ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

האם ומתי כדאי לעבור ניתוח בריאטרי לטיפול בהשמנת יתר?

בחברת הבזק בה אנו חיים, כשהכול נפתר ומוגש לנו באופן מיידי, אנשים רבים גם חולמים על אפשרות הרזיה מהירה בעזרת ניתוח בריאטרי. כלומר, הליך שלכאורה יעקוף את הצורך בשינוי אורחות חיים, דיאטות ארוכות טווח, משמעת עצמית וירידה הדרגתית לאורך זמן. ואולם, לפני שאתם ממהרים לשולחן הניתוחים כדאי שתדעו מספר עובדות חשובות על ניתוחים פלסטיים.

סוגי ניתוחים בריאטרים

בישראל קיימים מספר סוגים של ניתוחים בריאטרים נפוצים, המבוצעים בגישות זעיר פולשניות וכוללים מעקף קיבה ושרוול קיבה שנועדו לצמצמם את נפחה של הקיבה. ניתוח מעקף קיבה כשמו כן הוא - יוצרים כיס קיבה חדש וקטן אשר מתחבר אל המעי ועוקף את מרבית הקיבה הקיימת. מאידך, בניתוח שרוול קיבה חלק מהקיבה נחתך ויוצרים שרוול קיבה קטן במימדיו. כמו כן, קיימים בשוק גם ניתוח טבעת וניתוח מעקף תריסריון, אולם הביקוש עבורם ירד בגין מספר גדול יחסית של סיבוכים וכישלונות. הניתוחים הללו אפשריים לרוב בין הגילאים 18 ל- 65, והם דורשים את אישורן של ועדות המלוות בהליכי בדיקה ומיון קפדניים מול שורה ארוכה של אנשי מקצוע.

מתי מומלץ לגשת לניתוח בריאטרי?

ישנם מקרים בהם ניתוחים בריאטרים בגין השמנת יתר קיצונית וכרונית נחשבים על ידי הרפואה כמומלצים. מדובר בעיקר במקרים של השמנת יתר קיצונית עם BMI הגבוה מ- 40, שנמצאים בקבוצת סיכון גבוה לחלות במחלות כלי דם ולב, סרטן, שבץ מוחי, דום נשימה בשינה, ובעיות אורתופדיות קשות. כמו כן, ניתוחים אלו מומלצים עבור בעלי BMI מעל 35 המלווה במחלות כדוגמת  דום נשימה בשינה, לחץ דם גבוה, סכרת 2 או לסובלים משומנים בדם. יחד עם זאת, גם לבעלי נתונים אלו ניתוחים בריאטרים מומלצים רק לאחר ניסיונות חוזרים וכולשים לרדת במשקל באמצעות דיאטות.

הסכנות הכרוכות בניתוחים בריאטרים

חשוב להדגיש כי עם התפתחות הטכנולוגיה והניסיון המצטבר בתחום, ניתוחים בריאטרים נחשבים כיום לבטוחים דיים, ורק כ- 10% מהמנותחים עלולים לסבול מסיבוכים רפואיים. סיבוכים אלו יכולים להתבטא כדליפות קיבה, דימום פנימי, בחילות והקאות, וקשיים באכילה ושתייה. כמו כן, במקרים נדירים ייתכנו מקרים של חסימות מעיים, כיבים, תסחיפי ריאה ואף מוות - אשר סטטיסטית מתקיים בקרב כ- 0.25% מהמנותחים. כפועל יוצא מכך, כמו בכל הליך כירורגי אחר ישנה חשיבות מרובה לבחירה של רופא מנתח ומרפאה איכותיים, היכולים לספק מענה מתקדם לכל צורך ובעיה רפואית.

תוצאות ניתוחים בריאטרים

ניתוח בריאטרי מוצלח יכול להוביל לירידה משמעותית שבין 60 ל -70 אחוזים מהמשקל המיותר, וכן הם יכולים לשפר באופן ניכר מצבים בריאותיים שונים הקשורים להשמנת יתר. המסה העיקרית של הורדת המשקל מתרחשת בחודשים הקרובים לניתוח בקצב אינדיבידואלי, ובהמשך מואט. יחד עם זאת, חשוב לציין כי בהחלט ייתכנו מקרים בהם לא יושגו תוצאות מוצלחות, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. כלומר, שהמטופל יחזיר 50% ממשקלו העודף ואף למעלה מכך, ובמקביל גם המחלות הנלוות להשמנה יחזרו. כמו כן, ראוי לציין כי בניתוחים חוזרים לרוב הירידה שתושג תהיה הרבה יותר נמוכה, והסיכון לסיבוכים רפואיים יהיה הרבה יותר גבוה. מעבר לכך, על מנת לשמור על תוצאות הניתוח על המטופל לשנות אורחות חיים והרגלי תזונה, כפי שנדרש בהליכי דיאטה מאוזנים שאינם ניתוחיים. מדובר בשינויים הכוללים שמירה על תפריט דיאטטי, פעילות גופנית שוטפת, וכן מעקב מטעם דיאטנית, וסיוע בקבוצות תמיכה ובטיפולים רגשיים עבור הגורמים הנפשיים להשמנת יתר.

שינוי הרגלי תזונה כגורם עיקרי לירידה במשקל

מחקרים בתחום מצאו שהגורם העיקרי הקובע באם ניתוח קיבה יצליח, הינו שינוי משמעותי בהרגלי תזונה ואורחות חיים של המטופל. כפועל יוצא מכך, ניתן להבין כי ניתוחים בריאטרים אינם מהווים תחליף לדיאטה נכונה, בריאה ומאוזנת. לכן, במקרים בהם לא קיימת נחיצות רפואית לביצוע מיידי של ניתוח בריאטרי עדיף ומומלץ להוריד במשקל שלא באמצעותו.

סיוע מקצועי להורדה במשקל ללא ניתוח

אם הינכם סובלים מהשמנת יתר אך אינכם מצליחים לרדת במשקל, לפני החלטה על בהליך כירורגי מומלץ לקבל סיוע מקצועי מדיאטנים מיומנים ובליווי של קבוצת תמיכה. הבחירה במקום איכותי ומקצועי יכולה לסייע באופן משמעותי בהורדת משקל לטווח הארוך, גם לסובלים ממשקל עודף של 100 ק"ג ויותר. זאת כאמור, על ידי שינוי אורחות חיים, הרגלי תזונה, צורת חשיבה, תפיסה ודימוי עצמי. השינוי מושג באופן הדרגתי ומאוזן באמצעות תמיכה ופיתוח אחריות ומחויבות עצמית,  ובפיתוחה של אמונה ביכולתו של האדם לשנות את מצבו.

 

חזרה לרשימה