ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

ממתיקים טבעיים שיחליפו את הסוכר

סוכר הנו מרכיב נפוץ מאוד בתזונה המודרנית, ורבים צורכים אותו דרך קבע כתוספת למשקאות חמים ובמשקאות קרים ממותקים, כחלק מרטבים ותבשילים וכמובן במאפים וקינוחים. בעקבות היותו רכיב שנכלל ברוב מוצרי המזון התעשייתיים אנו צורכים כמויות סוכר רבות אף מבלי להיות מודעים לכך. הממתיקים המלאכותיים פותחו על מנת להתמודד עם בעיית העלייה במשקל כתוצאה מצריכת יתר של סוכר, וכן לשימושם של חולי סוכרת שאינם יכולים לצרוך סוכר. אך בדומה לסוכר, גם לממתיקים המלאכותיים חסרונות בריאותיים רבים, מה שמניע כיום לחיפוש אחר תחליפים טבעיים ובריאים יותר.

האם הסוכר והממתיקים המלאכותיים באמת מזיקים לבריאות?

הסוכר הוכח כגורם מרכזי לעלייה במשקל ומשקל יתר, וכן גורם לעששת ופוגע בבריאות השיניים. נוסף לכך, הסוכר תורם לפיתוח עמידות לאינסולין ולכן צריכה מרובה שלו מהווה גורם סיכון למחלת הסוכרת מסוג 2. מעבר לכך, הסוכר הוא אחד הגורמים התורמים להתפתחותן של מחלות נוספות כמו כבד שומני ומחלות לב וכלי דם.

השפעתם הבריאותית של ממתיקים מלאכותיים דלי או נטולי קלוריות נתונה לחילוקי דעות. קיים חשד בלתי מוכח מחקרית להשפעה מסרטנת של ממתיקים מלאכותיים, וכן תופעות לוואי שנמצאו נפוצות בעקבות השימוש בהם, כמו כאבי ראש, שלשול וגזים. נוסף לכך, ממתיקים נטולי קלוריות אינם ממלאים את הצורך הפנימי במתוקים מאחר שהם לא משפיעים על מרכז השובע במוח.

סוגי הממתיקים הטבעיים

את הממתיקים הטבעיים שיכולים לשמש כתחליף לסוכר ניתן לסווג לשני סוגים עיקריים: הראשונים הם ממתיקים טבעיים דיאטטיים, שנוסף על היותם בריאים יותר ייחודם הוא בכך שהם דלי או נטולי ערך קלורי ולכן מתאימים לשומרי משקל. הסוג השני הוא ממתיקים טבעיים בריאותיים שערכם הקלורי דומה לסוכר אך הם בעלי סגולות רפואיות או ערכים תזונתיים משמעותיים.   

ממתיקים טבעיים דיאטטיים

סטיביה: צמח הסטיביה שמקורו בדרום אמריקה הוא ממתיק טבעי שתמציתו מתוקה פי 200 מסוכר והוא נטול קלוריות, מאחר והמרכיב העיקרי בו הנו גליקוזידים שאינם מתפרקים בגוף. לסטיביה מדד גליקמי נמוך והוא מתאים לצריכה על ידי חולי סוכרת. יש לו טעמי לוואי של שום, אניס ושומר, והוא מתאים לפי טעם אישי להמתקת מאפים, משקאות ודייסות.

אריתריטול: האריתריטול הוא ממתיק טבעי המצוי בפירות וירקות ומיוצר כאבקה לבנה שמתקבלת מתסיסת הגלוקוז בתירס או בדגנים. האריתריטול הנו דל קלוריות, ומכיל 20 קלוריות בכל 100 גרם. מתיקותו מתונה, והוא עשוי להתאים להמתקת מאפים ועוגות שוקולד.

קינמון: הקינמון הוא נטול קלוריות ועשיר בטעם, ונוסף על כך ניחן בסגולות רפואיות רבות: הוא מחזק את מערכת החיסון, מאזן את רמת הגלוקוז בגוף - מה שעשוי לתרום להפחתת תחושת הרעב, ומכיל נוגדי חמצון רבים המחזקים את מערכת החיסון, מסייעים לנטרול רעלים ולהאטת תהליכי הזדקנות התאים, ומפחיתים במידה מסוימת את הסיכון למחלות הסרטן ומחלות לב. הקינמון משולב כידוע במאפים וכן מתאים להמתקה ארומטית של משקאות חמים.

ממתיקים טבעיים בריאותיים

 דבש: הדבש מיוצר על ידי דבורים מצוף הפרחים, ואיכותו ותכונותיו מושפעות מסוגי הפרחים מהם הוא מופק. ישנם סוגים רבים של דבש בהתאם לסוגי הפרחים השונים. דבש המופק מפרחי בר נחשב לבריא יותר מכיוון שאינו מכיל חומרי ריסוס מלאכותיים, ביחס לדבש המופק מפרחי גידולים חקלאיים מרוססים כמו פרחי הדר. לדבש סגולות רפואיות רבות והוא נחשב כתרופה ביתית לטיפול בכאב גרון ובשיעול. הוא מכיל נוגדי חמצון והנו בעל השפעה אנטי בקטריאלית. יחד עם זאת, לדבש ערך קלורי רב יותר ביחס לסוכר ורמה גבוהה של פרוקטוז וגלוקוזה, ולכן יש להשתמש בו במתינות. הדבש מצוין להמתקת תה חם, קינוחים ומאפים, רטבים ומרינדות.

מייפל המייפל מיוצר משרף עצי המייפל (עצי אדר) ומורכב כמו הסוכר מפרוקטוז וגלוקוזה, אך מכיל למעלה מ- 50 סוגי אנטיאוקסידנטים כמו גם מנגן ואבץ. חשוב לציין שרק למייפל הטבעי יתרונות תזונתיים ובריאותיים שלא קיימים בסירופים הסינטטיים הזולים יותר בטעם מייפל. המייפל מתאים להמתקת גרנולה, פנקייקים, ואפלים וקינוחים שונים.

אגבה: האגבה נחשבת תחליף טבעוני לדבש בשל טעמה, צבעה הזהוב ומרקמה הנוזלי המרוכז. האגבה מכילה ברזל, סידן, אשלגן ומגנזיום, אך גם בעלת ערך קלורי גבוה יותר ביחס לסוכר ואותה כמות של נוגדי חמצון כמו בסוכר רגיל. עם זאת, לאגבה רמת מתיקות גבוהה יותר ביחס לסוכר ולכן ניתן להגיע לאותה דרגת המתקה בכמות פחותה. האגבה משמשת בעיקר להמתקת משקאות חמים.

תמרים: התמרים מכילים רכיבים תזונתיים חיוניים מגוונים: אשלגן, סיבים תזונתיים, אבץ, חלבונים ונוגדי חמצון. בעקבות תכולת הסיבים הערך הקלורי שלהם מעט נמוך יותר מסוכר, כאשר בכל כפית של סילאן יש 15 קלוריות לעומת 20 קלוריות בכפית סוכר. התמרים משמשים להמתקה בצורתם הטבעית כממרח בדבש התמרים הנוזלי, הסילאן, וכן כאבקת תמרים. הם מתוקים מאוד, מתאימים כתחליף לשוקולד ומהווים מרכיב עיקרי בחטיפי בריאות.

אבקת קקאו: אבקת הקקאו מיוצרת ממוצקי הקקאו שמתקבלים בתהליך מיצוי הפולים לחמאה. האבקת הטבעית והבלתי ממותקת מכילה נוגדי חמצון, אבץ וסידן, וטובה להמתקת מאפים ומשקאות. 

 

 

   

חזרה לרשימה