ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

מכניסים את הטבע הביתה - מגדלים גינת ירק במרפסת

כל מי שחי בעיר גדולה מכיר זאת: ככל שעוברות השנים הטבע נהייה רחוק יותר. הבניינים הפכו להיות גבוהים ובעלי קומות רבות וגם הערים התרחבו, מה שאומר שאם לא ניסע במיוחד לסופי שבוע בטבע נוכל להעביר חודשים ארוכים בלי לראות ירוק בעיניים. זוהי הסיבה הראשונה שבגללה כדאי לכם לחשוב על גידול ירקות ופירות בבית, בין במרפסת השמש שלכם, בגינה הפרטית או בגינת הגג. גידול של ירקות יכול להוות חוויה נפלאה בפני עצמה, להוסיף לעיצוב הבית ולאווירה שבו, וגם להוות התעסקות נעימה ומעניינת. צבעיו, ריחותיו וטעמיו של הטבע משמשים את האדם גם כגורם מרגיע שתורם לשלווה ונינוחות, כך שבהחלט כדאי לעשות כל מה שאפשר כדי לקרב אותו אלינו.

היתרונות הנוספים של גידול גינת ירק

מעבר להנאה שבדברים, גידול גינת ירק בבית יכול לתרום גם במובנים נוספים, כמו הבריאות. רוב האנשים לא באמת מודעים לכמויות החומרים שבהם מרססים את שדות הירקות והפירות, ואת כל הדרך שהם עוברים עד הבתים הפרטיים. מחקרים שנעשו בתחום הראו בפירוש כי ירקות ופירות המגודלים על פי השיטות הרגילות, מכילים כמויות גדולות בהרבה של חומרי ריסוס והדברה לעומת גידולים אורגניים. נכון שלא כל אחד מאיתנו יוכל לגדל כמויות אדירות של ירקות בבית, אך אפילו גידול של מספר סוגים יוכל לחסוך לכם את קניית הירקות המלאים בחומרים רעילים. יתרון נוסף שתוכלו ליהנות ממנו הוא החינוך לאהבת הטבע שאותו יספגו מכם הילדים, שכן הם ילמדו שיש לאהוב את הטבע, להתייחס אליו ולשמור עליו. כל היתרונות האלו לא משאירים מקום לספק: גינת ירק בבית היא השקעה נבונה שלא כדאי לוותר עליה.

מה לגדל ואילו חומרים צריך?

אחד מהדברים שכדאי לחשוב עליהם ולבדוק, הוא מה בעצם לגדל בגינת הירק. חשוב להבין שישנם צמחים וירקות שדורשים התעסקות גדולה יותר, זמן רב יותר והבנה, אך ישנם גם ירקות שפשוט יחסית לגדל. לכן, אם מדובר בפעם הראשונה שבה אתם מתמודדים עם האתגר, כדאי יהיה לבחור את כל מה שגדל מהר ובקלות, כמו למשל עגבניות שרי מסוגים שונים, פלפלים, חסה, עלים ירוקים כמו מנגולד, עלי בייבי ועוד. עדיף לוותר, לעומת זאת, על גידול של קולורבי וצנונית, שכן שני הגידולים האלו "מפונקים" ודורשים שטח גדול. מבחינת הציוד שכדאי לרכוש כדי לגדל בקלות רבה יותר את הירקות, מדובר באדמה, קומפוסט, משטחי עץ, קערות, חוטים דקים וכדומה.

השקיה ובחירת מקום מתאים לצמחים

עוד חשוב להתייחס לשאלה היכן בדיוק שותלים את הירקות, שכן בכל מקום במרפסת יש שמש בכמות אחרת ובשעות שונות של היום. חשוב לבדוק היטב, לפני השתילה, כמה אור צריכים הצמחים שבהם אתם בוחרים, האם הם זקוקים לאור שמש ישיר, או לא. בנוסף לכך, נקודה מהותית ביותר היא שאלת ההשקיה, שכן כל ירק זקוק לכמות אחרת של מים. אנשים שאין להם ניסיון בתחום עלולים לעיתים להציף את הירקות במים, דבר שלא אחת גורם לחוסר צמיחה שלהם. לכן, חשוב לבדוק את הנתונים האלו מראש ולדעת לכמה מים הצמחים שלכם זקוקים.

תבלינים בגידול ביתי

עוד אופציה שבהחלט כדאי לקחת בחשבון, היא האפשרות של גידול תבלינים שונים על אדן החלון. ראשית, גידול של תבלינים בדרך כלל לא דורש מקום רב, ושנית, מדובר בהתעסקות פשוטה יחסית. תוכלו לבחור בין תבלינים שונים שאתם אוהבים וטובים לבריאות, כמו למשל פטרוזיליה ורוזמרין. אחד היתרונות הגדולים בגידול תבלינים היא העובדה שהם מאוד עמידים, כך שאפילו אם תיסעו לחופשה של כמה ימים תוכלו לחזור ולהחיות את התבלינים שלכם. הם גדלים מהר ומתרבים בקלות, מה שאומר שתוכלו לקטוף אותם, ליהנות מהם בסלט או בכל תבשיל אחר, והם תמיד יגדלו מחדש.

תרומת גינת הירק לעיצוב הבית

מעבר לכך שתוכלו ליהנות מכל הירקות והתבלינים שתגדלו, עד מהרו תגלו שהדבר גם מוסיף לעיצוב הבית ולאווירה שבו. אין דבר מהנה יותר מאשר לשבת במרפסת העירונית וליהנות מהגינה הכפרית, או מהמרפסת הפורחת שיצרתם לעצמכם. אז למה לחכות? כל מה שצריך לעשות הוא לבחור את הירקות, לקנות שתילים ולהתחיל לגדל את הירקות שבקרוב מאוד יוכלו לשמש אתכם להכנת סלט גדול, טעים, ובעיקר בריא.

 

חזרה לרשימה