ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

צריכת מוצרי חלב - בעד ונגד

אחת הדילמות שתמיד חוזרות על עצמן כאשר אנשים מנסים לבנות לעצמם תפריט מאוזן ובריא, היא השאלה האם כדאי או לא לצרוך מוצרי חלב. נתחיל ונאמר שאין תשובה אחת נכונה: ישנם מחקרים המוכיחים שכדאי לצרוך מוצרי חלב ואילו אחרים מזהירים מפניהם, כך שעד היום ישנם חילוקי דעות בנושא. במאמר שלפניכם ננסה להביא מספר טיעונים בעד ונגד, כך שכל אדם יוכל לפעול לפי הבנתו. יש לציין, כי כאשר אנו מדברים על מוצרי חלב איננו מתכוונים רק לצריכת חלב כפי שהוא, אלא גם על יוגורטים, שמנות, קצפות, גבינות ושלל מעדני חלב בטעמים שונים.

מיתוסים על חלב

עוד לפני שניגש לפירוט של בעד ונגד צריכת מוצרי החלב, כדאי לעצור תחילה ולהזכיר את המיתוסים השונים שכולנו מכירים בנוגע לחלב. העיקריים שבהם הינם:

1.      החלב הוא מזון לילדים בלבד: בפועל חלב מכיל סידן וויטמינים כמו A,D,E וכולם חשובים לחיזוק העצמות והשיניים בכל שלב בחיים. לכן מדובר על מיתוס מופרך שאין לו כל קשר למציאות.

2.      הגברת ייצור ליחה: אין כל הוכחה מדעית לכך שלאמירה זו יש אחיזה במציאות. המחקרים מוכיחים רק שתופעות וקשר בין חלב ובין מחלות בדרכי הנשימה, אסטמה ונזלת התגלה רק אצל מי שאלרגי לחלב.

3.      יצירת אבנים בכליות: ההפך הוא הנכון. מזונות שעשירים בסידן דווקא מצליחים להגן על הכליות מפני יצירת אבנים.

4.      אנשים שרגישים ללקטוז יכולים לצרוך מידי פעם חלב: זהו מיתוס שגוי וכללי שכן בפועל הדבר תלוי ברמת הרגישות של כל אדם למוצרי החלב.

5.      מי שרגיש ללקטוז יכול לצורך חלב עזים: לא מדויק, שכן רגישות ללקטוז כוללת את כל סוגי החלב.

תרומת החלב לבריאות הגוף

במסגרת היתרונות הרבים שאותם תמיד מציינים התומכים בצריכת החלב ניתן לציין:

1.      מוצרי החלב מעשירים את התפריט היומי, מגוונים אותו והופכים אותו ליותר מעניין.

2.      החלב מכיל חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה ביותר.

3.      בחלב ישנו סידן הדרוש לבניית עצמות גוף האדם.

4.      הוא מכיל ויטמינים מקבוצת B הנחוצים למערכות שונות בגוף.

בנוסף לכל אלה, מחקרים רבים מראים שמוצרי החלב השונים מאזנים את לחץ הדם ואף מסייעים בירידה במשקל, כך שניתן להבין מדוע רבים בוחרים לצרוך אותם.

טענתם של מתנגדי צריכת החלב

ראשית, מתנגדי צריכת מוצרי החלב טוענים שמדובר במוצרים מעובדים, אשר בפועל מספקים רשימה מצומצמת של מרכיבים תזונתיים חיוניים. שנית, לטענתם מוצרי החלב מובילים לבעיות כמו עליה במשקל בשל הסוכרים המצויים בהם, עליה בשומן הרווי ואף עליה בהורמוני המין. בנוסף לכל אלה, מוצרי החלב מלאים בסוכרים ומלחים שאינם בריאים לגופנו ולכן עדיף להימנע מצריכתם או לפחות להקפיד לצרוך אותם מעט. בהשוואה שבין תפוח אדמה ובין כוס חלב נוכל לגלות שבתפוח האדמה יש בדיוק אותה כמות של אבץ כמו בכוס החלב. לעומת זאת, מבחינת ערכים כמו מגנזיום, אשלגן פולאט וכדומה, תפוח האדמה מנצח בגדול. יתרה מכך, הוא כולל ברזל, ויטמין C וסיבים תזונתיים והוא גם אינו מכיל לקטוז.

 

האם במוצרי חלב באמת יש חלבון וסידן?

אין ספק שבתזונה המערבית מוצרי החלב מהווים מקור מרכזי לצריכת חלבון, אך אסור לשכוח שמדובר על חלבון מן החי. חלבון זה, אשר נצרך במוצרי החלב בכמויות גדולות מידי, קשור לתחלואות כמו השמנה וכדומה, ולכן חשוב ביותר לצרוך אותו רק במידה נכונה ולא מופרזת. לגבי סוגיית הסידן: המיתוס העיקרי הוא שצריכת מוצרי חלב טובה למניעת אוסטיאופורוזיס. עם זאת, בבואנו לקרוא את הדו"ח של ארגון הבריאות העולמי משנת 2004 אנו למדים שבסוגיה כיצד למנוע שברי אוסטיאופורוזיס ישנה דווקא התייחסות לנושאים כמו:

-           הימנעות מעישון

-          הפחתה של מלחי מזון

-          שמירה על משקל גוף תקין

-          ביצוע פעילות גופנית

במילים אחרות: כלל לא מזכירים בדו"ח החשוב הזה את צריכת החלב כנגד בעיית האוסטיאופורוזיס, ואפילו הסידן עצמו הוא רק שולי.

חלב בפרסומות

מזה שנים רבות החברות שמייצרות את מוצרי החלב השונים מנסות לשדל אותנו, הצרכנים, לקנות כמה שיותר מוצרי חלב בתואנה שהם בריאים לנו. כפי שראיתם, קשה להכריע בסוגיה הזאת וקשה לומר האם החלב תורם לבריאות הגוף או לא. אין ספק שאנשים שרגישים ללקטוז צריכים להימנע מצריכת חלב על צורותיו השונות ואילו אחרים יכולים לבחור באופן אישי איזו כמות של מוצרי חלב לצרוך ביום. לבסוף, כדאי לדעת שבתזונה המערבית מוצרי החלב מספקים בערך 70% מהאסטרוגן והפרוגסטרון, כך שבהחלט מומלץ לצרוך אותם במידה, בדגש על מוצרים דלי שומן, ולא להגזים בצריכתם.

 

.

 

 

חזרה לרשימה