ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

דיאטה ועודף משקל בגיל ההתבגרות

דיאטה בגיל ההתבגרות נפוצה מאד, אבל לא פעם מתבצעת בצורה לא אחראית ומסוכנת. השינויים הפיזיים והפסיכולוגיים המאפיינים את התקופה מחייבים דיאטה מאוזנת ומבוקרת.

קיימות שתי תקופות בחיי האדם בהן הוא גדל ומתפתח במהירות. הראשונה היא מהלידה עד גיל 6 חודשים. השנייה היא בגיל ההתבגרות.

תקופת גיל ההתבגרות היא מיוחדת במינה - בהתפתחות הבלוטות הפנימיות ובתורשה. תקופה זו מתחילה מוקדם יותר אצל בנות (בסביבות גיל 11) ומאוחר יותר אצל הבנים (בסביבות גיל 13). במהלך זמן זה מתרחשת התפתחות פיזיולוגית כללית, העצמות מתארכות, השרירים מתחזקים. אצל הבנות מתרחבים המותניים ואצל הבנים מקבלות הכתפיים ממדים רחבים יותר.

בכל מקרה, לא כל חלקי הגוף מתפתחים בקצב שווה. בסוף גיל ההתבגרות (בסביבות גיל 18-20) מגיעים שני המינים לגדילה ולהתפתחות שווה. בסוף אותה תקופה, מוכפל בדרך כלל משקל הגוף (מהמשקל שהיה בגיל 10) ובנוסף לשינויים הגופניים, נלווים גם שינויים של עיצוב אישיות, דרכי התנהגות ושינויים פסיכולוגיים.

ילד קטן ותלותי הופך להיות אדם בוגר שצריך לקבל החלטות בעצמו, להיות עצמאי ולהתמודד עם העולם סביבו. החיפוש אחר האישיות החדשה מוביל לרוב למצבי שבירה רגשיים, למתחים וללחצים רבים, המשפיעים מאוד על צורת האכילה של המתבגר. הוא עלול להגיב באכילה מופרזת, או לחילופין באיבוד התיאבון, כאשר אלו מושפעים ממצב רוחו.

טבעי ביותר שהנער המתבגר יחוש צורך לאכול בין הארוחות. זוהי תופעה נורמאלית והיא אינה משפיעה על התיאבון שלו בשעות הארוחות הסדירות. נער מתבגר יכול לאכול ביום אחד כמות אוכל ששני מבוגרים אוכלים ביום אחד.

לכן, חשוב לכוון את הנער ללמוד לבחור את האוכל וללמדו על תזונה נכונה. הרגלי התזונה של המשפחה משפיעים במובן זה, כי בחירה של מאכלים מסוימים בארוחות המשפחתיות יש בה כדי להביא למצב של השמנה או לחילופין, למנוע תופעה זו.

כדי להשיג גוף רזה וחטוב, הבנות נוטות לעשות דיאטות מחץ שמזיקות לבריאות. במקרים רבים הן מאמינות שכדי לרזות יש צורך לצום, או לאכול כמויות מזעירות. פעמים רבות הן נעזרות בכדורים לדיכוי התיאבון, שהם מסוכנים ביותר. מסוכנות לא פחות הן הדיאטות ה"מאגיות" שהנערות לוקחות מחברותיהן המבולבלות לא פחות מהן עצמן. נערות רבות מנסות לרזות במגמה לשנות את דימוי הגוף שלהן, כאשר רק 5% - 15% מהן צריכות להיפטר מעודף משקל אמיתי.

הדאגה והעניין סביב הגוף הנו נושא חשוב מאוד בגיל זה. עודף משקל נתפס כגורם מפריע לקשרים חברתיים עם בני אותו גיל. למתבגר יש צורך להזדהות עם קבוצת השווים הסובבים אותו וצורך זה מתבטא בלבוש עפ"י צו אופנה אחד ויחיד וכן גם בצורת האכילה ובהרגלי האכילה.

כפי שכבר נאמר גובר התיאבון בגיל ההתבגרות, הן בגלל צורכי הגדילה והן בגלל סיבות פסיכולוגיות. במצב כזה זקוק הנער המתבגר לעזרה. למתבגר עם עודף משקל יש בעיה רצינית – הוא נער שמן בעולם של רזים. בגיל זה להיות "מקובל" בחברה הוא הדבר החשוב ביותר עבורו. הוא לא יכול להתלבש כמו כולם, הוא חש דחייה (אמיתית או מדומה) וההערכה העצמית שלו יורדת. כל הרגשות האלו עלולים לגרום לו למצוא נחמה באוכל, או להתייחס אליו כאל מפלט. כך, נוצר מעין "כדור שלג" שבו מתגברת הבעיה של הנער ומרחיבה את ממדיה.

על מנת לרדת במשקל זקוק הנער לתמיכה משפחתית, ולא רק בנושאי דיאטה, אלא גם בגילוי הבנה לצרכים הפסיכולוגיים, לרגשות ולאופיו המיוחד.

איך ניתן לעזור לנער מתבגר שצריך לרדת במשקל?

אין להפעיל עליו לחץ על ידי השוואתו לאחרים או על ידי דיבורים בלתי פוסקים על הנושא. כאשר הוא ירגיש צורך, הוא יתעניין בנושא.

אין לשאול כל הזמן כמה הוא שוקל, או לבדוק כל נגיסה שהוא אוכל.

אין להתווכח איתו על מה שהוא אוכל מחוץ לבית. גם בלי הויכוחים קשה לא לשלוט בעצמו ובאכילתו. קשה לו לוותר על המאכלים שגם חבריו הרזים אוכלים. כאשר תהיה לו מוטיבציה מספיק חזקה, הוא יפסיק לאכול מאכלים משמינים או יפחית את הכמויות.

כדאי להחזיק בבית כמה שפחות אוכל עתיר קלוריות. צעד זה הוא הצעד הראשון בעזרה שניתן לתת לנער.

כדאי לדאוג שיהיו בבית מזונות דלי קלוריות כמו (מעדני דיאט, גבינות רזות, לחם ולא פיתות / בגטים, ירקות ופירות טריים וכו').

כדאי לקבוע ארוחות מסודרות במשך היום וכדאי לקיים חלק מהארוחות בפורום משפחתי.

חשוב ביותר לאכול ארוחת בוקר מזינה לפני שיוצאים לבית ספר.

יש לעודד חיים פעילים. אפשר לצאת ביחד להליכה או לרכיבה על אופניים.

חזרה לרשימה