ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

פטרוזיליה - אוצר תזונתי

כולנו מכירים את הפטרוזיליה כעוד אחד מהירקות הירוקים שממתינים על מדפי הסופר. ואולם, מאחורי הצמח הירוק והתמים מסתתר אוצר בלום של ערכים תזונתיים, התורמים למגוון היבטים בריאותיים. וכמובן, הפטרוזיליה זולה וטעימה מאוד, אינה משמינה בכלל, וניתן לשלבה בקלות וללא חשש בכל תפריט דיאטה.

כמה מילים על פטרוזיליה

את צמח הפטרוזיליה גילו כבר לפני יותר מאלפיים שנה ביוון העתיקה, שם הוא שימש לטקסים דתיים ובעיקר לקבורת אנשים. עד מהרה גילו גם את יתרונותיה הבריאותיים, והיא שימשה למריחה על פצעי ספורטאים ולוחמים. לאחר מכן הוכרה הפטרוזיליה גם כעשב תיבול ונדדה מדרום אירופה אל שאר חלקי היבשת, אל מזרח אסיה והמזרח התיכון, והיא משמשת עד היום הן כתבלין והן כמזון העומד בפני עצמו. זאת לצד מגוון שימושים אחרים במרכיביה עבור קרמים, סבונים, בשמים ועוד.

למה פטרוזיליה?

ישנם שני יתרונות ברורים שמסבירים את השימוש הרווח בפטרוזיליה ברחבי העולם. הראשון הוא כמובן עלויות זולות מאוד, והשני הוא השתלבות במגוון עצום של סוגי תבשילים – החל בדגים, דרך מרקים, ועד לסלטים ומנות בשריות. על כן, אין כל בעיה לשלב את הצמח בכל תפריט דיאטה. כלומר, היתרון השלישי של פטרוזיליה טמון בערכים תזונתיים מרשימים במיוחד, עם כ- 35 קלוריות בלבד ב- 100 גרם. זאת לצד כ- 0.8 גרם שומן לעומת 6.3 גרם חלבון, ויותר מ- 3 גרם סיבים תזונתיים, ועוד לא הזכרנו מרכיבים נוספים כמו מינראלים וויטמינים חיוניים.

מינראלים וויטמינים בפטרוזיליה

למעשה, הפטרוזיליה כה עשירה במינראלים וויטמינים עד שב- 50 גרם בלבד (18 קלוריות!) אפשר לקבל את כל התצרוכת היומית של חומצה פולית, ויטמין C ו- A המומלצת על ידי משרד הבריאות. פטרוזיליה נמנית על הירקות העליים שידועים בכמות גבוהה ביותר של מספר רכיבי תזונה חיוניים. מדובר בין היתר בברזל הדרוש לייצור המוגלובין, ובאשלגן הדרוש למערכת העצבים ולחיזוק השרירים. כמו כן, היא עשירה בוויטמין B המשחק תפקיד מרכזי בפעילות רקמות הגוף, מנגן שתורם לספיגתו של ויטמין C, וגם ויטמין K שתורם לפעילות הכבד וויסות הדם. כאמור, יש בה גם לא מעט סיבים תזונתיים החשובים לפעילותה של מערכת העיכול, לחיזוקה של המערכת החיסונית ולמניעת זיהומים. למעשה, אחת מתרופות הסבתא הידועות לדלקות שתן היא הרתחה של פטרוזיליה ושתיית המיצוי.

דברים שכדאי לדעת

לפני שאתם רצים להוסיף המון פטרוזיליה לתפריט הדיאטה שלכם כדאי שתדעו שני דברים חשובים. הראשון הוא שהיתרונות שצוינו לעיל מתייחסים לצמחים טריים מהסופר, שהצבע שלהם עדיין ירוק ולא דהוי. אמנם, ניתן גם לרכוש בחנויות הטבע פטרוזיליה מיובשת, אך תהליכי הייבוש והעיבוד מובילים לאובדן מסוים של הערכים התזונתיים. מסיבה זו, כדאי גם להוסיף את הפטרוזיליה לתבשילים ומרקים בשלב האחרון אם רוצים ליהנות מכל יתרונותיה. הדבר השני שחשוב לדעת הוא שאפילו בפטרוזיליה לא כדאי להגזים. אמנם מדובר בצמח בריא מאוד, אך ישנה בעיה מסוימת בגרעינים (לא בשורש או בעלים). בגרעיני הצמח מצויים חומרים העלולים לסכן אנשים שנוטלים תרופות מסוימות, נשים בהריון ומניקות, חולי כליה ודיאליזה, וכמו כן צריכת יתר שלהם גורמת לעיתים לכאבי ראש, בחילות ורגישות לשמש. לכן, כמו בכל מרכיב תזונה אחר, גם כאן יש לנקוט בתבונה ולפנות לייעוץ מקצועי במידת הצורך.

כיצד מסייעת הפטרוזיליה לבריאות

לצד האזהרות שהובאו לעיל, מדובר כאמור באחד הצמחים הבריאים ביותר שניתן להוסיף לדיאטה. למעשה, הפטרוזיליה עשויה לתרום לשורה ארוכה של מצבים רפואיים, ולפניכם שתי דוגמאות מיני רבות אחרות:

·         מניעת מחלות עיניים – העין היא אחד האברים הרגישים ביותר בגופנו, וחלקים שונים בה עוברים תמורות לאורך השנים, כמו למשל אובדן צלילות העדשה שמוביל למחלת הקטרקט. בפטרוזיליה קיימים מספר סוגים של נוגדי חמצון שנמצאו יעילים להגנה על העיניים, וכמקטינים סיכונים לפגיעות בעדשה וברשתית.

·         בניית עצמות – כפי שראינו, בפטרוזיליה יש ויטמין K הקשור בין היתר לפעילות תקינה של הכבד וויסות הדם. ואולם, ויטמין זה תורם רבות גם לחוזק העצמות שנבנות בתהליכים המערבים חלבונים שונים, שכן הוא אפשר את חדירתם אל תוך העצמות על ידי שינוי מבנה החלבון. חשוב לדעת שבצמח הירוק יש 1640 מיקרוגרם ויטמין K בכל 100 גרם, והמשמעות היא שאת כל התצרוכת המומלצת ניתן להשיג ב- 8 גרם פטרוזיליה בלבד.

 

 

 

חזרה לרשימה