וסוכרים גורמת להפחתת כמותו. יציבות זו מדכאת את תחושת הרעב, גורמת לתחושת שובע וגם תורמת לעליית רמת האנרגיה והמרץ לפרקי זמן ממושכים. תחושת השובע מאכילת הבצל נובעת גם מהיותו עשיר בסיבים תזונתיים, הממלאים את הקיבה ומתעכלים לאט, ובכך מגבירים את התחושה לאורך זמן. יתרה מכך, הכרום שיש בבצל מפחית את כמות הכולסטרול הרע ותורם לעליית כמות הכולסטרול הטוב. ולבסוף, בצל מכיל בשפע את נוגד החמצון קוורצטיין שמסייע בהגברת קצב חילוף החומרים, ומגביר את שריפת הקלוריות.

 

סגולות בריאותיות של הבצל

 

לבצל יש הרבה מאוד סגולות בריאותיות חשובות המסייעות למניעה וטיפול במחלות שונות. בין היתר, תרכובות הגופרית שבבצל והכרום מסייעים לחולי סוכרת, בהיותם מאזנים ומורידים את רמות הסוכר בגוף. כמו כן, מרכיבים אלו מורידים לחץ דם גבוה ומפחיתים את הסיכוי למחלות לב והסתיידות עורקים, והבצל גם מסייע בדילול הדם ובהמסתם של קרישי דם בדומה לפעולה שיוצר האספירין. מעבר לכך, בצל משמש גם כאנטיביוטיקה טבעית הטובה למאבק בוירוסים ודלקות, ליחה, שיעול, הצטננויות ותולעי מעיים. ואם לא די בכך, נוגדי החמצון שבבצל יעילים במניעת סרטן, בייחוד סרטן הפרוסטטה והמעי. וזה עוד לא הכול - הבצל מכיל חומצות אמינו המחזקות את העצמות, מיצויו טוב גם להקלת כאבי אוזניים, והוא נחשב לצמח המקל על תסמיני מחזור חודשי בקרב נשים.

 

שימוש נכון בבצל

 

יש לציין כי עיבוד בצל באמצעות בישול, אפייה, צלייה או טיגון מפחית את כמות הרכיבים הבריאים שהוא מכיל. כמו כן, הבצל נוטה לספוח אליו שמן ולכן מעלה את הערך הקלורי של מזונות שעימם הוא מבושל. כפועל יוצא מכך, על מנת לזכות בתכונות המבורכות של הבצל עדיף לאוכלו טרי בתוך סלט, מטבלים ומאכלים נוספים. כמו כן, על מנת להקל ולמתן את הריח הנלווה לאכילת בצל טרי ניתן לאוכלו יחד עם גבעולים של פטרוזיליה טרייה. לבסוף, ניתן להפחית את תופעת הדמע בעת חיתוך הבצל על ידי קירורו או באמצעות שימוש בסכין חיתוך רטובה.

 

לסיכום

 

בצל הוא הצמח השני אחרי העגבנייה בכמויות גידולו בעולם, והפקתו רק גדלה מידי שנה. יתרה מכך, בצל הוכר על ידי ארגוני בריאות עולמיים כצמח בסיסי וחיוני לתזונת האנושות, המסייע בטיפול בבעיות ובמחלות רפאיות שונות. מעצם היותו צמח דל קלוריות התומך בהליכי הרזייה, מומלץ לשלבו כמה שיותר בתפריט יומי בין אם בבישולים מעוטי שמן ו/או כצמח חי וטרי.

 

 

 

חזרה לרשימה