ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

אידיאל היופי הנשי בראי ההיסטוריה

רבים מאיתנו חיים מתוך הערכה, השוואה ורצון להתקרב כמה שיותר לאידיאל היופי המקובל. ואולם, לפני שאתם שופטים את עצמכם בערכי היופי המקובלים בימינו, חשוב לבחון את התחום מתוך ראייה רחבה. זאת, לאור ההבנה כי אידיאל היופי הינו מושג יחסי ולאו דווקא ריאלי, המשתנה בכל עת לאורך ההיסטוריה בהתאם לתפיסות עולם, חברה ותרבות.

התפיסה הבסיסית של אידיאל היופי

בתור התחלה, חשוב להבין כי יופי נשי קשור למעשה לברירה טבעית ולרצון להמשכיות המוצלחת ביותר של הגנום האנושי. כפועל יוצא מכך, היופי הנשי מקושר בראש ובראשונה לבריאות ופוריות, ולכן הוא גורם להתרגשות ולתחושות של משיכה מינית. יחד עם זאת, הגישה לבריא ולפורה השתנה רבות לאורך ההיסטוריה, בהתאם למאפייני החברה והתרבות בכל דור וחברה.

 

אלת הפריון כסמל ליופי נשי

 

אחת העדויות הקדומות ביותר בהיסטוריה האנושית לאידיאל היופי הנשי, מגולמת בפסלוני אלות פריון מלפני עשרות אלפי שנים המאופיינים בשדיים גדולים ובטן שופעת ומשתפלת. יש לציין כי גישה זו של יופי נשי שופע ומלא קיים עד ימינו ולכל אורכה של ההיסטוריה בתרבויות שונות, בין אם בשבטים אפריקאיים או בקרב בני ערב. במקרים רבים, גישה זו קשורה בחברות הסובלות מעוני, קשיי הישרדות ותת תזונה, בהן המלא והשמן מייצגים שפע ועושר ולכן גם בריאות ופוריות.

 

יופי אידיאליסטי ביוון העתיקה

 

יוון העתיקה היוותה את ערש התרבות המערבית, ולמעשה השפיעה ועיצבה רבות את אידיאל היופי הנשי לאורך מאות שנים. מתוך תפיסת עולמם המדעית והפילוסופית עיצבו היוונים ודגלו ביופי אידיאלי  שאינו קיים במציאות, המבוסס על כללים מתמטיים, סימטריה מושלמת ופרופורציות נכונות. עבור היוונים, אידיאל היופי הנשי הציג נשים בעלות מבנה גוף חטוב וחסון, שאינן רזות או שמנות, עם גפיים מוצקים ושריריים, בטן שטוחה, שדיים זקורים ממוצעים בגודלם, מצח גבוה ואף ישר. גישתם באה לידי ביטוי ביצירות אומנות בהן הוצגו גברים ונשים כאחד כיצורים בעלי סימטריה מושלמת.

 

נשים רכות ועגלגלות בימי הרנסנס

 

בימי הרנסנס שחלו בין המאות ה- 13 ל- 15 לספירה, הושם דגש רב על יופיו של הפרט שנבע מתפיסה לפיה יצירתו של הטבע הינה מושלמת על כל פגמיה השונים. בתקופה זו, אשר מוביליה חיו בשפע ובעושר מוגזם, אידיאל היופי הנשי העריך נשים רכות, שמנמנות ועגלגלות, עם עור בהיר, חלק ומתוח, גב דק וארוך, ובעלות אגן עגול ומלא, בטן עגולה ושדיים קטנים.

 

פס ייצור של אידיאל יופי

 

עם בואם של המפכה התעשייתית והייצור להמונים במאה ה- 19 ובתחילת המאה ה- 20, נוצר גם הצורך לשווק ולפרסם מוצרים ושירותים באופן המוני. גישה זו הובילה גם לייצור מודל נשי אידיאלי חסר ייחוד ואינדיבידואליות, אשר נועד לקדם את מכירם של מותגים שונים החל ממוצרי אופנה ועד למשקאות מוגזים. האידיאל הנשי הוצג על ידי דוגמניות ושחקניות שהתאימו לתפיסת המעצבים, ולמעשה עיצב גם את תפיסת ההמון  ליופי נשי מאז ועד ימינו. כמו כן, באותה תקופה אידיאל היופי הושפע רבות גם מהמצאת המחוך, ודגל בגוף בצורת גיטרה בעל מותניים צרות, חזה שופע ואגן מעוגל.

 

מבובת ברבי ועד למראה אנורקטי

 

מאמצע המאה ה- 20 חדר לשוק אידיאל יופי שהתבסס על פרופורציות לא ריאליות של בובת הברבי המפורסמת, עם גוף ארוך ורזה, וחזה ואגן בולטים וזקורים. גישה זו ליופי הובילה ליצירתה של תרבות דיאטות רעב וניתוחים כירורגיים פלסטיים, אשר למרבה הצער קיימת עד ימינו. כמו כן, בהמשך ובהשפעת ילדי הפרחים, החל משנות ה- 60 של המאה ה- 20 חדרה מגמה שדגלה בשריפת חזיות, בחזות נערית ובטשטוש ההבדל שבין המינים עם חזה שטוח וגוף צנום. גישה זו הובילה לתופעה מצערת של אנורקסיה ותת תזונה, בעיקר קרב נערות ונשים צעירות, הממשיכה אף היא להתקיים עד ימינו.

 

אידיאל היופי בימינו

 

בעשורים האחרונים עלתה המודעות החברתית לבעייתיות שבמודלי יופי נשי לא ריאליים, וגוברים הניסיונות להכתיב מגמות אופנה ויופי בריאות ומאוזנות. יחד עם זאת, תעשיית היופי ממשיכה להציג דוגמניות רזות מידי בעלות חזות "הרואין שיק", ומנגד מעודדות חזות פלסטית משופצת השמה דגש על חזה מוגדל ולא טבעי. ואם לא די בכך, תמונות רבות של דוגמניות זוכות לשיפוץ גרפי בכדי להציגן כמושלמות.

לסיכום, ומה שבאמת חשוב בכל הקשור ליפה 

כאמור, מושג יופי הינו יחסי וזמני, משתנה כל הזמן בהתאם למגמות חברתיות מקובלות, ולא תמיד מדובר במושגים הגיוניים, ריאליים או בריאים. יתרה מכך, גם בימינו תפיסת היופי משתנה בין חברות ומדינות שונות, ומלבד זאת יופי הוא מונח אישי על פי תפיסתו של המתבונן. ולבסוף, הפרמטר החשוב ביותר לקביעת היפה הוא אתם עצמכם. אם תתייחסו לעצמכם כיפים, ותטפחו ותתגאו ביופי הפנימי והחיצוני שלכם, תקרינו תחושה זו גם לסובבים אתכם והתגובות לא יאחרו לבוא.

חזרה לרשימה