ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

השמנת ילדים - גם בישראל

בארצות המפותחות עולה בעשורים האחרונים מספרם של הילדים הסובלים מהשמנת יתר - תופעה שלא פסחה גם על ישראל בה כמו באירופה כרבע מהילדים סובלים מהשמנת יתר. ממדים אלו הופכים את תופעת השמנה בקרב ילדים לבעיה בריאותית, נפשית וחברתית שיש להתייחס אליה בכובד ראש.

 

סיפורו של ילד שמן

 

משקל עודף בקרב ילדים נמדד בהתאם לאינדקס מסת הגוף, המכונה בלועזית BMI. האינדקס בודק את משקל הילד ביחס לגובהו ומיוצג בטבלאות אחוזונים, מהן ניתן להבין אם מדובר בבעיה הדורשת טיפול. כמו כן, בקרב פעוטות משקל יתר עשוי להתבטא בקושי בנשיאת משקל גופם, מה שמוביל לחוסר ביטחון ולהימנעות מתנועה. הקושי ממשיך ללוות גם ילדים גדולים יותר הסובלים מעודף משקל, שמעדיפים להמעיט ולהתחמק מפעילות גופנית. בגילאים אלו הילד כבר מתחיל להבין שהוא שונים ושיש לו בעיה, אך הוא לא יטפל בה ללא סיוע והכוונה מוסדרים.

 

 סיבות להשמנה בקרב ילדים

 

חשוב לדעת כי בעיית השמנה בקרב ילדים יכולה לנבוע מגורמים שונים, אשר חשוב לאבחן ולזהות אותם. ראשית, השמנה עשויה לנבוע ממחלה, מצב או בעיה רפואית בין אם כסימפטום ישיר או עקיף, למשל כתופעת לוואי בעת נטילת תרופות. כמו כן, יש ילדים בעלי נטייה גנטית להשמנה הנדרשים כבר מגיל צעיר להקפיד על תזונתם ולפתח הרגלי תזונה נכונים. מעבר לכך, אצל ילדים רבים תופעת ההשמנה הינה סביבתית ונובעת מאורחות חיים והרגלי אכילה לא נכונים של משפחתו. מדובר באורחות חיים הכוללות צריכת מזון שאינה מותאמת לגילו, גובהו, משקלו וגופו של הילד, וכן צריכת מזון מעובד ועשיר בקלוריות, תזונה לא מסודרת, צריכה לא מבוקרת של ממתקים ומיעוט בפעילות גופנית.

 

הבעיות שבהשמנת יתר  בקרב ילדים

 

השמנת יתר בילדים עלולה להוביל לבעיות בריאותיות, מוטוריות, חברתיות ונפשיות. ראשית, היא עלולה לגרום ללחץ דם ולכולסטרול גבוהה, למחלות כלי דם ולב, למערכת חיסונית חלשה, לסוכרת ולהפרעות הורמונאליות. שנית, השמנה בקרב ילדים עלולה לגרום לבעיות נשימה שונות כמו הפסקת נשימה במהלך השינה, ולבעיות אורתופדיות כדוגמת כאבי ברכיים. כמו כן, משקל עודף אצל ילדים יכול להוביל לבעיות בקואורדינציה ולתנועתיות מסורבלות, ואף לבעיות התפתחות וגדילה שונות. מעבר לכך, ילדים שמנים רבים חווים דחייה חברתית ולא אחת מהווים מושא להצקות ולעג. מצבים אלו ועצם הערצת החברה המערבית את האדם הרזה והמחוטב, מובילים ילדים שמנים רבים לפתח תדמית עצמית נמוכה, חוסר בטחון עצמי, תסכול, נטייה להתבודדות ואף לדיכאון. אם תכונות אישיות אלו לא יטופלו הן עלולות ללוות את הילד לאורך כל ילדותו ואף בבגרותו, עם הבעיות הבריאותיות והנפשיות המשתמעות מכך. יש לזכור, כי הסיכוי של ילד שמן להפוך למבוגר שמן גבוה פי שש מאשר הסיכוי של ילד רזה להפוך למבוגר שמן.

 

התמודדות עם בעיית ההשמנה

 

כאמור, ילדים אינם יכולים להתמודד בכוחות עצמם עם בעיית השמנה, ונדרשים לסיוע והכוונה מוסדרים על ידי הוריהם, ולעיתים גם להתערבות של גורמים מקצועיים. התמודדות זו מתחילה בשינוי הרגלי התזונה של הילד, הוצאת מוצרי מזון ממותק ומעובד מהבית, ומעבר לארוחות מוסדרות המבוססות על מגוון גדול של פירות וירקות טריים, ועל מוצרי מזון מלא ובריא. כלומר, מזון שהינו דל שומן המספק לילדים את כל אבות המזון, חומצות השומן, המינרלים והויטמינים הנחוצים להתפתחותם. מעבר לכך, יש להקנות לילד הרגלי חיים חדשים המלווים הרבה פעילות גופנית. על מנת לעודדה ולהטמיעה בחייו של הילד נדרשים הוריו להוות מודל לחיקוי, למשל על ידי הליכות וטיולים יומיומיים משותפים. כמו כן, לעיתים קרובות ילדים נדרשים לסיוע ותמיכה נפשית על מנת לשנות דפוסי אכילה הנובעים מקושי ומצוקה נפשית, וסיוע זה ניתן על ידי גורמים מקצועיים.

 

לסיכום

 

למרבה הצער, בעיית ההשמנה בקרב ילדים הינה תופעה נפוצה בישראל שרק הולכת וגדלה, בעיקר לאור הרגלי חיים ותזונה לא נכונים של הוריהם. מדובר בהרגלים הנשענים על צריכת מזון לא מסודרת, אכילה מחוץ לבית וצריכה של מזון מעובד, חטיפים, משקאות ממותקים וממתקים. כמו כן, בילוי שעות רבות בבית מול הטלוויזיה או המחשב מוביל להפחתה בפעילות הגופנית, ומכאן לשמנה. מכיוון שהילד מושפע ומעוצב בסביבה בה הוא חי, הפחתה במשקל מתחילה בשינוי אורחות חייהם של  ההורים ולמעשה של כלל המשפחה. את ההליך יש לבצע בהדרגה ובאופן שלא יוביל את הילד לקשיים נפשיים שמעבר ליכולת הכלתו. ומעל הכול, יש לזכור כי מי שבעיקר צריך לקחת אחריות על תזונתו של הילד הם הוריו.

 

חזרה לרשימה