ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

מתמודדים עם מחלות חורף באמצעות תזונה נכונה

עם בואו של החורף עולה התחלואה בקרב הציבור, עקב שפעות והתקררויות. מדובר במחלות הנוצרות בשל וירוסים וגורמות לאי נוחות, משפיעות על מצב הרוח ופוגעות בתפקוד היומיומי. יחד עם זאת, ניתן בהחלט להפחית את היקף תחלואת החורף באמצעות תזונה נכונה, בריאה ומאוזנת, שגם יכולה להשתלב בקלות עם מרבית סוגי הדיאטה ואף לתרום להצלחתה.

סוכר מגביר את תחלואת החורף

אם קשה לכם להימנע ממתוקים, אולי תסייע לכם ידיעת העובדה שסוכרים מהווים את אחד הגורמים המזיקים לבריאות בחורף. כלומר, מאכלים כמו עוגות, משקאות ממותקים ושאר מיני קינוחים ודברי מתיקה, אינם רק מפריעים לדיאטה אלא גם תורמים לתחלואה בעונה הקרה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שסוכרים מובילים להאטת פעילותם של התאים הלבנים בגופנו. כתוצאה מכך, אכילה מרובה של סוכרים מחלישה את המערכת החסינות ואת יכולתו של הגוף להתמודד עם מחלות. יחד עם זאת, דווקא בחורף אנו כמהים יותר למאכלים מתוקים. צורך זה נובע מדרישתו של הגוף לאנרגיה לשם חימומו ותפקודה הנאות של מערכת החיסון. ניתן להשיגו על ידי צריכה מדודה של פחמימות מורכבות איכותיות, כדוגמת קוואקר, לחם מחיטה מלאה, אורז מלא, קטניות וגריסים, במנות קטנות ובפיזור לאורך שעות היום. 

לחזק את פעולת תאי הדם הלבנים עם ויטמין C ובטא קרוטן

בעוד שסוכרים מאטים את פעולת תאי הדם הלבנים, ויטמין C המכונה גם חומצה אסקורבית גורם לפעולה הפוכה, כלומר לחיזוק תנועת ותגובת תאים אלו ולכן משפר את תפקודה של מערכת החיסון. ויטמין חשוב זה תוכלו למצוא בריכוזים נאים בפירות וירקות כדוגמת קיווי, פלפל אדום, פפאיה. לוויטמין C אם כי בכמות פחותה מאשר זו הקיימת במזונות שכבר צוינו. חשוב לציין כי מדובר ובויטמין הנוטה להתחמצן ולכן עדיף לצורכו לא כמיץ ולא מבושל, אלא מפרי שלם הנחתך בסמוך למועד אכילתו. בנוסף, מחקרים עדכניים מעידים שאנשים מעשנים נדרשים לצרוך כמות גבוהה יותר של ויטמין C. מרכיב חשוב נוסף בתפקוד תאי דם לבנים הינו הבטא קרוטן, אשר מהווה חומר מוצא עבור ויטמין A ונמצא בירקות ופירות כתומים כדוגמת גזר, אפרסמון, בטטה ודלעת. יחד עם זאת, שלא כמו ויטמין C שמומלץ לצרוך טרי, קליטת הבטא קרוטן משתפרת לאחר בישול ועם תוספת של שמן איכותי.

 

חלבון ואומגה 3

אמצעי נוסף המחזק את מערכת החיסון הינו חלבונים האחראיים על בניית תאי דם לבנים. מדובר בחלבונים שניתן לקבל ממוצרי בשר וחלב דלי שומן העשירים בברזל וויטמין B12, התורמים לתפקוד התקין של כדוריות דם אדומות ויכולתן לספק חמצן לכל אברי הגוף לרבות מערכת החיסון. בנוסף, צריכת דגים ממים קרים כמו סלומון, סרדינים, הרינג או מקרל העשירים באומגה 3, משפרת את מהירות התגובה של מערכת החיסון וכך נמנעת הדבקות במחלות חורף. 

שמירה על חום הגוף  

חימום הגוף מיועד בין היתר לשיפור תפקודם של תאי הדם הלבנים, שכן הוא גורם להמרצת תנועתם ולייצור מוגבר של חלבון אינטרפרון המשפר את חיסוניות הגוף כנגד וירוסים. את החימום ניתן להשיג לא רק באמצעות פחמימות אלא גם על ידי  צריכת צמחי מרפא. כך למשל, תוכלו לתרום להתמודדות הגוף עם מחלות על ידי שתיית תה ירוק או חליטות צמחים, כדוגמת חליטת ג'ינג'ר עם קינמון וציפורן. יש לציין כי הקינמון גם יעיל לדיכוי תאבון ולאיזון רמות הסוכר בגוף. בנוסף, צריכת מרקים בריאים עם ירקות וקטניות המתובלים בשום וכורכום, מסייעת בשמירת חום הגוף ובמניעת התקררותו.

מניעת ריריות ועור יבש 

על מנת לשמור על תפקוד תקין של ריריות הגוף, למשל בעיניים ובאף, מומלץ לצרוך בחורף הרבה ירקות עליים כדוגמת תרד, רוקט, כרוב ומנגולד. ירקות אלו ישפרו את בריאותכם והם גם דלי קלוריות כך שהם לא יפריעו לדיאטה שלכם. בנוסף, על מנת למנוע את התייבשות העור מומלץ לצרוך במידה שמן זית איכותי ואבוקדו. מנגד, יש לציין כי צריכה מרובה של מזונות שמנים מעלה את פעילות הרדיקלים החופשיים בגוף, אשר פוגעים בתפקודה של מערכת החיסון. מעבר לכך, חשוב להרבות בשתיית מים התורמת לניקוי הגוף מרעלים ומשפרת את תפקוד כל מערכותיו. 

פרוביוטיקה משפרת את תפקוד מערכת  החיסון 

גורם נוסף התורם לחיזוק מערכת החיסון הינו מזונות פרוביוטים, העשירים בחיידקים שמשפרים גם את תפקוד מערכת העיכול. מדובר במזונות כדוגמת יוגורטים דלי שומן ולא ממותקים, גבינות קשות, מרק מיסו, לחם מחמצת מחיטה מלאה, וכן כרוב כבוש שלא עברו הליכי פסטור. בנוסף, במידה וחליתם או אתם נדרשים לקחת אנטיביוטיקה, ניתן להגדיל את צריכת הפרוביוטיקה על ידי נטילת תוספים.

לסיכום

ניתן בהחלט לשמור על בריאותכם בימי החורף על ידי תזונה נכונה ומאוזנת, שאינה חייבת לעמוד בסתירה עם דיאטה וירידה במשקל. תוכלו ליהנות מחורף בריא, חמים ונעים בעזרת תזונה שמרכיביה הבסיסיים פורטו לעיל, וכן על ידי אימוץ והכנסה לשגרה של פעילות גופנית, שינה טובה ושמירה על חום הגוף.

 

חזרה לרשימה