ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

הקשר שבין אורח חיים לחוץ להשמנה

עבור רבים מאיתנו, אורח החיים המודרני נחווה כלחוץ, עמוס ותובעני, דבר המוביל לרמות מתח גבוהות. הלחץ הנפשי מחפש מקור זמין ומיידי למיתון, כשלכאורה האפשרות הפשוטה, הנגישה והנוחה היא אכילה שמעניקה תחושה של פיצוי, נחמה ורגיעה. ואולם, בפועל מדובר בפתרון המורגש רק לטווח הקצר, בעוד בטווח הארוך אכילה לא מבוקרת גורמת להשמנת יתר למעשה מובילה לתוצאה הפוכה. מדובר במעגל קסמים שרבים תקועים בו, ולא רק שאינו מועיל אלא גם מזיק לבריאות.

לחץ, לחץ ועוד לחץ

קצב החיים המהיר של העידן המודרני דורש מאנשים רבים להתמודד מול עומסי עבודה גבוהים,  הבאים על חשבון חיים אישים ושינה ומובילים להתנהלות יומיומית רוויה במתח ולחץ. אמנם, לחץ במידה נכונה מדרבן אותנו להישגים ותוצאות, אך במינונים גבוהים וכרוניים הוא הופך לבעייתי מאוד. חשוב לדעת כי לחץ כרוני מחליש את הגוף ואת המערכת החיסונית, מוביל לעייפות ותשישות, משפיע על הריכוז, ההתנהגות ושיקול הדעת, ומוביל  לשורה ארוכה של בעיות ומחלות שחלקן קשות וקטלניות. כאמור, על מנת לתת מזור מיידי להורדת רמת הסטרס, רבים בוחרים לפנות לכיוון הלא נכון של אוכל זמין, מיידי ולרוב לא בריא.

למה אנחנו רוצים לאכול במצבי לחץ?

גם לחץ כרוני וגם השמנת יתר מוכרים בעולם כמגפות הקשות של האדם המערבי בעשורים האחרונים. התשוקה לאכול במצבי לחץ גורמת בסופו של דבר לעלייה במשקל, ונובעת מסיבות פיזיות ומנטאליות כאחד. ראשית, לאנשים רבים מהווה אוכל מקור נחמה עבור חסרים נפשיים הנובעים ממתח ולחץ, במיוחד כשמדובר במזון טעים לכאורה העשיר בפחמימות, שומן וסוכרים. חומרים אלו מעניקים לגוף  אנרגיה לטווח הקצר, ולכאורה מסייעים בהתמודדות מול תופעות הלוואי של הלחץ.  בנוסף, במצבים בהם הסטרס מגיע לשיאו הגוף משחרר כמות גדולה של אדרנלין, ולאחר הירידה  נגרמת תחושת תיאבון מוגבר ובלתי נשלט. זוהי עוד סיבה מרכזית לאכילה לא בריאה ובלתי מבוקרת, ומכאן גם לעלייה במשקל ולקשת רחבה של בעיות בריאות נוספות.

מעגל הקסמים של לחץ ואוכל

פנייה לאוכל כמקור רגיעה ונחמה מוביל כאמור למעגל קסמים בלתי נשלט ובלתי נגמר. מכיוון שסיבת הלחץ אינה קשורה לרעב האוכל אינו יכול לפתור באמת את הבעיה, ואם היא אינה מטופלת הסטרס ימשיך וכך גם האכילה הנלווית שמובילה לעלייה במשקל. ואם לא די בכך, העלייה הבלתי נשלטת במשקל מובילה לתחושות של חוסר אונים, תסכול ובטחון עצמי ירוד, אשר מוסיפים עוד מתח נפשי למערכת שכבר עמוסה ממילא. כך נוצר מעגל קסמים החוזר חלילה, שללא נקיטת גישה אחרת לעולם לא יישבר.

השילוב הקטלני של לחץ והשמנת יתר

גם השמנת יתר וגם לחץ ידועים כיום כגורמים לבעיות ומחלות רפואיות רבות, חלקן כרוניות וקשות.  השמנת יתר עלולה לגרום בין היתר לעייפות וחוסר אנרגיה, דימוי עצמי נמוך, מחלות כלי דם ולב, סכרת 2 ומגוון בעיות אורתופדיות. זאת, בעוד שלחץ כרוני עלול לגרום בין היתר ללחץ דם גבוה, כאבי ראש, חרדה, דיכאון ולכיבים בקיבה. כפועל יוצא מכך, השילוב של לחץ ביחד עם השמנת יתר מזיק מאוד לבריאות, ועלול להוביל למצבים נפשיים ופיזיים קשים ביותר.

לצאת ממעגל הקסמים עם אורח חיים בריא ומאוזן

על מנת להתחיל ולצאת ממעגל הקסמים יש לחולל שינוי באורחות החיים ולאמץ גישות יותר בריאות  ומאוזנות. כך למשל, יש להקפיד על פעילות ספורטיבית יומיומית כדוגמת מכון כושר, הליכה, ריצה אופניים או שחייה. כמו כן, מומלץ לבחור בתזונה מאוזנת ובריאה המורכבת מירקות ופירות, דגנים מלאים, שתייה מרובה של מים, והעדפת אוכל ביתי מבושל או אפוי על פני מזון מהיר, מתועש ומטוגן. בנוסף, חשוב להוריד בכמויות ההקפה, המתוקים, השומנים והפחמימות בחיי היומיום. ראוי לציין כי  במידה וקשה לכם לשנות לבד את הרגלי התזונה, כדאי שתפנו לדיאטנית במסגרת פרטית או קבוצתית. שינויים אלו המשלבים פעילות גופנית עם תזונה בריאה יחזקו את הגוף, יסייעו בהפחתת המשקל ובאמת יתרמו גם להורדת רמות הסטרס. 

לפנות לסיוע מקצועי

אמנם, אורח חיים בריא בהחלט מסייע בהורדת הלחץ ובהפחתת המשקל, אך לעיתים קרובות על מנת לרדת לשורש הבעיה הלחץ יש צורך בסיוע מקצועי. טיפול נפשי ורגשי המתמקד בבעיית הסטרס יעניק לכם הבנות אודות מקור הבעיה, ויספק לכם יכולות וכלים להתמודד עימה באופן נכון, בריא  ומוצלח.  

חזרה לרשימה