ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

תזונה נבונה בגיל השלישי

המונח "הגיל השלישי" מתייחס בדרך כלל לגילאים שמעל 65 שנים. יש המכנים אותו גם "גיל הזהב" מפני שהזמן מעתה והלאה הופך ליקר ערך עד מאוד. מטבע הדברים, אנשים ב- "גיל השלישי" מצויים בטווח נרחב מאוד של גילאים, כך שקיימים הבדלים מהותיים בין מי שנמצאים בעשור השביעי והשמיני לחייהם, וכן הבדלים אינדיבידואליים במצב הבריאותי ובצרכי התזונה. יחד עם זאת, ישנם קווים מאפיינים לתזונה מומלצת בגילאים אלו, ההולכים יד ביד עם הצרכים הבריאותיים ושמירה על תקינות מערכות הגוף.

שינויים שבאים עם הגיל

על מנת להבין את המלצות התזונה לגיל השלישי יש להביא בחשבון את השינויים המתחוללים בגופנו עם השנים. שינויים אלו אינם זהים מאדם לאדם אך באופן כללי נראית ירידה במסת השריר, ירידה בתפקוד מערכת העיכול, הפחתה בהוצאת האנרגיה, וירידה בתפקודם של חושי האכילה (טעם וריח) – ומכאן גם הפחתה באכילה עצמה. בנוסף לכך נפוצות תופעות של עצירות, היחלשות העצמות, בעיות חניכיים ושיניים, וכן מצבים של תת תזונה וקשיים רגשיים כגון חרדה ודיכאון. עוד חשוב לציין כי לעיתים סובלים אנשים בגיל השלישי מתופעות לוואי הקשורות בנטילת תרופות. על כן, המטרה המרכזית של תזונה בגילאים אלו היא לסייע לגוף להתמודד עם השינויים, ולשמור על תקינות המערכות אשר תקדם בתורה תזונה תקינה.

סכנת תת התזונה

קשישים רבים מצויים בסיכון לתת תזונה עקב השינויים המתוארים לעיל, כאשר מחסור במרכיבים חיוניים מחליש את מערכות הגוף ומוביל לתחלואות. על כן, אחד המוקדים העיקריים אליהם יש להתייחס הוא הבטחת סדירות הארוחות, גיוונן והרכבן. המלצה חשובה ראשונה היא להשתדל לאכול בחברת אחרים, שכן הדבר מגדיל את התיאבון ועוזר להבטיח את סדירות הארוחות – בוקר, צהריים וערב. מעבר לכך, יש להתאים את התזונה אל קשיי האכילה הנוכחיים, כך שאם קיימת למשל בעיית לעיסה מומלץ לבנות תפריט המבוסס על מאכלים רכים כגון ביצה מרוסקת, מוצרי חלב למיניהם, דייסה ומזונות טחונים במעבד מזון. מעבר לכך, יש להקפיד על צריכה מספקת של מינראלים וויטמינים, ובעיקר חומצה פולית, ויטמין B12, סידן וויטמין D. לבסוף, יש לזכור כי בגיל מבוגר עשויה להשתבש גם תחושת הצמא, ועל מנת להימנע ממצבים מסוכנים של התייבשות חשוב להקפיד על שתיית כוס מים עם כל ארוחה, ועוד כ- 2 כוסות מים בין הארוחות.

איך שומרים על משקל הגוף

על פי רוב ניכרת בגיל השלישי ירידה במשקל, הנעוצה בעיקר בירידה במסת השריר, בדחיסות העצמות ובתדירות וכמות האכילה. לכן, לצד הקפדה על ארוחות מסודרות ומגוונות התואמות למצב הבריאותי, חשוב במיוחד בגילאים אלו להישקל לפחות פעם אחת בחודש, ועדיף פעמיים. במידה שהתגלה כי משקל הגוף ירד ב- 2 קילוגרמים באותו החודש או יותר ממכך, מומלץ לפנות לרופא המשפחה לצורך התייעצות והפניה לדיאטנית קלינית.

תזונה שמתאימה לצרכים הבריאותיים

כאמור, בתזונה בגיל השלישי מושם דגש מיוחד על מתן מענה הולם לבעיות בריאות המופיעות עם השנים. לפניכם מספר המלצות להתאמת מזונות:

·        חניכיים ושיניים – בעיות בחניכיים נפוצות מאוד בגיל השלישי, ועלולות להוביל לשטפי דם ולקושי להרכיב את השיניים התותבות – מה שגורם בתורו לירידה באכילה. על מנת לסייע בשמירה על בריאות החניכיים מומלץ להרבות בצריכת מזונות עשירים בוויטמין C כגון עגבנייה, לימון, אשכולית ותפוז. ולגבי בעיות בשיניים, ניתן לפותרן על ידי התקנת שיניים תותבות, ובינתיים לצרוך כאמור מזונות נוזליים או רכים.

·        אוסטיאופורוזיס – אחד מכל 4 גברים וכ- 40% מכלל הנשים בגילאים מבוגרים סובלים מאוסטיאופורוזיס. זוהי מחלה המאופיינת בירידת חוזקן של העצמות ובסכנה מוגברת לשברים. מאחר שישנו קשר הדוק בין בריחת סידן לבין היווצרות המחלה, מומלץ על הכנסת מזונות עשירים בסידן בתפריט מדי יום.

·        עצירות – מערכת העיכול נחלשת ומתנועעת פחות ככל שמתקדם הגיל, ומאחר שהמזון המעוכל מתנועע באיטיות נגרמת עצירות בתדירות גבוהה יחסית. על מנת להתמודד עם בעיה זו מומלץ לאכול דייסות שיבולת שועל, סולת מלאה, בורגול או כוסמת, וכמו כן לאכול ירקות ופירות רחוצים היטב מבלי לקלף את הקליפה. בנוסף, ניתן להקל על העצירות באמצעות השריית שזיפים מיובשים במים למספר שעות, ולאחר מכן אכילת השזיפים ושתיית המים.

לסיכום

בגיל השלישי מתרחשים שינויים גופניים מהותיים, להם יש לתת מענה באמצעות תזונה הולמת. מטרתו של התפריט המומלץ היא לשמור על תקינות המערכות, ולהתמודד עם סיכונים וקשיים כגון תת תזונה, אוסטיאופורוזיס ובעיות אכילה שונות. מאחר שלכל אדם ישנם צרכי אכילה ובריאות שונים, יש לפנות לרופא המשפחה ולדיאטנית קלינית לצורך התאמת תפריט הולם.

 

 

חזרה לרשימה