ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

מהי נפיחות בבטן וכיצד להורידה?

תחושה של בטן נפוחה מהווה תופעה שכיחה ביותר וללא ספק גם בלתי נעימה. סובלים ממנה נשים וגברים כאחד, ובהם גם לא מעט אנשים רזים כך שהיא לא קשורה תמיד במשקל עודף. בדרך כלל, הנפיחות בבטן נגרמת כתוצאה משיבוש כלשהו במערכת העיכול, דבר שמוביל לגזים, לצרבות ולתחושות שונות של בטן נפוחה. לפני שננסה להבין מה אפשר לעשות בנידון, כדאי לראות מהם הגורמים העיקריים שכן הם יכולים להיות שונים ומגוונים: קשיים בספיגת מזון מסוים, פגיעה באיזון החומציות בקיבה, זיהומים מסוגים שונים, דלקות במערכת העיכול, קשיים בתנועתיות, פגיעה בתאי הריר של מערכת העיכול ועוד.

תרומתם של צמחי המרפא להתמודדות עם בטן מלאה

כאשר עוסקים בשאלה איך להתמודד עם בטן מלאה ניתן לראות שלצמחי המרפא יכולה להיות השפעה חיובית ביותר, כך שבהחלט מומלץ לשלב אותם בתפריט היומי שלכם, או לפחות בתקופות שבהן אתם סובלים מתופעת הנפיחות בבטן. בין צמחי המרפא שיכולים לסייע במקרים כאלו נמצאת הפפאיה, שמכילה אנזים הנקרא פפסין. אנזים זה לא רק יוצר תחושת שובע מוגברת אלא גם מסייע למערכת העיכול לבצע את פעולתה טוב יותר כשמדובר במזונות מורכבים כמו בשר. מרכיב נוסף שכדאי לשלב בתפריט הוא כורכום, שכן בו יש חומר פעיל העונה לשם כורכומין אשר לו תכונות נוגדות חמצון. הוא ידוע בתור חומר שמצליח לאזן בקלות את החומציות בגוף ואף מסייע למערכת העיכול, ולכן הוא תמיד מוזכר כאשר מדברים על תופעות של בטן נפוחה.

מה עוד אפשר לעשות כדי למנוע את המצב?

ראינו מהם הגורמים העיקריים לבטן נפוחה ומספר מזונות שכדאי לצרוך, אך האם אפשר להימנע לחלוטין מהתופעה הזאת? כמובן שזוהי שאלה מורכבת ולא קל לענות עליה, אך באופן כללי כדאי לדעת שיש כמה דברים שנוכל לעשות. ראשית, בין יתר הגורמים המובילים לנפיחות בבטן ניתן לראות שגם רגישות ללקטוז היא גורם מהותי, כך שכדאי להיות ערים לנושא ולברר אם אתם סובלים מרגישות שכזו. בנוסף על כך, אם במקרה שלכם מזונות מתנפחים כמו קטניות, לחם ופסטה גורמים לבטן נפוחה, הרי שבהחלט יש מה לעשות בנידון וכדאי יהיה להוציא אותם מהתפריט היומי. עוד כדאי לבדוק לעומק מהם הרגלי האכילה שלכם, כי לא אחת הרגלי אכילה בלתי נכונים עלולים להחמיר את התופעה. כאשר מדברים על הרגלי אכילה לא נכונים הכוונה היא למשל לארוחות גדולות מידי ולהפסקת אכילה בשעה מוקדמת מידי ביום.

פגיעות במערכת העיכול

כפי שהוזכר לעיל, לא אחת הסיבה לבטן נפוחה היא בעיה כזו או אחרת במערכת העיכול, ואכן ניתן לראות שכאשר נוצרת פגיעה בפלורה של חיידקי המעי עלולה להיות תחושה של בטן נפוחה. העניין שצריך להבין הוא שבאופן טבעי יש לנו במערכת העיכול חיידקים חשובים שתפקידם לסייע בעיכול ולמנוע נפיחות, וכאשר ישנה פגיעה בחיידקים הללו הם לא יכולים למלא את ייעודם. פגיעה שכזאת עלולה להתרחש בגלל צריכת אנטיביוטיקה, וירוסים שונים במערכת העיכול וכדומה. בנוסף על אלו, גם צריכת משקאות מוגזים יכולה להוביל לתחושה של בטן נפוחה, ולכן אחד מהדברים הכי חשובים שכדאי לעשות הוא לשים לב להרגלי האכילה והשתייה שלכם. תשומת הלב תסייע לכם להבין מה עלול לגרום לתחושה וכך תוכלו לדעת איך נכון יהיה להתמודד עם המצב.

טיפים להורדת הנפיחות

אם כבר יש לכם נפיחות ואם אתם רוצים להוריד אותה, כדאי יהיה להיעזר במספר טיפים שיכולים לשנות את המצב, כי לא תמיד הימנעות מראש אפשרית. מעבר לכך שכדאי להקפיד על ארוחות מסודרות ובשעות קבועות, כדאי מאוד לשלב גם סיבים תזונתיים בתפריט. סיבים אלו תמיד מסייעים למערכת העיכול לבצע את עבודתה, כך שגם ברגעים שבהם אתם חשים נפיחות כדאי יהיה לצרוך אותם. בנוסף, פעילות גופנית תוכל גם היא לעזור לכם וכן שתייה מרובה היא חלק מהעניין. יש אנשים שממליצים על שילוב של תוספי מזון שונים בתפריט היומי, אם כי כדאי לבדוק אילו תוספי מזון אתם צורכים ובאיזו תדירות. צריכת מוצרי פרוביוטיקה כמו בצל, שום ואורגנו יוכלו גם הם לעשות את העבודה, ולסייע בהתמודדות עם הנפיחות הלא רצויה.

 

לסיכום, כפי שקורה פעמים רבות בסוגיות הקשורות למערכת העיכול, גם כאן כדאי ללמוד את המצב ולהבין את הסיבות האישיות שמובילות לתופעה הלא רצויה. לאחר מכן ניתן יהיה לבחור בדרך הטובה ביותר להתמודדות, בין אם היא תהייה הימנעות ממוצרים שונים, ובין אם תכלול כל טקטיקות אחרות. 

חזרה לרשימה