ליצירת קשר
שם
דוא"ל
טלפון
הערות
מה התשובה לתרגיל שבתמונה?*
(כתבו ספרות בלבד)

נפלאות התזונה הים תיכונית

חדשות לבקרים אנו שומעים על תזונות דיאטות בריאות המגיעות ממקומות רחוקים על פני הגלובוס.

מסתבר שאחת הטובות והמומלצות מביניהן היא דווקא זו המקומית, אשר זכתה לכינוי "תזונה ים תיכונית". מדובר בתזונה שאינה רק  מצטיינת במרכיביה הבריאים אלא גם מעניקה לנו תפריט טרי, זמין, והטוב ביותר לאקלים ולמקום בו אנו חיים.

הכרה באיכותה של תזונה ים תיכונית

תזונה ים תיכונית היא למעשה תזונה מקומית שנפוצה בקרב כ- 18 מדינות סביב לאגן הים התיכון, ביניהן יוון, איטליה, טורקיה, מצרים, לבנון, ספרד, דרום צרפת וגם ישראל. מדובר באזור שעל פי מחקרים רבים התגלה כבעל תוחלת החיים הגבוהה ביותר במערב, עם שיעורי תחלואה מהנמוכים בעולם לרבות מחלות סרטן, לב, שבץ, יתר לחץ דם, עודף כולסטרול רע, סוכרת, מחלות עיניים,  פרקינסון ואלצהיימר. מסתבר שאחת הסיבות העיקריות לתוחלת החיים הגבוהה ולתחלואה הנמוכה במדינות הים התיכון, נעוצה בהרגלי ומרכיבי התזונה של תושביהן. אמנם, לכל מדינה ואזור בים התיכון יש הרגלים ומאכלים שונים, אך בסיס מרכיבי התזונה דומה. 

"תזונה לעניים"- פשוטה, טרייה ונינוחה

יתרונותיה של תזונה ים תיכונית מגיעים דווקא ממדינות עניות, אשר לא יכלו להרשות לעצמן מזונות מיובאים, קפואים, משומרים או מעובדים, ולכן התבססו על מזונות מקומיים פשוטים וטריים. כלומר, מאכלים שנצרכו בעונתם מגידולים מקומיים, הכוללים הרבה שמן זית במקום חמאה או מרגרינה, וכן הרבה פירות וירקות טריים המכילים נוגדי חמצון - כמו עגבניות. בנוסף, תזונה ים תיכונית עשירה באגוזים, קטניות ודגנים מלאים לרבות שעורה, שיפון וחיטת דורום. זוהי תזונה דלה בשומן רווי בהיותה כוללת כמויות קטנות של מוצרי בשר, המורכבת בעיקר מביצים, עופות ומעט בשר בקר, וכן ממיעוט מוצרי חלב הכוללים בעיקר יוגורטים וגבינות לבנות קלות. יתר על כן, תזונה זו שופעת בפירות ים ודגים טריים, העשירים בחלבון ואומגה 3 . מעבר לכך, נמצא שגם לאופן צריכת המזון יש חשיבות מרובה בתרומה לבריאות הפיזית והנפשית, ובמדינות האזור נאכלת הארוחה לאט ובנינוחות עם כוס יין אדום, הרבה מנות קטנות ובאווירה משפחתית ונעימה.

תזונה ים תיכונית מונעת השמנה

אחת מיתרונותיה הבולטים של תזונה ים תיכונית טמון בהיותה מונעת השמנה, וגם תורמת להפחתת משקל בקרב הסובלים משומן עודף ובייחוד מהשמנה בטנית. זאת, מאחר שתזונה ים תיכונית דלה בפחמימות ושומן רווי, ומנגד עשירה בחומצות שומן, מינרלים, ויטמינים וסיבים תזונתיים המעניקים לגוף את כל המרכיבים הנחוצים לו. בנוסף, סיבים תזונתיים שמקורם בירקות, פירות, דגנים וקטניות מעודדים תחושת מלאות ושובע, ואילו החומצות שבשמן זית ודגים מסייעות בפירוק השומנים. 

תזונה ים תיכונית לעומת מדינות מערביות אחרות

השוואה של תזונה ים תיכונית לתזונה המקובלת במדינות מערב אחרות, מגלה כי אחוזי הקלוריות בתפריטים דומים ועומדים על כ- 35%. ואולם, במדינות מערביות אחרות כמות השומן הרווי שמקורו מהחי גבוה בהרבה. בנוסף, תזונה ים תיכונית מצטיינת באחוזים גבוהים של חומצה אלואית המסופקת בעיקר משמן זית, באומגה 3, ובחומצה לינולאית שמקורה באגוזים, עלים ירוקים ופשתן.  כמו כן, במדינות הים התיכון אוכלים הרבה יותר ירקות טריים עשירים בסיבים, וכן נהוג לתבל את הסלטים ומאכלים אחרים עם הרבה שום, לימון, שמן זית, גבינות עיזים ופלפל. זאת בעוד שבמדינות  מערביות אחרות משתמשים יותר בתיבול שמנתי המבוסס על חמאה ושמנת.

תזונה ים תיכונית בישראל

למרות שמבחינה גיאוגרפית ישאל היא מדינה ים תיכונית, מבחינה דמוגרפית מדובר במדינת מהגרים צעירה המורכבת מקבוצות אתניות שונות מכל רחבי העולם. כפועל יוצא מכך, ערכי התזונה בישראל מאוד מגוונים וחורגים מגבולות התזונה ים תיכונית, בעודם כוללים גם הרבה מוצרי חלב, שומן רווי ובשר אדום. יחד עם זאת, התנובה המקומית מורכבת משפע של פירות וירקות טריים, ומהשפעות קולינריות מקומיות כדוגמת צריכת שמן זית, טחינה, חומוס, אבוקדו וגבינות רזות. נתונים אלו אמנם מציבים את התזונה בישראל עם מעט קלוריות ביחס למערב, אך מדינתנו אינה שונה במאפייני תוחלת חיים או בשיעורי תחלואה ממדינות מערביות אחרות. 

אימוץ דיאטה ים תיכונית

מחקרים רבים בתחום הוכיחו כי תזונה ים תיכונית הינה מהטובות, הבריאות והמאוזנות ביותר בעולם. זאת כאמור, בזכות היותה עשירה במרכיבי תזונה בריאים הנחוצים לתפקודו התקין של הגוף מבחינה פיזית ונפשית כאחד. למרבה המזל, מרכיביה של תזונה זו מצויים בישראל בשפע, בכל עונות השנה ובמחירים זולים במיוחד. מצד שני, לא כל מרכיבי התזונה בארץ עונים להגדרת "תזונה ים תיכונית", ולכן יש להכיר את מרכיביה ולהפעיל שיקול דעת בעת בניית התפריט. 

חזרה לרשימה