ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

תזונה נכונה בעונת הסתיו

עם בואו של הסתיו מתקצרים הימים ומזג האוויר מתחיל להיות סגרירי, קריר ובלתי יציב עם טמפרטורות יורדות ועולות כל הזמן. תקופה זו מביאה גם לשינוי באורחות החיים, כגון הביגוד שלובשים, הנטייה להסתגר בבית החם והפחתת הפעילות הגופנית. שינויים אלו משפיעים גם על מצב הרוח שלנו ועל הרגלי התזונה שלנו, ומתבטאים למשל בצריכת יותר אוכל, מעבר למזונות יותר חמים ומבושלים, וכן צריכת פירות וירקות המבשילים בסתיו. חשוב להיות ערים לשינויים הללו ולפעול עימם באופן נכון ומושכל.

העדפת מזונות חמים

 

בעוד שבעונת הקיץ החמה אנו מעדיפים מזונות קרים וקלילים, התקררות מזג האוויר מובילה באופן טבעי לרצון לצרוך מזונות הרבה יותר חמים, כבדים וממלאים כדוגמת קדירות ומרקים, וכן תבלינים חמים כמו פפריקה או הל וקינמון. מדובר בצורך טבעי של הגוף המבקש להגן על עצמו מפני הקור על ידי העלאת כמות מאגרי השומן. יחד עם זאת, מכיוון שאנו חיים בעידן מודרני עם בתים מוסקים, לבוש חם ומיעוט פעילות חוץ, יש למתן את הצורך הטבעי של הגוף להתחממות ועלייה במשקל. כדי להימנע מעלייה במשקל מומלץ להעדיף את צריכתם של מזונות מבושלים, אפויים או מאודים שהינם דלי קלוריות ומשביעים, כדוגמת מרק ירקות וקטניות שהוא גם טעים, גם מזין וגם משביע.

 

השפעת הסתיו על מצב הרוח

 

יש לדעת כי להתקצרות שעות האור ולשמש הישירה בימי הסתיו יש השפעה גם על מצב הרוח שלנו ופעולת ההורמונים בגופנו. ראשית, עקב השעה מוקדמת בה מגיעה החשיכה, הורמון המלטונין שמשרה עייפות מתחיל לפעול בשעה יותר מוקדמת. בנוסף, אור השמש המועט מפחית את הפרשות הסרוטונין האחראי על מצב הרוח ותחושות שובע. לכן, לא מעט אנשים נוטים לסבול בתקופה זו מדכדוך ומתיאבון מוגבר.

 

הגוף מבקש להעלות את צריכת הפחמימות

 

כחלק מנטייתו הטבעית של הגוף להעלות במשקל, ומתוך הרצון לשפר את מצב הרוח, צריכת הפחמימות גוברת. כדי לענות על הצורך מבלי להעלות במשקל יש לצרוך יותר פחמימות מלאות כדוגמת קמח מלא, כוסמת, שיבולת שועל, אורז מלא וקינואה. פחמימות מסוג זה מתעכלות  לאט יחסית בגוף ומעניקות תחושת שובע למשך פרקי זמן הרבה יותר ארוכים. כמו כן, הפרשת אינסולין המתרחשת עקב צריכת פחמימות אלו תורמת לתפקוד תקין של הסרוטונין ומשפרת גם את מצב הרוח.

 

צריכת פירות ויקרות העונה

 

למרות שאת מרבית הפירות והירקות תמצאו על המדף בכל השנה, עדיין עדיף לצרוך אותם בעונתם סמוך למועד קטיפתם, וזאת בהיותם מוגשים לצרכן בשיא טריותם ועם הכמות הגדולה ביותר של ערכיהם התזונתיים. כך למשל, עם בוא הסתיו המדפים מתחילים להתמלא בפירות הדר המעניקים לגוף מלאי ויטמינים ומינרלים חשובים, כדוגמת ויטמין C המצוי בכמות גדולה גם בפרי הגויאבה ובתפוחי עץ המבשילים בעונה זו. כמו כן, הסתיו הוא הזמן לאכול רימונים עשירים בנוגדי חמצון ואבוקדו השופע בוויטמין E. בנוסף, בעונה זו תמצאו שפע של קולרבי, כרישה וכרוב ניצנים טריים, בטטות עשירות בבטא קרוטן  ובוויטמין A, וכן שעועית ירוקה המכילה הרבה ויטמין K, סלק ותרד השופעים בכל טוב. הוויטמינים והמינרלים הללו מחזקים את המערכת החיסונית ומסייעים במאבק כנגד ההצטננויות, אלרגיות ושפעת המאפיינות עונה זו. יחד עם זאת, לפני צריכת פירות וירקות טריים בסתיו ובחורף מומלץ להוציאם מהמקרר לפחות למספר שעות, על מנת להעלות את הטמפרטורה שבה הם נצרכים.

 

זהירות נשנושים

 

השהייה בבית, מיעוט פעילות גופנית וריבוי זמן פנוי ללא הרבה מעש, מובילים לא אחת לפתיחת המזווה והוצאת נשנושים. כמובן שנשנושים אלו הם מתכון בטוח להריסת כל דיאטה, ועדיף להימנע מהם ולמצוא עיסוק אחר. ניתן למשל לבצע תרגילי התעמלות בבית, לקרוא ספר או לעשות פעילות יצירתית. שתייה חמה ללא קפאין וללא סוכר תסייע רבות בין הארוחות.

 

לא לשכוח להרבות בנוזלים

 

עקב ירידת הטמפרטורות בסתיו והפחתת הזיעה ותחושות הצמא, רבים מאתנו שוכחים לצרוך נוזלים בכמות מספקת. גם בעונה זו יש להקפיד על שתיית מים, או לחילופין לשתות תה ירוק וחליטות צמחים ללא קפאין וללא סוכר.

 

 לא לוותר על פעילות גופנית

 

אמנם מזג האוויר הסגרירי והאווירה המכונסת אינם מעודדים ביצוע פעילות גופנית, אך כדי לשמור על בריאות הגוף ועל משקל מאוזן חשוב שלא להיכנע לדחפים אלו. מומלץ לצאת מתחת לשמיכה ולהירשם לפעילות גופנית המבוצעת במקומות סוגרים ונעימים, כדוגמת חדר כושר או חוג פילאטיס. סתיו חמים לכולנו!

 

 

חזרה לרשימה