ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

השמנה בקרב גברים

על פי מחקרים בתחום, כ- 65% מקרב הגברים בישראל סובלים מעודף משקל, וזאת לעומת 59% מהנשים. תופעה זו מתגברת עם עליית הגיל של גברים, והיא נובעת מאכילת יתר לא בריאה ובלתי מאוזנת, ומחוסר בפעילות גופנית. בנוסף לכך, השמנת יתר של גברים יכולה לנבוע מיציבה לא נכונה, גנטיקה, שינויים הורמונאליים וקשיים נפשיים כמו מתח, לחץ ודיכאון. היא משפיעה על בריאותם של גברים באופנים שונים, לרבות ירידה בפוריות, בעיות שינה, תנועה מוגבלת וכן סיכוי גבוה יותר למחלות דם ולב, יתר כולסטרול, סוכרת ואף סרטן.

הכרס כסימן הכר של גבר ישראלי

תופעת ההשמנה בקרב גברים בישראל מתבטאת לעיתים קרובות בהשמנה ביטנית, הניכרת בכרס גדולה. הכרס לרוב נוצרת בהדרגה במשך שנים כהליך ממושך של השמנה, המלווה לא פעם בהתכחשות למצב או הזנחה, וכן בחוסר עניין בחזות ובמצב הגוף. כפועל יוצא מכך, גברים רבים בגילאי הארבעים סובלים מעודף משקל משמעותי, המתבטא בכרס גדולה שאף מונעת מהם לראות את האברים שתחתיה. יש לציין כי השמנה בגילאים אלו בקרב גברים נפוצה גם באנשים שהיו רזים בצעירותם. כמו כן, חשוב להבין כי בהשמנה בטנית השומן מתרכז בבטן עליונה ובחזה, ומקיף את האיברים הפנימיים החיוניים לרבות הלב. על כן, היא נחשבת מסוכנת לבריאות ועלולה להוביל למחלות קשות, להוריד את רמת החיים ולקצר את תוחלת החיים.

הגורמים להשמנת גברים

השמנת יתר בקרב גברים נובעת ממספר סיבות עיקריות, ובהם אורח חיים נטול פעילות גופנית עם תחומי תעסוקה משרדיים. יתרה מכך, גברים בישראל נוטים לבלות בעבודה הרבה מאוד שעות שבמהלכן הם ניזונים מאוכל קנוי ולא בריא. מצד שני, גם בהגיעו הביתה גבר נשוי עם ילדים זוכה לסעוד ארוחות מלאות ודשנות, ללא התחשבות בכמות הקלוריות שכבר צרך במהלך עבודתו. כמו כן, השנים בהן מגדלים ילדים קטנים וצריך לנתב בין עבודה לחיי משפחה, הינן מאוד עמוסות ולחוצות עם מחסור בשעות שינה וללא זמן פנוי. כל אלו מובילים לא אחת להזנחה אישית. הגורמים שתוארו מהווים מתכון אידיאלי להשמנה הן בנשים והן בגברים, אך הסיבה לכך שדווקא גברים נוטים יותר למשקל עודף נעוצה ביחס החברה הישראלית לנושא ההשמנה בקרב המינים.

לגיטימציה להשמנה בקרב גברים

בעוד שנשים בחברה הישראלית הרבה יותר מודעות למשקלן ומשתדלות לשמור על תקינותו, גברים רבים נוטים לייחס פחות חשיבות לתופעה. הסיבה לכך נעוצה בהבדלי גישות אצל נשים לעומת גברים: נשים שמנות זוכות ליחס פחות מכבד מצד החברה, מכיוון שבימינו "אישה מצליחה" צריכה גם להיראות מטופחת ורזה. זאת בעוד שהיחס לגברים שמנים בחברה הרבה יותר סלחני, בייחוד אם הם בעלי ממון וקריירה. יחד עם זאת, יש לציין כי לאור עליית המודעות הכללית לתחומי בריאות וטיפוח, גם היחס הזה משתנה בהדרגה. בימינו ניתן לראות הרבה יותר גברים המודעים לחזותם, ומנסים לרזות ולשמור על משקל תקין עם אורח חיים בריא.

זמן לשינוי

למרות שינויי התפיסה, בימינו מרבית הגברים עדיין מתחילים דיאטה רק לאחר שקיבלו אזהרה חמורה מהרופא, אודות השפעת עודף המשקל על מצבם הבריאותי. כמובן שלא מומלץ לחכות לרגע האחרון, ועדיף לשנות ולשפר את אורחות החיים עוד קודם לכן עם תזונה בריאה ומאוזנת, הקפדה על פעילות גופנית שוטפת לאורך השבוע, ושמירה על שעות שינה מספקות. ראוי לזכור כי ההחלטה להתחיל בדיאטה ומציאת הכוחות להתמיד בה יובילו לעוד שינויים חיוביים. הדבר ישפר את התדמית העצמית של הגבר, יחזק את גופו ויתרום לעלייה ברמת הערנות, הריכוז ומצב הרוח. כמו כן, היכולת להרזות תשמש מודל לחיקוי והשראה עבור הקרובים לגבר, לרבות האישה והילדים.

דיאטה מתאימה לגברים

כמו אצל נשים, האמצעי הטוב ביותר להרזיית גברים הוא לפנות תחילה לגורם מקצועי ואמין, כמו מכון הרזיה המנוהל על ידי דיאטניות. במקום זה יבנו לכם תפריט בריא ומאוזן המתאים למצבכם הבריאותי ולאורחות חייכם, ויעניקו לכם את כל התמיכה והסיוע הנדרשים להצלחת תהליך ההרזיה. מעבר לכך, דיאטה מוצלחת דורשת מכם לשנות את היחס לאוכל, ולשים לב למה שמכניסים לפה לאורך כל הפעילויות ושעות היום. כך למשל, יש להגיע לעבודה אחרי שאכלתם ארוחת בוקר בריאה ומזינה בבית, ואילו בעבודה עצמה להתרכז בארוחה מבושלת אחת משביעה ולא משמינה, להביא מהבית נשנושים דלי קלוריות ובריאים כמו פריכיות אורז או פירות, ולהימנע משלל כיבודי בורקסים המוצעים במשרד. כמו כן, נצלו כל הזדמנות להניע את גופכם, בין אם לרדת במדרגות במקום במעלית, או ללכת ברגל במקום לקחת מונית.

 

חזרה לרשימה