ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

לכבוד ט"ו בשבט – כל האמת על פירות יבשים

פעם בשנה זה קורה: אנו נזכרים שהפירות היבשים קיימים בגלל ט"ו בשבט, אוכלים אותם בכמויות גדולות ולא תמיד עוצרים כדי להבין מה בעצם הכנסנו לגוף. נדמה שעל הפירות היבשים נאמר כבר הכול, אך מה אתם באמת יודעים עליהם? ראשית, מעניין לדעת שתחילתם עוד בעת העתיקה, שכן ייבוש פירות הייתה הדרך להעביר אותם ממקום למקום מבלי שיירקבו. התהליך פשוט למדי: על ידי ייבוש הפירות מוציאים מהם את כל המים, שהם הגורם לריקבון, וכך אפשר ליהנות מפירות שונים גם מחוץ לעונה. ואולם, אין ספק שהיום סוגי הפירות היבשים הרבה יותר מגוונים לעומת העבר, ולכן גם נעשה בהם שימוש גדול יותר במטבחים שונים ברחבי עולם.

תהליך הייבוש

כשמדברים על ייבוש של פירות מתכוונים לשני תהליכים עיקריים: ייבוש טבעי בשמש וייבוש על ידי תנורים מיוחדים. בעידן בו אנחנו חיים, בו הכול צריך לקרות כמה שיותר מהר, אין פלא שנעשה יותר שימוש בתנורים לייבוש הפועלים על חום נמוך לאורך זמן רב. בצורה כזאת נוצר למעשה מיצוי של הפרי, כלומר מוציאים ממנו כל המים ונשאר רק הטעם הבסיסי. האמת היא שתיאור זה לא לגמרי מדויק, כי עוד מרכיב שנשאר בפרי היבש והוא סוכר ובכמויות מאוד גדולות. על כן, בבואנו לבדוק את הערך הקלורי של הפירות היבשים אנו רואים שלעיתים נשלם על אכילתם פי 10 מבחינת הערך הקלורי, לעומת אכילת הפרי עצמו.  

לא מעט חסרונות

אומנם הפירות היבשים קטנים, טעימים וגם יפים, אך לפני שאתם רצים לקנות אותם בכמויות גדולות לקראת החג, כדאי גם להכיר את החסרונות שלהם. מעבר לכך שמדובר בערך קלורי גבוה, בפועל גם כל הוויטמין סי נעלם מהם בגלל תהליך הייבוש. כאמור, ריכוז הסוכר שבפירות האלה עולה פי כמה, ולכן הם כלל לא מומלצים לאנשים שחולים בסוכרת, אם כי מצד שני הם טובים לרגעים שבהם יש נפילת סוכר. בעת קניית הפירות היבשים חשוב לשים לב שאתם קונים את אלו שלא הוסיפו להם צבעי מאכל או חומרים משמרים אחרים, ולכן גם בתחום זה כדאי לקחת בחשבון את האופציה של פירות אורגניים. הפירות האורגניים לא כוללים תוספי מזון, חומרי צבע וטעם, והם לרוב גם הרבה יותר טעימים.

היתרונות הרבים של הפירות היבשים

למרות החסרונות שצוינו לעיל, חשוב לזכור שלפירות היבשים יש גם יתרונות ברורים, מלבד לעובדה שהם יפים וטעימים. ראשית, הפירות היבשים אינם מכילים שומנים, כך שאם אתם מתלבטים בין אכילת שוקולד, עוגה או כל דבר מתוק אחר, כדאי לדעת שהפרי היבש תמיד מנצח מבחינת בריאות. ממש כפי שהפרי המקורי אינו מכיל שומן כך גם הפירות היבשים. יתרון נוסף טמון בעובדה שהם מלאים בסיבים תזונתיים, דבר שיכול לעזור למערכת העיכול לבצע את פעולתה, לבריאות המעיים ולאיזון ספיגת הסוכר בגוף.

אילו פירות יבשים כדאי לאכול?

דבר נוסף שצריך לדעת לגבי הפירות היבשים, הוא שיש הבדלים ביניהם מבחינת מרכיבים וערכים שונים, ממש כפי שבין הפירות המקוריים. בבואנו לבדוק אילו מבין הפירות היבשים הכי כדאי לאכול, ניתן לראות שהצימוקים מובילים כי הם מכילים כמויות גדולות של אשלגן, התורם לשמירה על לחץ דם תקין ולתפקוד הלב. לעומת זאת, התאנים המיובשות מכילות הרבה סידן שטוב לבריאות העצמות, ולתפקוד המלא של מערכת העצבים. השקדים מצידם עשירים בסידן, ברזל, מגנזיום ואשלגן, ולכן גם אותם בהחלט כדאי לשלב בתפריט הדיאטה שלכם, לא רק סביב ט"ו בשבט אלא כל השנה. בנוסף, היתרון הגדול של שזיפים ופירות יבשים אחרים הוא בסיבים תזונתיים, שעוזרים לתפקוד מערכת העיכול ולמניעת עצירות, כך שגם אותם מומלץ להחזיק בבית על בסיס קבוע.

לסיכום, לא חסרים סוגים של פירות יבשים ולכל אחד מהם יש יתרונות אופייניים. אומנם חשוב להיות מודעים גם לחסרונות של הפירות היבשים, אך בהחלט כדאי לצרוך אותם בכמויות נכונות לאורך כל השנה. הם אינם דלים בסוכר, אך אין בהם שומנים, ולכן בכל זאת ינצחו בכל פעם שמשווים אותם לאפשרות של דברי מתיקה אחרים. לבסוף, בחנויות הטבע והתבלינים למיניהן ניתן למצוא שלל פירות יבשים אורגאניים, שאינם פחות טעימים מהרגילים אך אינן כוללים תוספים שונים המזיקים לבריאות.

 

 

חזרה לרשימה