ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

הוצאת גלוטן מהתפריט - האם לכל אחד?

בשנים האחרונות ניתן לראות שאחת הדיאטות שכבשו בסערה את ארצות הברית, ואח"כ גם את ישראל, היא דיאטת "גלוטן פרי". כלומר, דיאטה שאינה כוללת צריכה של גלוטן. היא החלה כפתרון עבור אנשים שחולים בצליאק, אך מאז ועד היום הפכה להיות חלק בלתי נפרד מכלל הדיאטות המקובלות בעולם. לשם הבהרה, גלוטן הוא חלבון המצוי בדגנים מסוגים שונים כמו חיטה, שעורה, שיפון ושיבולת שועל. ישנה תמימות דעים בנוגע לסוגיה אחת הקשורה אליו, והיא שאין לו כל חשיבות מיוחדת לגוף האדם. הוא אמנם חלבון, אך לא מספק ברזל או סידן ולכן אנו לא באמת זקוקים לגלוטן כדי לחיות ולהיות בריאים.

בחירת התפריט המתאים

כפי שקורה עם כל דיאטה אחרת, גם מי שרוצה לנסות דיאטה ללא גלוטן יוכל לפנות תחילה אל תזונאית מקצועית. תפקידה של התזונאית יהיה לבנות עבורו תפריט דיאטה מאוזן שכולל את כל אבות המזון, ומבטיח שאכן המצרכים לא יכילו גלוטן בשום צורה. בתפריטי הדיאטה הזו נהוג לראות מוצרים רבים כמו שעועית, ביצים, בשר טרי ודגים, דייסת תירס, קינואה, סויה, אורז, ועוד הרבה מוצרים אחרים. אחת הסיבות העיקריות שבגללה אנשים רוצים לנסות דיאטה ללא גלוטן אינה רק הרצון לרדת במשקל, אלא גם מחלות מעיים שונות. גלוטן עלול לגרום לדלקות במעיים, ולא מעט אנשים שעשו דיאטה חופשייה מגלוטן העידו על כך שהיא אכן שיפרה את הרגשתם, כך שבהחלט כדאי לשקול זאת.

יתרונות וחסרונות הדיאטה

מי שחושב לנסות את הדיאטה הזו חייב להפנים תחילה עובדה חשובה: מדובר בדיאטה שבראש ובראשונה הומצאה כדי להקל על חולי הצליאק. יש סיבה שבגללה האנושות צורכת מזה עשרות שנים גלוטן על צורותיו השונות, וכמו בכל דיאטה אחרת, גם כאן יש יתרונות וחסרונות. העולם מלא באנשים שהיו בטוחים שאם יעשו דיאטת גלוטן הם ירזו מהר מאוד את הקילוגרמים העודפים, אך בפועל זה לא תמיד נכון. השאלה האמיתית היא במה אתם ממלאים את התפריט היומי שלכם, ומה מחליף את הגלוטן שעד היום צרכתם בלחם, בפסטה ובכל המאכלים האחרים המכילים אותו. אם תחליפו את הגלוטן במוצרים שמכילים הרבה מאוד קלוריות, אתם עלולים לסבול מהתופעה ההפוכה: עלייה בלתי מבוקרת במשקל. לכן, חשוב להיות מציאותיים ולבנות תפריט מאוזן בעזרת המומחים בתחום.

הכירו את האינטרס הכלכלי

כפי שהוזכר לעיל, דיאטה ללא גלוטן החלה כפתרון לאנשים שחולי צליאק ואינם מסוגלים להתמודד עם גלוטן, אך משם היא פרשה כנפיים והגיעה אל העולם כולו. צליאק היא מחלה אוטואימונית אשר במסגרתה הגוף מזהה את הגלוטן כגוף זר ותוקף את תאי המעי הדק, תופעה שכשלעצמה עלולה לגרום לנזקים רבים. יש הרבה מאוד חברות שנכנסו לשוק ומייצרות מוצרים שונים שלכאורה היו מיועדים תחילה לחולי הצליאק, בין מדובר בפסטה, פיצה, לחמים או כל מזון אחר. עם השיווק והצלחת הדיאטה המוצרים האלו הפכו להיות נדרשים ביותר, מה שאומר שהחברות המייצרות התחילו להרוויח הרבה יותר כסף. זו גם הסיבה לכך שבכל פעם שנשמע קול שפוי כנגד דיאטת הגלוטן, החברות המייצרות ממהרות לעשות הכול כדי להשמיע קול חזק יותר המשבח את מוצריהן. והתוצאה? פשוט מאוד: אנשים מן השורה כבר לא מבינים האם הדיאטה הזו טובה ושווה ניסיון, או שלא.

כל אחד והדיאטה שלו

במידה שגם אתם מתלבטים אם כדאי לנסות ולהוציא את הגלוטן מהתפריט היומי, כדאי לקחת בחשבון את כל הנתונים וחשוב ביותר לזכור שלא מדובר בדיאטת קסם - פשוט כי לא קיימת דיאטה כזו. תפריט מאוזן שלא יכלול צריכת קלוריות מוגזמות במקום הגלוטן שהוצא, יוכל להוביל אתכם לתוצאות טובות. כמו כן, כדאי לזכור שגם בדיאטה גלוטן פרי חשוב להקפיד על כל העקרונות הידועים, כמו לדוגמא עיסוק בפעילות גופנית ושתייה מרובה. כל הגורמים ביחד בסופו של דבר מסייעים לנו לרזות, בין אם נבחר להוציא את הגלוטן מרשימת המוצרים שאנו צורכים ובין אם לא. ישנה סיבה שבגללה הדיאטה הזו הייתה מיועדת בתחילה לחולי צליאק, ולא בטוח שאדם שאינו סובל מהמחלה צריך להתנדב ולוותר על מוצרים טעימים שעד היום צרך בכמויות נכבדות. על כן, מומלץ לפנות לדיאטנים על מנת לקבל המלצות וסיוע בבניית התפריט המסוים שמתאים לכם.

 

חזרה לרשימה